zondag 8 mei 2016

Producten




Chips, peper, ketjap asin, morilles...



Aldi eerst maar


Hierboven en hieronder chips
Dat was lekker, althans die Agria dat waren normale en prima chips, die Rosetta (een soort Roseval) erg lekker, en die Vitelotte (van die paarse) mooi zoet


En ze hadden rode spitskool laatst
Ach...
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)


En ik kocht er een lekkerbek, en het was verdomd of ik ouwe schoenen zat te vreten...
Ik geloof niet dat ik ooit zoiets taais en droogs gegeten heb (nou ja, níet gegeten dan dus)


En ze hebben refo-wasmiddel, voor zwarte kleren, althans als je net als ik tussen van die religieuze bosneukers woont
Nou, de bonte was werd er prima schoon van



Rosetta links


Pepers


Zie de volgende foto
Uitgeprobeerd op runderburgers (dun, heel kort gebakken)

Paradijskorrel
Aframomum melegueta
Familie van de gember
Niet heet, aromatisch, fijne iets peperige smaak

Gedroogde groene peperbolletjes
Dezelfde als die in die potjes dus maar dan gedroogd
Iets heet in de tongpunt, wel mooi
Ook aromatisch
Ietsje vreemde nasmaak

Rode "peperbolletjes" die officieel roze heten, want rode peper is wat anders; zie die Kampot verderop
Schinus terebinthifolius
Meestal niet puur gebruikt maar in die flauwekulmolens
Fraaie geur!
Subtiele heetheid
Wat nootachtig, wat "anders" (natuurlijk)
Moet mooi zijn bij asperges (gaan we doen), witte vis, kip...

Kubebe
Staartpeper (er zit een steeltje aan)
Wel familie van de gewone peperbolletjes
Terpentijnsmaakje
Niet erg peperig
Een heel fijne smaak




Rode Kampot
Rode echte peper(bolletjes)
Een heel mooie frisse pepersmaak
Een vrij sterke nasmaak die langzaam sterker wordt!

Witte Muntok
Heel heel mooi, als je tenminste Muntok neemt als witte peper
Al dat gelul van dat witte peper niks is...
Die hebben allemaal een kunstgebit, die Retteketet, Jonas en de Walvis (Jonas Fluit), Smak, Vreugdeloos, Huivers, Hoepel, Kleynst, Mossel (ja, dat is De Walvis, maar goed...), Kleuter Woutwijk, Broekbaard, Boesje, Meneer Watkletstons, Van Urmen...
Heel erg fris en vooraan in de mond

Zwarte Lampung
Mooi!
Heel "rustig"
Achter in de mond itt die vorige

Tasmaanse "peper"
Fris
Een heel andere smaak
Een prettig klein bittertje
Iets peperig maar niet echt



Dit verkopen ze bij deze winkels, en dat is verdomd lekker spul
Ook nog Habanero (als ik me goed herinner), die ik nog niet heb geproefd


Ik had nog een notitie liggen over La Place

"Als je heel goed kijkt, dan is het heel veel drie keer niks"
Toeters en bellen, saus en verf

Pizza salami
Ligt er Spinata op...


Bal Bali, waarom kan je dat nou nergens krijgen?
Bal gehakt met een scheut ketjap en een klodder sambal

Of Tosti gezond
Kaas, ui, tomaat, peper

(Ik caterde wel eens in een tent waar ze dat maakten, en daar werkte een Ierse die ui leverde als je ei vroeg, en een Venezolaanse die ei leverde als je ui vroeg; "Wat ies daat, toosti gezoend?" "Met kaas, ui, tomaat en peper" Kreeg ik kaas, ei, tomaat en peper)


Dat zand in Morilles, dat zit enorm vast!
Ik vergat het er uit te kloppen en te borstelen, niks zand in het weekwater (acht uur in kippenbouillon, regelmatig roerend), maar ze zaten toch wel stampvol zand...


Nog wat over dat Aan Huis

Dat gedoe over die nep met die kortingscode van Marley Spoon, dat klopt
Ging maar eens een proefbox bestellen, "Code is onbekend"

De Betere Box, dat is weer heel wat anders
Zie hier
Wel weer duurzaam en zo...
Nou dat weer




Ketjap asin


Een ondergeschoven kindje, als je veel sojasauzen en zo hebt (zie de volgende foto)

(Zie hierboven: dat Indonesische ABC spul is altijd goed, en goh, het is van Heinz tegenwoordig; dan zal de kwaliteit niet achteruitgaan)

Maar goed, ik wilde wat ketjap (en hot) in de portie voor mezelf, van wat ik voor kindertjes maakte; witte bonen in tomatensaus, met knak en ananas

Ik ging experimenteren, maar verdomd: vanaf het begin dacht ik al Ketjap asin wordt het

De tweede beste was Oyster saus
Die had als nadeel teveel smaak-inbreng

Tamari was "te dun van smaak", Light soy, Thin soy en Japanse soy idem

Dark soy gaf teveel smaak, Mushroom soy was ook weer te dun van smaak

Ketjap manis te vol, Ketjap medja (dat gaat richting asin) beter, maar toch nog te vol

Experimenteerde, na Ketjap asin kiezen en toevoegen, met Welk hot?

Louisiana chipotle hot sauce was de winnaar



Uhh, dat pannetje was net gebruikt om room te reduceren
Ik kon het ff nergens anders kwijt
Lijkt wel een Retteketetpannetje...


De producten van AH behandel ik binnenkort apart, en o ja, als je een Braun tandenborstel hebt en die werkt niet meer goed (laadt niet meer goed op): geen nieuwe kopen maar enkel een nieuwe lader!
Daar zit de truc!