zaterdag 7 juli 2012

Vreemd spul allemaal; olie, scheermessen en pruimen



Om met die scheermessen te beginnen.
Ik had het er al eerder over, en ik heb nou het "Hoe krijg ik die levend thuis"-probleem opgelost. Ik koop ze, meteen gaan ze bij Huis de Beurs de koeling in, samen met bolletjesplastic wat ik bij me heb.
Bij mijn vertrek gaat het in dat plastic, dat weer in een krant en zo houden we het makkelijk koel een half uur.
Staat dus volgende week in de planning (zie morgen overzicht), in een soort Italiaanse soep, zuppa di cannolicchi.

O ja, eens op een schip, droogvallen, mosselen en zo zoeken, kapitein op blote voeten, trapt ie in zo'n schelp. Recht door z'n voet, en muurvast want weerhaakjes aan de randen. Met schelp en al op hoogtij wachten, naar Terschelling etc.
Gelukkig had ie een goeie matroos...


Dat vond ik op de markt. Cantharellenolie.
Erg apart bittertje naast fijne smaak. Gaan we wat mee doen.

Dit schijnt een goed restaurant te zijn, hier (alle links hier in een nieuw venster). En als uw Noors de laatste tijd wat is teruggesukkeld, maak dan van dat "hjem" in die link "home". Ja, of klik op "Engelsk".

Dat het internationaal is (tzatziki, lams-kebab...) vind ik altijd erg aardig, maar dat Noors zou niet moeten ontbreken. Of heb ik het niet gevonden?
O wacht! Bij tapas "Skagen salad with handpicked prawns & Knallgoe egg" en "Bruchetta with Knudenost"...
"Doe mij maar zo'n knalgoed ei, ober!"



Dit waren volgens de verkoper Nederlandse (nou ja, "Hollandse") pruimen, maar welk ras 't was, dat wist ie niet, "Me vader is effe pisse". Wel lekker, mooi fris, maar heel erg pit-hangend.
Het blijft vreemd dat je iets verkoopt en niet weet wat het is.

Fantastische link, verse vis aan huis!, hier.
Daar kwam ik op via een artikeltje uit Elsevier (dank PJ) over ansjovis, van De Dikke Van Dam.

Vroeger had je Nederlandse ansjovisvangst, welke vangst op zout werd gelegd (en niet daarna op olie), en een ander belangrijk verschil met de rest van de wereld: filets werden op zout gelegd, niet hele ansjovis. Bewerkelijk, maar lekkerder.
Je had in Monnickendam de Gebroeders Bloem, maar die zijn uitgestorven.
En in Bergen op Zoom ("Bergen op Zoomse ansjovis") heb je nog steeds Huize Van Dort. En daar zocht ik op en toen vond ik die link. Niet die gebroeders overigens, maar bijvoorbeeld wel in Groningen wolhandkrab-aan-de-deur leverende tiepes. Wow!


Dat ansjovis vissen, dat heet weervisserij.
"Ze maken gebruik van een soort uit eikentakken vervaardigde fuiken die in V-vorm worden neergezet over een afstand van een kilometer in de bodem van de Oosterschelde".

Van Dam merkt op dat je geen melk moet gebruiken om de filets te ontzouten. Nee, deze filets niet nee, maar als ze uit blik / olie komen, dan wel. Olie (= neemt zout mee) lost op in melk (= emulsie waarin vet).

Het is nogal hectisch met mijn werk (Adobe CS5 cursussen herschrijven naar CS6 software en boeken), en daar kompt dan bij dat je "probleem-oplossende instructies" krijgt die je een dag werk gaan kosten, maar gelukkig na speurwerk blijk je enkel en alleen ergens op een knopje te moeten drukken, twee seconden en alle problemen opgelost, et cetera enzovoorts, maar je ligt er wel bijna wakker van. Van de stupiditeit van de klantenservice bedoel ik. Een klant van +drie mille per jaar te woord staand...

Maar goed, morgen publiceer ik weer wat over niet-culi en rare muziek en dat soort dingen.
Morgen dans ik in m'n blote kont op tafel.


Mooi hoor, vandaag, de Formula 1. Regen!
Interessante kwalificatie. Alonso, Webber, Schumacher, Vettel, Massa.
Het blijft en blijft maar spannend. En: morgen rond 15.00 uur showers expected.

Senna crasht, zie hier.
Ik bedoel: dat stond op Youtube, een kwartier erna of zo al!

Vroeger hoorde je pas na drie maanden dat er een aardbeving in Hoeloehoeloe geweest was...