woensdag 9 mei 2012

Marten Toonder en zo



Ben over de helft van deze 1.000+ pagina's tellende autobiografie, maar verveel me geen moment.
Er zijn natuurlijk stukken die je wat sneller doorleest, maar ook erg intrigerende zoals Kulturkammer of niet, als je 80 man in dienst hebt die naar Duitsland gestuurd worden als je je niet aanmeldt bij die Kulturkammer. En die als je het wel doet een Aussweis krijgen, meerderen daaronder joden met een vervalst ID.

Hij heeft trouwens veel gedaan wat de NSB e tutti quanti niet bepaald beviel, zoals tekenaars wegzuigen bij de NSB-filmdienst.

De geboorte van Tom Poes (1941, Telegraaf), Ollie B. Bommel in deel 2 van Tom Poes, erg aardig allemaal. ("Die man met die geruite jas, is dat een Amerikaan? Dat kan niet!")

Woensdag 2 mei: 100-jarige geboorte Toonder. NRC Toonder special. Kom ik later op terug.

Hij stierf in het Rosa Spierhuis. Kamer daarna bewoond door Johnnie Kraaijkamp. Ook overleden.


Had het vandaag met iemand, die kleine kindertjes heeft, over voorleesboeken.
Ik suggereerde Janosch, Löwenzahn und Seidenpfote. Maar ja, hoe dat in het Nederlands heet, geen idee zeg ik. Ik ken het via een Duitse (Beate Reinheimer, keramiste; krijg ik nog 800 gulden van trouwens) en die had het dus in het Duits.

Vreemd is ook dat je met een Google op Löwenzahn etc., afbeeldingen, heel andere plaatjes ziet dan met Janosch, Nederlandse plaatjes.
(L.suggereerde Kleine Tijger, "die dol is op forel met amandelen", maar dat is het niet.)

De clou van Löwenzahn und Seidenpfote nu.
Es waren einmal eine Maus und ein Mauser, die wollten so gerne Kinder bekommen. Und sie wussten auch schon genau, wie ihre Kinder werden sollten: Löwenzahn sollte groß und stark, Seidenpfote zart, klug und lieblich werden – dachten die Mäuseeltern.
Edoch. Zie  hier (alle links hier in een nieuw venster).

"Die Welt ist schön, Seidenpfote". -"Ja, Löwenzahn. Nur die Menschen stören..."

Shit, ik verzaak mijn culinaire plichten!
Uhh, gisteren niks te melden, tweede service van die knollen (napi) en die taaie Vanessa...
Vandaag wordt wel mooi. Shiitake, tuinbonen, gepocheerde eieren. En dat alles in lamsbouillon...

Maar goed, recept.
Osso bucco
Haal kalfs- of runderschenkels (welke laatste natuurlijk langer moeten stoven) door bloem met wat peper en zout erdoorheen, en schud het overtollige bloem eraf.
Bak in hete boter snel bruin aan beide kanten.
De schenkel zal, door het peesachtige vel eromheen, bol gaan staan; knip het vel in op enkele plaatsen zodat de schenkel weer plat wordt.
Haal ze uit de pan en bak in de boter ui en knoflook aan, eventueel met wat bleekselderij en/of wortel.
Doe er op laag vuur stukken goed rijpe tomaat bij, bak die even rondom aan en giet dan een flinke scheut rode wijn in de pan.
Laat even sudderen met wat bouillon erbij en prak dan de tomaten.
Leg de schenkels terug en giet er bouillon bij tot de schenkels onder staan.
De schenkels gaar laten stoven, eventueel vloeistof toevoegen, en de saus proeven op zout en peper.
Serveer met pasta.
Provencaals
Voeg tegelijk met de schenkels geraspte sinaasappelschil toe aan de saus.
My way
Gebruik geen tomaten, gebruik stevige witte wijn en kook stukjes aardappel en snijboon gaar in de saus, samen met de schenkels.


Zo. Ook weer opgelost.
En dat merg, dat eet je -warm- op Brabants rog (AH), met versgemalen zwarte p en Guerand zeez.

Fanmail
Goedemorgen Maarten.
Dank voor het prima afdrukken van mijn Elsschotten. Ik vind het er zelf mooi uitzien.
Een andere “topper” van me was een schilderij naar het gedicht van Manuel Kneepkens: “Tuin der Eetlust”. Het gedicht heb ik je ooit opgestuurd, maar een fotootje?

Graag beide opnieuw!

Het “werkje” hangt nu bij een leraar Nederlands. Zei die nieuwe eigenaar laatst tegen mij: “Loekie, er was iemand bij me op visite en die was helemaal weg van jouw schilderij”. Zei ik tegen hem: “En heb je hem ook nog verteld dat je er zo nodig op moest pingelen toen je het kocht?” (Dat deed hij namelijk en mijn man zei toen: “Geef hem nou zijn zin, doe niet zo flauw”).  Ik heb er nog spijt van.


(La Cena. Die wulpse moeder die van d'r kuise dochter hoort dat die non wil worden. Fantastisch...)

Antwoord: Leuk hè, La Cena! Die scene onder die tafel met die sokken, daar kan ik me suf om lachen. Jij zag zo’n zelfde type? Je weet zeker ook wel dat mensen die op een bepaald iemand lijken, vaak een zelfde soort karakter hebben?!

Jaja!

Antwoord: Die foto’s, betreffen die je voorraadkamer? Ziet er keurig uit en zo schoon!
Zal wel door een mevrouw komen. Zijn die planken van dichtbij ook schoon en die dekseltjes en doppen ook?
Dag, L

Ja, alles en allemaal erg schoon.
Die "mevrouw" controleerde vandaag nog naar aanleiding van je bericht de bovenste plank...


(En die pijp... Ik heb zo'n vent gekend. Culinair in Bordeaux wow. Maar in restaurants pijp roken. Clan ook nog!!)

Bootschoenen,  kom bij de schoenmaker, ik zeg De hakken laten wat los, zegt ie Dat kan ik lijmen. Ik zeg Wat kost dat? Zegt ie Zeven euro. Ik denk bij mezelf Lijm heb ik wel in huis...

Planning
Nog een beetje onduidelijk.
Morgen vis (?), nieuwe aardappelen en ?-groente.
Verder wil ik die falafel van Vivera (Vanessa!) proeven (die van AH huismerk dat is niks), en dan heb ik nog een longhaas liggen (gevacumeerd), en die eet ik dan als vlees weer ter sprake kompt, uhh, over vier dagen?, en dat eet ik dan met de rest van die krieltjes.
Ondertussen dan een dag die "soja-brokken".


Doei!