maandag 25 juni 2018

Gemarineerde kippenvleugels



Systeem 1
Marineren (hier met oa. lemon curd)
Uitlekken, droogdeppen, aanbakken
Stoven in de marinade


Ik heb er al een paar keer over geschreven


Zie het hoofdartikel hier
Alle links hier openen in een nieuw venster

Dat is de praktijk


Klik niet in de artikelen op links maar klik nu hier (nieuw venster dus)

Dat is de theorie


Ga verder met de links hieronder; dan krijg je ze allemaal te zien (misschien moet je wat scrollen)


Zie de Suri vleugels hier


Met kleefrijstwijn zie hier (met andere kipdelen, maar dat maakt niet uit)


En zie die met Lemon curd hier



Dit is een product van het andere systeem
Marineren, uitlekken
Oven en regelmatig met de marinade bekwasten


Wat maakte ik nog meer?

Eclectisch kippenvleugels


Chinese pruimenwijn voor het zoet
Japanse Aka miso, gerstmiso, voor het zout
Limoensap voor het zuur
Surinaamse sambal voor het heet

Knof, ui en laos
En wat Thin soy, want die miso zout niet zo sterk

Marineer een flinke tijd op kamertemperatuur en draai zeer regelmatig
(Dat doe je altijd zo)

Op bakpapier op een rooster, bedruipen
In de oven op 180°
Na vijf minuten bedruipen
Na vijf minuten draaien en bedruipen
Na vijf minuten bedruipen,
Na vijf minuten draaien, bedruipen, oven uit en dicht en dicht laten tot het is afgekoeld
(Ook dat doe je altijd zo)

Zie hieronder




Wat maakte ik vervolgens?

Kippenvleugels met Tian mian jiang

Zie dat spul hier


Marinade met rijstwijn (Hua tiao, een wat beter soort Shaohsing), dat spul, ui, geperste knof, Light soy, Szechuan pepper oil (dat is niet die ongevoelig makende van Szechuan peper, maar die rode van Szechuan pepers, wat limoen

Net als de meeste keren maak ik daarna een aangepaste versie

Ik ga nu als rijstwijn Kwantung mijiu gebruiken (witte, van kleefrijst), wat extra zout (miso) en wat extra hot (Louisiana saus van groene habanero)
Daarnaast zou wat vijfkruidenpoeder er enorm goed bij smaken

Dit alles ondanks het feit dat  de eerste versie de mooiste kippenvleugels tot nu toe was, en ook heel goed te eten minder zout en minder heet

Zie hieronder




En hoe gaan we verder, na de tweede versie van de Tian mian jiang chickenwings?


Dat zal gaan op basis van een lijstje ingrediënten, waaruit ik de marinade ga samenstellen

En ik neig (nijg?) (of is dat Lennaert?) (van wie ik nog een tientje krijg) naar systeem 2, niet stoven in de marinade dus (alhoewel dat voor die lemon curd dingen noodzakelijk was, en zie hieronder)



Dit zijn die Suri's in hun marinade
Die zijn ook gestoofd, in gember-tomatensaus gemaakt met de marinade


Zout

Zo heb je gele Soybean paste (en dan bedoel ik dit hier)

Koreaanse idem, doenjang, zie hier

Fermented bean curd, zie hier, maar het is dus geen "tofu" maar spul wat je gebruikt als zout



Hot

Gochujang natuurlijk, Korea, zie hier

En nou kunnen we eindelijk weg uit Azië richting Midden- en Zuid-Amerikaanse pepers
Gele habanero-mosterdsaus uit Barbados, zie hier

En een saus die ik zelf ga maken van Cascabel pepers, zie hier



Dit zijn die Surinamers in hun saus


Wat nog meer?

Zoet natuurlijk!


Bitterzoete zwarte boekweithoning
Zie hier

Zoutzoete rietsuikermelasse van Horizon
Zie hier

En een product wat zo ongelofelijk mooi werkt altijd in de keuken: Korean corn syrup
Dit maakte ik ermee, like wow man: hier
Aardappelen met stroop...


En altijd ui en knof!!!!!!!!!!!!!



Dit is die marinade met die pruimenwijn