zondag 26 juli 2020

Culinaire werken



Ik kocht Knappertjes, en ging ze klassiek proeven
Boter. suiker, cacao
Lekker!
(Uhh, dat tapijt eronder kreeg ik 11 jaar geleden van een half mongoolse buurman
"Dat was nep Perzies"
Ondertussen heb ik een bod van € 3.000,-
Deventer tapijt, ± 1905)



La bonne cuisine du Périgord

La Mazille


Een prachtig boek, waarin je van de ene in de andere verbazing valt.

Melon d'Espagne wordt behandeld, en dat is de tweede keer dat ik dat aantreft in tientallen andere boeken over de Franse klassieke keuken

Parijs 1929

Soep van varkenskop
Dat is: gemaakt van het kookvocht wat je overhoudt als je zult hebt gemaakt

Mayonaise met notenolie

Koken met het vet wat je overhoudt als je Foie gras en terrine maakt
Je leest dat nooit, maar het is o zo lekker
Aardappeltjes erin bakken, eieren...


Ik ging ze ook proeven met klassiek matze spul
Enkel avocado, dat is niks

Heat

Bill Buford


Dit is het boek waaraan die Keldermuis zich spiegelde

Zie die Keldermuis hier
(Alle links hier openen in een nieuw venster)

Ik begrijp uitstekend waarom hij zich eraan spiegelt

Beiden moesten zo nodig op latere leeftijd kok worden
Beiden schreven en een heroïsch verhaal over
En beiden vergeten nadrukkelijk te vermelden dat ze totaal en volkomen mislukt zijn als kok

Ik las vandaag in Paris, Remembrance of things een essay van Louis Diat over zijn carrière als kok
Hij werkte in de super top van de restaurants, hij maakte er de super top gerechten (Fazant Souvarov, Eend in varkensblaas, Kalfszadel maintenon...), en hij blijft er heel rustig bij

Bij Keldermuis en bij Bufford is het een aaneenschakeling van gehijg en geblaas, en waarover?
Over niks
Over verdoezeling van mislukking



Gerookte zalm
Dat is al beter


The french menu cookbook

Richard Olney


Het idee van het boek is goed: seizoens-menu's

Herfst winter, voorjaar, zomer

Maar op een of andere manier komt het niet uit de verf
Ik bedoel: je denkt steeds Hoezo winter, hoezo lente...

En dat nog afgezien van de soms rare combinaties voor, hoofd, na

Ook is het raar dat je nogal ingewikkelde recepten krijgt voorgelegd, nadat je -blijkbaar- nog moest leren hoe je knoflook pelt

Hij geeft wel echt klassieke zaken
Sinaasappelgelei gemaakt met kalfspoten
Gegrild lamshart



Dit was lekker!
Lekkerder nog dan op matze!