woensdag 29 juli 2020

Vijf fantastisch mooie recepten



Oesterzwam
Plaatjes hebben niks met de recepten te maken




Een belangrijke opmerking [30/7/2020]

De mongolen van Blogger hebben de lay-out van het dashboard totaal veranderd

Geen enkele manier meer te vinden om een nieuw bericht te posten...

Godsammekrake wat een apelullen....




Heel soms kook ik iets wat niks is
Ik bedoel: ik denk vóór het koken diep na, en ik heb natuurlijk wat ervaring
Maar ja, je wilt experimenteren

Dikwijls kook je iets, en je zegt "Ja, zó moet dat smaken"

Soms kook je iets en je zegt "Mooier dan ik dacht!"

Heel soms kook je iets waarover je lyrisch bent
En dat gebeurde me in de afgelopen drie weken vijf keer, verdomd
En ook nog met vlees kip vis kaas en eieren
Alleen de tofu ontbreekt...



Saoto van kip met sugar snaps en rijstpasta

Saoto is Surinaamse soto
Surinaamse soto ayam dus

Sugar snaps kop kont koud water, afgieten, droog deppen, sauteren in pindaolie, garen in kippenbouillon, eruit scheppen

Rijstpasta koken in kippenbouillon, afgieten, droogdampen, opbakken in pindaolie, uit de pan

Kip in die bouillon koken, droogdeppen, bruinen in ghee, uit de pan, afkoelen, in strips snijden

Pindaolie, ui, knof, pepertje...
Kippenbouillon, halve pot saoto trafasie (Jumbo) (zoiets als dit maak ik altijd de eerste keer uit een pot of zo, proef, noteer, en maak het dan helemaal zelf; hoefde hier helemaal niet want het is perfect)
Vers gebroken piment erbij en gekneusd selderijzaad
Kookt: laag vuur, sudderen, proef

Kip erin warmen...
Pasta erin en snaps erin



Oesterzwam stoven in licht gebonden kippenbouillon
Met peterselie, selderijblad, sjalot, knof, pepertje...


Pizza met Primo sale en kerstomaat

Primo sale: verse pecorino van Sicilië
Maar ik had hem uit Sardinië

Ik gaf al aan dat ik het ga maken, maar dat is dan de tweede; ik kan niet zo goed wat anders verzinnen met die kaas
Heb het tweede deel gevacumeerd liggen in de koeling

Olijfolie, ui, knof, peterselie...

Sap uit blik kerstomaat (blik!!! niet vers!!!)
Wat rode wijn, wat groene kruiden, stukjes zwarte olijf droge soort...
Proef op p/z

Oven aan met de pizzasteen

Kaas snijden

Pizzadeeg maken
Uitrollen
Invetten met extra vergine olijfolie
Tomatensaus
Kaas
Tomaatjes

Serveren met versgeraspte bottarga erover



Tösti maken en bakken
Hoe krijg ik die zo mooi?
Leeg plat sprotblikje als vorm


Vissticks met gebakken aardappel, courget en gembersaus

De vissticks ontdooien, en bakken in ghee

Dikke schijven vastkokende aardappel half gaar koken, en afbakken/garen in ghee

Schijven courget door de bloem en bruinen in ghee

Gembersaus: gemberolie (niet te weinig; niet de soort voor je kop maar Ginger oil bij Toko Tjin), sjalot, knof, rode peper niet te scherp en zonder zaadjes en zaadlijsten...

Versauzen met kippenbouillon

Binden met maizena



Struisvogelbief bakken


Gebakken eieren met verse spaghetti en paprika

Een recept van Ortega, uit 1080 Recetas
Huevos al plato

Olijfolie, puntpaprika sauteren, uit de pan

Olijfolie, sjalot, knof, peterselie...

Aardappelzetmeel...
Witte wijn...
Droge sherry en stukjes zwarte olijf...
Proef

Paprika erbij

De pasta koken

Eieren bakken in redelijk wat olijfolie
Met een schuimspaan uit de pan halen




Fabada asturiana

Asturiaanse verboning

Koop eerst bij Pacomer een pakket vlees ervoor, een Compango
(Gerookte bloedworst, gerookte chorizo, rookspek)
En een pak Faba bonen

Bonen weken, afgieten

Saffraan weken in wat witte wijn

Water, bonen, dat pakket (alles heel laten), een gebroken gedroogd pepertje, die saffraan mét de wijn, laurier, knof, peterselie, ui, selderijblad, wortel, prei

Met een deksel aan de kook

45 minuten zonder deksel op laag vuur

Een scheut koud water erin (dat maakt de bonen bloemiger)
Aan de kook met deksel en 1 uur op laag vuur sudderen

Proef de gaarheid van de bonen

Alle vlees eruit en klein snijden en terug, net een scheut Malaga
Kwartiertje sudderen

Proef op p/z


Ik ben weer diverse soorten vruchten op brandewijn aan het zetten
(Gebruik nóóit never inmaakbrandewijn!!)


Toegift!

De tofu ontbrak!

Altijd erg lekker!

Gefrituurde tofublokjes met pindasaus en tauge

Blokjes kort frituren

Pindasaus met sambal goreng en santen

Taugé blancheren