vrijdag 20 juli 2012

Bonen, olijven en Limburgse kaas



Eerst maar even die olijven. Ja, want dat zijn het. Lucques heten ze.
Overal vroeg ik ernaar, en overal hetzelfde: wel gehad, erg lekker maar ja, duur...

Dat is nou echt Nederlands. Iets niet kopen omdat het duurder dan gemiddeld is. Niet denken Het is extra lekker, dus ach ja, voor een keer...

Gisteren niet echt veel speciaals, ondanks dat ik de tijd had, ik bedoel ik had theoretisch de tijd maar niet in de praktijk.
Cursus Dreamweaver herschrijven naar nieuwe versie, veel nieuws in nieuwe verse. Onder andere animatie met CSS, wat tot nu toe enkel voor vormgeving werd gebruikt. Ja, ze moeten wat want animatie met Flash werkt niet op iPhone of iPad.
Zie geanimeerd menu (enkel muis erboven werkt, niet de links) hier (alle links hier in een nieuw venster). Maar het werkt verschillend in verschillende browsers. Fouten? Of gebrekkig nog? In Chrome en in Safari werkt het prima.


Maar goed, gisteren met witte wijn en flink uienzaad gestoofde champignons en een blik Heinz Beanz erdoor. Geraspte oude kaas erover. Erg lekker.

Recept
Paprika met ham
Bak in olijfolie geblancheerde stukjes rauwe ham aan met flink knoflook.
Laat op laag vuur in de pan gegrilde paprika`s uit blik warm worden met wat van het vocht uit het blik (gebruik liefst Pimiento del Piquillo); als de paprika`s erg dik zijn deze aan een zijde opensnijden en openklappen.
Serveer de paprika`s lauw, met de olie, knoflook en ham en met stokbrood.
Erg lekker...


Dit kreeg ik van PJ. Lidl. Beoordeling volgt, en nogmaals bedankt!

De markt vandaag.

Kocht zo'n Limburgertje, in dat gouden papier, De Echte Limburger. Meer gehad, maar nu (tijd van het jaar? drie uur lang op kamertemperatuur?) was het echt ontzagwekkend lekker. Absolute top tien van wat je hier kopen kan.

Had het op de markt met iemand over clothed cream trouwens. Engelse heel dikke room. Ik zeg Toen ik in Spanje woonde, boven op een berg, 63 haarspeldbochten naar boven vanaf de stad, kocht ik in die stad een grote fles room. Kofferbak, naar boven rijden. Als ik dat in de zomer deed dan kwam ik met slagroom boven, als het al geen boter was. Maar in voor- en najaar kwam ik met clothed cream boven. Uiterst lekker...


Dit brood kocht ik op de markt. Moet nog proeven. Die rechtse, die -schande- trouwens uit een electrische oven komt (kompt), dat lijkt op een Franse tabatière, tabaksdoos (als soort broodje dan); zie die vouw aan de linker zijde, daar "gaat die tabaksdoos open". Maar hier zitten er wel die twee kepen in. Staan nauwelijks open, dus halverwege het bakken erin gesneden of zo.

Commentaar volgt, incluis foto's van dezelfde, opengesneden. Ruikt iig heerlijk.

Fanmail weer. Dank L!

Ik heb zojuist met genoegen een tijdschrift/boek gelezen met herinneringen van bekende personen aan Heere Heeresma. Het is al weer een jaar geleden dat hij overleed. Een herinnering van Cherry Duyns moet ik even laten horen: "En wat te denken van de schrijver als schipper."
-Met welk een genoegen voer hij als kapitein van de m.s. Kaleb [“de hoge schoen onder de jachten” volgens Cherry] door de Nederlandse wateren. Het genot werd echt groot zodra hij zag dat de bruggen die zich uit het wegdek losmaakten, files van vele kilometers met ongeduldige automobilisten veroorzaakten. Gedurende een van die vaartochten had Heere Heeresma een schaar in de stuurhut gereed gelegd. Een oude bruggenwachter stak de schipper tijdens het langzaam voorbij glijden van de m.s. Kaleb een klomp verbonden met een touwtje aan een stok toe- in de binnenvaart pleegt de kapitein er dan een muntje in te stoppen- maar Heere knipte het klompje al groetend af en liet de bruggenwachter achter met een stok en een in de wind bewegend touwtje.
Toen Cherry hem wees op een mogelijk ongunstige indruk die hij had gemaakt op die bruggenwachter, zei hij: “Ja, maar ik heb de man later twee azalea’s gestuurd”.


Dit hadden ze bij de Aldi. Mint sauce.
Je hoort dat natuurlijk zelf te maken, en dat ga ik ook zeker weer eens doen, maar niet na lamsvlees met deze saus weer eens na jaren geproefd te hebben, omdat ik wil weten hoe ik het dan precies zelf ga maken. Omdat het dus, zoals gezegd, jaren geleden is dat ik de combinatie proefde.

Misschien moet er Yorkshire pudding bij, zie hier, iets waarvan ik me al jaren afvraag hoe je dat zo zonder gist, met enkel bakpoeder gerezen krijgt. Net als cake waarschijnlijk (ei, belletjes erin kloppen, belletjes zetten uit...).


(Ze zijn er weer!)

Tot slot. Vrijdag = gedicht.
Rutger Kopland natuurlijk.

Onze gasfabriek [aan zijn vader, die iets bij een energiebedrijf was]

Vader, je liet de mooiste
gasfabriek op aarde
achter,

loodsen met railsjes onder
de deuren door, schoorstenen,
het huis

waarin we woonden, kleuren van
steenkool en steenkool-
as,

stil en zomers met gras
dat bloeit en alles over-
woekert.