dinsdag 24 september 2019

Producten




Fish sauce


Vlnr

Vietnam
Heel volle smaak

Thailand
Sterke smaak
(Dus het is maar net waarin je het gaat gebruiken)

Italië
Veel verguisd
Ja zeker, door Nederlandse culinaire bellenblazers, o pardon, ik praat Hermans na, door Nederlandse culinaire geepekoppen, o pardon, ik praat Reve na, door Nederlandse culinaire veenlijken met dubbele kunstgebitten, jawel, zeker

Filipijnen
Dit is een grensgeval
Dit is een kruising tussen Fish sauce en trasi
Een "acquired taste", voorwaar!




Haring uit de super


Die verdringt, en met recht, die van de visboer (nog afgezien van het feit dat visboeren uitsterven)

De gemiddelde visboer is te besodemieterd om haring vers voor je schoon te maken

Ligt er zo'n grote bak klaar, wel gekoeld maar zonder plastic erover

De gemiddelde visboer weet namelijk niet dat het niet de temperatuur is die de schoongemaakte haring bederft, maar de zuurstof

En dus zit die -dikwijls uitstekende- supermarkt-haring in een zuurstofloos doosje...

Alles hieronder met meerdere haringen getest en over meerdere dagen


Aldi

Zeer smeuïg, weinig (iets té weinig) zout, redelijk vet, mooie smaak maar eet ze goed koud want anders krijgen ze een soort van "vetlaag"

Wordt vrij snel rans


Superunie

Deze winkels hier
(Alle links hier openen in een nieuw venster)

Mooie beet, mooi zout, ui (die ik niet gebruik) rook vies, ietsje té vet bij het kauwen, de smaak wat minder fijn
Bedenk dat smaak en beet even belangrijk zijn

Net als Aldi krijgen ze wat vettigs als ze wat minder koud zijn, maar dat was hier wat minder het geval


AH

Mooie beet, mooi zout, erg veel graatjes, redelijke smaak maar geen 100% balans

Erg onhandige verpakking; dat zijn er twee naast mekaar, zodat je er eerst enkel één kan openmaken
Maar dat kán niet, want door het etiket in het midden scheurt de andere dan ook open

En trouwens: wat is dat voor idiotie, zoute haringen zonder staart??



Ik hád al zo'n type kurkentrekker, de meest ideale soort
* Kelnersmessen trekken de boel scheef
* Die rare verchroomde dingen met die twee poten zijn onhandelbaar
* Met een zeg maar niet-mechanische sta je je tegenwoordig af en toe een hersenbloeding te trekken
Je draait met deze de kurk erin, je draait verder en de kurk komt omhoog, je draait nóg verder en de spiraal komt uit de kurk
Wat is bij deze nóg beter dan bij mijn vorige?
Daar moest je de kurk vasthouden als je het ding eruit wilde draaien, en dat was vaak enorm lastig
Hier houdt het ding zelf die kurk moervast
Geniaal!


Garnalenbouillonblokjes

Calnort stukken beter dan Maggi of welk merk dan ook

Geld ook voor visbouillonblokjes



Dat vind ik altijd een hele leuke
En vlakbij was er een café dat Zomers heette


Ik heb nóg een productbestudering lopen, likeuren
Maar dat is zo uitgebreid, dat wordt één post
(Gisteren nog erg interessante notities gemaakt over de enorme overeenkomsten tussen Crème de mûres en Vlierbessenlikeur)


Daarnaast lopen er "projecten"

Ook dat worden elk solitaire posten

Chinese verse pasta
Chinese kruidenmengsels voor bouillon
Dessertwijnen
Vegoburgers (naturel)
Worsten van een nieuwe worstenfabriek
Kalfshart recepten vergeleken
Verschillende bereidingen van platte rib
Verschillende rice mixes (zie de post gisteren)

Tsjongejonge...



Mini chausson


Ik kreeg trouwens nav. dat Sylvia Witteman verhaal in de Volkskrant blijkbaar nog een pissige mail van die Roland Hoepel van Foodtube, maar mijn secretaresse had die weggegooid omdat ie op de mail van de zaak binnenkwam

Of ik dat erg vond

Ik zeg Asjeblief kind, natuurlijk niet! Als ik gezeik aan m'n kop wil dan bel ik m'n ex wel!