vrijdag 1 juni 2018

Basiskookboeken



Dit kookboek heb ik nog niet gelezen
Volgens mij is het iets zo van recepten van 105 BNers
(Oei!)


Met basiskookboeken bedoel ik niet die huishoudschool kookboeken, waarover ik al schreef (erg goed scorende post trouwens)

Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)

En hier kwam ik er nog even op terug.

Ik bedoel ook niet boeken als Koken met Sylvia Witteman (overigens wel het dikste en leukste en beste Nederlandse kookboek) want dat is wéér een stapje verder in de reeks Huishoudschool en dan Basis en dan Wat expliciter
En ook niet Armeluiseten want dat is specifieker
En ook niet Het boek van Soof, want dat is afgebakender (sociaal, in dit geval)

Ik bedoel: boeken die breder zijn dan die huishoudschoolboeken, waarin alles staat wat je noodzakelijkerwijs móet weten
De basiskookboeken zijn breder
"Je kan er ook dát mee maken"

En, o ja: ik bedoel hoer ook boeken die land-specifiek zijn, geen "bijbels"



Dit is een sof
De Larousse moest ik hebben



The Fannie Farmer Cookbook

USA


1250 pagina's, maar zo dik hoeven ze niet te zijn

Dit boek kan of mag dat wel, want je hebt nogal wat eetculturen in de VS, en rond 1900 waren die allemaal nog stevig afgeschot van elkaar
Enorm veel ingrediënten die je in een Nederlands basiskookboek niet zal aantreffen

Overigens is dit boek oorspronkelijk ook een huishoudschoolboek, The Boston Cooking School Book, maar het ontwikkelde zich

"The cookbook America has turned to for nearly a century"

Voorgerechten, soep, vis en schelpdieren (keurig vóór het vlees ipv erna), vlees, gevogelte (dat staat dus fout; dat moet tussen vis en vlees), sauzen marinades vullingen (leuk dat dat apart staat), BBQ tips (ja, het is geactualiseerd), magnetron (dus), salades (dat moet ook naar voren)
Dan komt "Gevulde dingen": sandwiches, crêpes, pizzas, quiches, tacos, tortillas, groenten [gevulde dan dus], eieren [gevulde dan dus weer]; dat zou ook naar voren moeten
Tot slot natuurlijk desserts
En zie: er ontbreekt een hoofdstuk groenten!

Bij de bespreking van die huishoudschool boeken keek ik steeds naar de aspergegerechten
Ook nu (en het is niet duidelijk of groene of witte worden gebruikt, dus dat zal wel groene zijn)

Pastei van kip, asperges, citroen en room
Visfilets met asperges
Zalm met asperges
Roerei met asperges
Inktvis gesauteerd met asperges en dan gestoofd met kippenbouillon
Geroerbakte asperges
Asperges met vinaigrette

Niet slecht... 



Kijk! Een voorbeeld van wat we vandaag bespreken
Deze serie wordt vervolgd, en dan komt het zeker aan de beurt


Je zou die compilaties van krantenstukkies ook basiskookboeken willen noemen, maar dat klopt niet
Die mensen moeten zich in bochten wringen om steeds maar wat anders te presenteren, dus dat is niet basic

Een heel typisch Nederlands basiskookboek, dat is
De Beste Recepten
van supernicht Henk Molenberg

Koude voorgerechten
Warme voor- of tussengerechten (zo hoort het)
Vis
Vlees
Wild en gevogelte (wild hier, gevogelte naar voren)
Groenten (naar voren)
Salades (naar voren)
Vruchten (huhh?)
Aardappel
Rijst
Pasta
Nagerechten

Aspergecocktail met perzik, kip en zure room
Ragoût van asperges en gekookte ham
Salade van asperges met kip en paprika

Tsja...
Albert Mol zal aangezeten hebben...



Dit kan dus rechtstreeks bij het oud papier


Wat België betreft heb ik twee net-niet's

De Raadsman in de Kookkunst is iets wat in de categorie Bijbel valt, en Belgo Cookbook treedt niet buiten de kaart van restaurant Belgo


De Belgische Keuken

is een prima boek (naast boeken die ik niet behandel hier, want te nauw: de Ardennen, de Waalse keuken) (en van de Luxemburgse heb ik geen goed algemeen boek)

Groenten
Witloof (kijk!)
Aardappelen
Tomaten
Asperges (kijk!)
Groenten
Vis
Vlees
Desserts
Wijn en bier

Omelet met asperges
Asperges op z'n Vlaams
Mechelse asperges met zalm en vinaigrettesaus
Aspergeroomsoep (kippenbouillon, aardappel)



Zie over deze omhooggevallen kwaker hier



Zie de volgende aflevering hier


Zie over asperges iha een serie in dit blog hier