vrijdag 13 mei 2016

Kruidkoek en gemberbier

















Een vriend was jarig en ik wilde hem "Eten op z'n Vlaams"  van Louis Paul Boon kado doen. Na een hoop gedoe / misverstand met Bol.com heb ik nu zelf ook dat boek en dat was niet de bedoeling. Ik kan het terugsturen, maar ik heb het zitten lezen en ben al hebzuchtig bij zo wat elk boek.
Ik weet nu dat Boon heel graag plattekaas van geitenmelk maakte. Dat hij bij alle stamppotten en aardappel-en knolselderiepuree gebruik maakte van geklaarde boter.
Dat hij kruidkoek bij zijn gehaktjus deed en dat dat recept van die gehaktballen een ode aan Gaston Clement was, de enige kok die kookte zoal Boon het wou.
4 sneetjes witbrood, beetje melk, 2 uien gesnipperd, 500 gr. half-om-half gehakt, 500 gr. kalfsgehakt, 1 el verse tijm, 1 el gehakte peterselie, 2 eieren, 2 el mosterd, scheutje ketchup, zout, gemalen zwarte peper, 70 gr. boter, 2 sjalotten gesnipperd, 2 teentjes knoflook gesnipperd, 50 gr. bloem, 1 liter kriekbier, sneetje kruidkoek.


Kennen jullie deze al?

















Het is weer zo laat: Mangiare! Vanavond over de Indische keuken met chef Danny Jansen over een nieuw seizoen van 'Zoals alleen oma dat kan' op 24Kitchen, waarin Indische oma's hun recepten prijsgeven, kookboekenfanaat Jonah Freud geeft college over Beb Vuyk van het vermaarde Groot Indonesisch Kookboek, en jongste bediende Jannekee Kuijper kookt uit dat boek. En wat drinken we daarbij? Gemberbier natuurlijk, o.l.v. de onvolprezen Yvette van Boven. NPO Radio 1, 19 uur.

Dag, Loek