donderdag 26 juli 2012

Zeekraal, citroenlikeur en risotto



Eerst maar even gisteren. Omelet met zeekraal (zie die zeekraal hierboven) en tomatensaus. En mooi boerenbrood.
We beginnen met de tomatensaus. Naast die zoute zeekraal is een iets zoete saus perfect. Olijfolie, sjalot, knof...
Grove witte peper, tomatenprut (die Euroshopper is prima, maar die huismerk AH nét nog ietsje beter)(maar wel drie keer zo duur), laurier, lichtzoete Chinese wijn (ik gebruik Chefoo; open fles prima houdbaar)...
Blancheer de zeekraal super kort, afgieten, koudspoelen. O, dat is vrij zout dus in dit recept nergens zout gebruiken.
Omelet bakken en brood roosteren.
Zeekraal op de omelet en die dubbel vouwen.
Vrij simpel, enorm lekker.


Donderdag, ongepubliceerd recept.
Citroenlikeur, Spanje. Wat ik vorige donderdag beloofde.
Snijd het gele gedeelte van de schil van vier niet behandelde citroenen eraf.
Pers de citroenen uit en meng met een liter alcohol, de sterkte dubbel de uiteindelijk gewenste sterkte.
Laat met de julienne gesneden schil twee weken trekken op een lichte of liever zonnige plek.
Filter.
Kook een kilo suiker op met een liter water, tot een vrij dikke stroop.
Laat afkoelen, maar niet zover dat het onhandelbaar wordt. Meng met de alcohol.
Laat minimaal weer twee weken trekken, op eenzelfde plek als de vorige twee weken.


Dat desembrood is licht geroosterd, maar dat zie je niet...
Vrij simpel, enorm lekker zeg ik nog maar eens.

Vandaag in NRC Next een of andere dame over risotto. Waarom je er eigenlijk die vloeistof niet in ene in z'n geheel bij kan mikken. Ze gaat het niet doen, maar waarom het niet kan dus.

Nou, daar kunnen we dus heel kort over zijn. Risotto-rijst, arborio, móet je zo klaarmaken want anders krijg je pap.
Maar als je de hele hap vloeistof er in ene bij wil gooien, dan neem je toch paella-rijst? Want zo wordt, wat zeg ik: móet paella gemaakt worden, want anders krijg je pap...
(Ik heb het al dikwijls gezegd. Die rijst in de super, "voor paella en risotto", dat is kul. Of paella of risotto.)


Dit hebben ze nou bij de Aldi liggen. Uien-chutney. Lekker hoor!
Ingrediënten: geroosterde rode uien, azijn van brandewijn, rode bessensap, olijfolie, citroensap, zwarte peper.

Ik was weer aan het webdesign-experimenteren. Met de Spry techniek. Weer die animatie zonder Flash, die dan dus wél draait op de iPhone en de iPad. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster) en klik op de foto, en na het effect nog een keer klikken.
Zie Spry ook hier en hier.

En ik maakte een favicon voor deze site. Zie die groene M (Marieke, Maarten) die boven in je browser vóór de titel van de pagina staat.
Vroeg me af of het niet te McDonaldig is (of daarom, groen, juist leuk), maar Marieke vond het uitstekend. Het heeft trouwens ook wel iets Batmannigs.


Kijk, nieuwe sjalotten!

Wat links.
Eerst maar even een heel nuttige hier.

Woody Allen: A Documentary is uit. De trailer vond ik niks (behalve de foto hieronder daaruit! wow!!), maar het bracht me op dit hier en hier en hier ("Ik zou nooit lid willen zijn van een club die mij als lid wil"; dat heeft ie van de Marx Brothers).


Schitterend! Gruwelijk mooi! Die bète kop, maar waaraan je wel ziet dat hij "het beter weet". En dan die baard ook nog bruin!

Ik wil graag wat meer culturele links plaatsen (in NRC Next staat zo goed als niks) dus ik ben aan het zoeken. Vond UitBuro. Ook drie keer niks kwa informatie. We zoeken verder. (Uhh, dat Cultureel Supplement van NRC, dat schijnt ook ter ziele te zijn...)

Dan maar een recept.
Paprika gevuld met klipvis, bacalao, bakkeljauw (of desnoods stokvis, wat stom zou zijn want dat is veel duurder en veel minder geschikt hier)
Een beroemd Spaans gerecht.
Neem paprika uit blik want vers zijn de benodigde driehoekige paprika`tjes ("Piquillo") hier niet te krijgen.
Week klipvis.
Laat uitlekken, verwijder het vel en de graten en hak de vis grof.
Maak béchamel, werk daar de vis door, laat aan de kook komen en laat 10 minuten zacht doorkoken, regelmatig roerend. Laat koelen.
Laat de paprika uitlekken, bewaar het vocht, en leg mooie onbeschadigde exemplaren apart.
Vul deze met de vissaus, haal ze door bloem en door losgeklopt ei en bak ze (niet teveel tegelijk) aan elke kant mooi bruin in een flinke laag hete olijfolie.
Laat ze uitlekken en leg ze in een ingevette ovenschotel.
Pureer enkele beschadigde paprika`s met het vocht uit het blik en met tomatensaus.
Werk er nog wat (zure, maar dat hebben ze daar niet) room door, proef op zout en peper en giet rond de paprika`s in de ovenschaal.
Bak 10 minuten in de oven op 180 graden.


Dit prachtige Franse brood vond ik nog in mijn archief. Geen idee hoe het heet. Couronnes ongetwijfeld. En hoe je dat maakt: ook geen idee. Iets met deels wel deels niet bevochtigen lijkt me. Ja en dan dus bloem erover.

Dat is weer zo'n verschil met Nederland. Elke zoveel weken doet zo'n Franse bakker weer eens helemaal wat anders. De gemiddelde Nederlandse bakker zou in z'n broek schijten als ie eens een keer wat anders zou moeten doen...

Maakte vanavond bami goreng, why not. En ja, ik gebruikte zo'n zakje bami goreng kruiden, want daar is helemaal niks mis mee. Behalve dan dat het veel te zout is, dat wel. Maar net als met die zeekraal gebruik je dan nergens anders zout in.
Uhh, nasi goreng (rijst-gebakken) dat is een Indonesisch ontbijtgerecht, opgebakken kliekjes. En bami goreng, dat is een Chinees-Indonesisch ontbijtgerecht.
Nasi is Indonesisch, bami is Chinees. Mijn chauffeur wilde nooit in een tentje eten waar "Bami" op de ruit stond, bang dat ie varkensvlees zou krijgen. En dan gaf ik hem 500 roepia om elders te eten, en dan zei hij dat dat te weinig was, terwijl hij echt nooit meer dan zeg 200 of zo voor zijn eten betaalde. Ik betaalde inclusief -duur- bier 400 of zo...


Verdomd! Was aan het zoeken voor iemand naar dat koken met lijsters in Frankrijk, zie ik in ene deze advertentie hierboven. Dat bedrijf, daar werk ik al twee jaar onafgebroken voor. En die cursus die hier aangeprezen wordt, wie hep die geschreven? Ja?! (De getoonde datum heeft niks met de advertentie te maken; de advertenties worden met terugwerkende kracht geplaatst.)