maandag 16 juli 2012

Tofu met India's brood, en Tiroler ham



Wat is dat? zal u vragen. Simpel: wekende lelieknoppen en witte paddestoel (officieel white mushroom; search the blog).

Begin dus met dat spul te weken in heet water. Hoeft niet zo lang, 20 minuten is meer dan genoeg.
Giet het af (weekwater niet bewaren), knip de knoppen in stukjes van zeg twee centimeter, knip de voet (oranje) van de paddestoel (ik gebruikte één grote) en trek uit mekaar.


White mushroom, geweekt

Pindaolie, rode ui, gemberwortel, lombok...
Dat geweekte spul meebakken op hoog vuur...
Bouillon erbij (ik had nog kippenbouillon staan)...
Op zout brengen met hoisin.
Stukjes tomaat erbij... Blokkies rauwe tofu...
Ondertussen dat brood, naan (AH, in de buurt van de tortilla's) in de oven warmen, ietsje natgemaakt.

Uhh, ik gebruikte geen knof, maar gaf er wel, zie de pot op de achtergrond, garlic pickle bij (ingrediënten: knoflook 29%...).


Links de helft van die naan, waar ik al een flinke hap uitgenomen heb.
Lekker was het!

De laatste Slurp hier (alle links hier in een nieuw venster). Deze keer is het nauwelijks meer dan merchandising. Weer een keer zo en ik zeg het abonnement op.

Las in de krant dat AH Tiroler Speck verkoopt, en dat bleek te kloppen (bij de ham). Kocht een pak, zie hieronder.
Lekker spul, niet goedkoop.
Vlnr:
1] Mooie zachte en toch volle smaak. Zachte beet.
2] Idem maar wat geprononceerder in smaak.
3] Stevig in beet en smaak. Wat logisch is trouwens als je het op de foto vergelijkt met die andere twee. Dat is ham, geen spek.
En wat ook logisch is: hoe minder vet hoe geprononceerder smaak.


Maar goed, maar nu: San Fermín!
Ik was het de 7e, als het begint, helemaal vergeten.
Zie hier.
En zie ook hier. Een januari, twee februari... zeven juli: San Fermín!

Maar goed. Acht dagen de stieren door de straten.
Die dikke lichtgekleurde met die bellen, dat zijn de mansos, ossen, die lopen het elke dag elk jaar. Dat is om de stieren een beetje bij mekaar te houden, want niet altijd lukt.
De bruine en de zwarte, dat zijn de stieren. De bruine zijn het gevaarlijkst want het slimst. Die lopen dan ook meestal pijlrecht door; altijd als er een (gevaarlijk!) stier afgezonderd raakt, dan is het een zwarte.


Dit is een corcho, een kurk. Als de boel vastloopt ingang arena.

Dag 1. Die eerste bocht naar links, daar had ik links boven mijn kantoor. Daar gaan de stieren dikwijls onderuit. En mijn ene balkon had ik altijd aan de Italiaanse tv verhuurd, en het andere dan eens aan die dan eens aan die.
Die vent die lang meegesleurd wordt, dat zie je eigenlijk zowat nooit.
Zie hier.

Dag 2. Wat mensen gepakt aan het begin, wat anderen vertrapt later
Zie hier.

Dag 3. Zo'n losgeraakte stier, gevaarlijk. drie mensen op de horens trouwens maar niet te zien.
Zie hier.


Oeps!

Dag 4 was niks, dag 5: heel slechte hormoonstier aan het einde.
Zie hier.

Dag 6 niks, dag 7: ze zingen in het Spaans ipv Baskisch. Goh... verder niet interessant, en 8 ook niet.

Ik moet altijd enorm hard lachen als tegenstanders het "laf" noemen...