woensdag 11 juli 2012

Vanalles...



Maakte vandaag kersenstruif, had wat beslag over, maakte een spekpannenkoek, althans een pannenkoek met guanciale (gepekeld kinnebak-spek). Ga dat vanavond proeven met Japanse rijststroop, met Turkse druivenstroop en met Zeeuwse rietsuikerstroop (nooit geweten dat ze in Zeeland rietsuiker hebben, trouwens).
En trouwens: ik schrijf panneNkoek ivm de zoekmachines, en dat weer ivm het scoren van de advertenties, ivm waarvan opbrengst dus naar Kika.

Morgen van die struif en van die spekpannenkoek foto's en commentaar. Kan al wel zeggen dat die struif overheerlijk was.

En dat ik die spekpannenkoek heb, dat kwam goed uit: ik had cannellini in de planning, die fraaie witte Italiaanse bonen, alle vongole, met venusschelpjes, maar AH had ze niet (niet meer? dat wisten ze niet...).


Over proeverij gesproken. Ik ga ook een azijn-proeverij organiseren (al richting 20 soorten), maar ik kan maar geen medium vinden, bedenken, waaróp ik het ga proeven.

Las vandaag in French Charcuterie and Pork Cookery over Pithiviers. Dat herinner ik me nog van lang geleden. Prachtig! Zie hier (alle links hier in een nieuw venster). Recept hier.

Maar wat ik las: je kan het ook niet-zoet maken, althans met vlees erin, verdomd.
Laat de bloem weg en de jam. Gebruik enkel het eigeel en gebruik ook dikke room.
En tja, er gaat ook een varkensnier door, 10 minuten in de oven gebakken en dan kleingesneden...


Luisterde naar Satie, La Belle Excentrique.

Heb trouwens het volledige werk van Satie door Klára Körmendi, wat Satie betreft mijn favoriet. NB Als je de vier Naxos CD's "Piano Works" hebt, dan heb je niet het volledige werk. Je moet er ook nog "Piano Works (Selection)" bij hebben, want die selection staat niet op die andere vier.

Maar goed, ergens hoor je een stukje wat door Drs P (onbewust?) is gejat.
Luister hier, 2.28 en verder. Als je dat van mineur naar majeur zet, dan hoor je "Freekickerdekick / freekickerdekick / de vlijtigste man / van het elftal was ik / / Freekickerdekick / freekickerdekick / ik zaaide verwarring / en wanhoop en schrik" ("Ja nou weten we het wel opa!"). De Veteraan heet het nummer.

Drs P  hier.
Zéér leerzaam...

(En had ik deze  hier al eens neergezet? Grandioos!)


Link
thuisafgehaald.nl
Zie hier.
Heel aardig, maar óf je zit ergens waar je meerdere porties kwijt kunt, óf je zit ergens waar je er misschien één kwijt kunt, en dan begin je niet aan, want
Zodra je je gerecht op Thuisafgehaald aanbiedt, word je als 'kok' op de website weergegeven. Als je je maaltijd online plaatst, beschrijf je kort:
• Wat voor ingrediënten je gebruikt.
• Hoeveel porties je aanbiedt.
• Tot welke datum geïnteresseerden het gerecht kunnen bestellen.
• Binnen welke tijdspanne geïnteresseerden het gerecht kunnen afhalen.
• De prijs per portie.


Pff...
(Deze is schitterend!)

En zo kan ie wel weer.
Over negen uur en ik moet nog eten...