vrijdag 11 mei 2012

BOTERHAM MET TOMAAT ?

.
10 mei 2012. Broeierig warm, donker en  regen.  Het veroorzaakt een hunkering naar de zomer. Wat gaan we eten ?
Boterham met tomaat ? Jawel ! Boterham met tomaat  !
Wat hebt ge daar voor twee personen nodig?
-  een blikje polpa di pomodoro Lidl (€ 0,38)
-  1 grote geschilde, verse tomaat (nu € 0,99 p/kg)
-   0,5 rode paprika (uit het stoplichtpakket van € 0,98)
-   0,5 geschilde komkommer (€ 0,22)
-   een mespunt sambal bij gebrek aan een Spaans pepertje
-   wat verse of gedroogde oregano
-   twee grote tenen knoflook
-   grof gemalen peper en zwarte strooipeper
-   Gros sel de Guerande (sel marin gris) dat we in een oude
Philipskoffiemolen fijn malen. In de specialiteiten winkel
.  vééél te duur; bij Delhaize ca. € 1,30 per kilo.
-   wat fijn gezeefde Provençaalse kruiden
-   scheutje olijfolie
-    2 sneden brood

Lijkt veel, maar ge hoort dat alles in uw kast of kelder te hebben. Totale kosten ca.  € 3,50 - 4,00

Bereiding:
1.   Snij de boterhammen in blokjes en bak ze met wat olijfolie tot croutons; mogen koud worden
2.    Doe buiten de croutons alles in een pot op het Guerande zout na, en maak er een stevige pap van (geen dunne watersoep !)


3. Zet de pot een 20 minuten in de diepvries.
4. Serveer in een bord, strooi er wat fijn Guerande zout over en maal wat verse peper en strooi de croutons er op.













Wij dronken er een eenvoudig Côtes de Provence bij (nu 2 voor € 6,00 Lidl) 

Laat het budget het toe ? Dan een paar schellekes Spaanse Serrano ham er bij uit het vuistje.
Gesneden met mijn nieuwe snijmachine, waar ik zo fier op ben. (..en waar ik nog op terug kom, en u vertel hoe ge een groter stuk ham heel goed kunt bewaren..)

 
En als ik nadien het snijmes van het machine afwas, en mijmer over Spanje en  tot mijn polsen in het 
water zit, dan sluipen ongewild die versregels van W.H. Auden naar binen uit zijn gedicht ‘As I walked out one evening”:

'O plunge your hands in water,

 Plunge them in up to the wrist;

Stare, stare in the basin

And wonder what you've missed.


W.H. Auden, die met honderden anderen gedichten schreef met als thema Guerra civil Española en meevocht, en mij in 1987 tot de aankoop besloot van het Penquin Book of Spanish Cicil War Verse.
Gedichten, onroerend mooi geschreven op een moment dat uw ‘heldhaftige’ Prins Bernhard op zijn huwelijk zijn Duitse SS-vrienden het ‘Horst Wessellied’ liet zingen, gelardeerd met de Hitlergroet. Ik vraag me met argwaan af waarom zijn dossiers tot 2050 gesloten moeten blijven, en ge dat pikt. Hij schijnt ‘iets gedaan te hebben tijdens de Kristallnacht…’, dat het daglicht niet veelt.


En zo versombert mijn avond en ik luister naar  Pau (Pablo) Casals  Elcant dels ocells’ , die vanwege zijn antifascistische houding pas zijn eerste standbeeld in Spanje kreeg na de dood van Franco.

En als het donker wordt, valt de regen met bakken neer. Ik haal die bundel uit de kast.

Allez Marieke ! ”, zegt mijn vent,  “Houd miljaar 'ns op met dat somberen..  Zullen we beter nie nog een glazeke drinken ?