zaterdag 4 maart 2017

Comfort food (2)



Ovenschotel aardappel Limburgse kaas witte ui in wording


Over
Comfort food,
over wat het wel en wat het niet is, schreef ik al

Zie aflevering 1 hier (alle links hier in een nieuw venster)

Vooral Nederlandse kookboekenkwakers hebben daar vreemde ideeën over

Comfort food is gewoon super klassiek en simpel spul, en verder niet zeuren om een kookboek vol te kunnen krijgen

Dat volk is Goddomme bereid om met pastinaak Comfort food te presenteren...


Ik schreef in die eerste aflevering ook over Frankrijk
* Croque
* Uiensoep
* Gratin dauphinois
* Hachis Parmentier (een soort Filosoof maar dan met witte wijn)

Je hoort ook noemen Pâté en Pot-au-feu, maar dat vind ik te wijde begrippen, net als Poule-au-pot



Lang gestoofde witte ui erop
Verliest dan zijn pikantheid maar houd zijn krokantheid


Engeland


Als je leest over Engels Comfort food, dan lees je altijd ook over dingen die typisch zijn, maar ook weer wijd, te wijd om één typisch gerecht te zijn
Dan heb je het meer over gebruiken, Sunday lunch gebruiken...

Pie
Full English breakfast
Roast beef


Wat die Pie betreft maak ik een uitzondering voor
Steak and kidney pie
Het enige gerecht waarin ik rundernier tolereer

Zie een goed recept hier

Uhh, "Flat mushrooms" zijn champignonhoeden



Geen kummel; gebruik komijn
Zo sterk smaakt die Limburgse kaas nou ook weer niet
Je kan die ook niet goed tot fors sterk laten rijpen
Neem in ieder geval Herve


Ik weet niet of Scotch egg nou zo typisch Comfort food is
Als dat zo is dan is eierbal dat voor Groningers, en Œuf perdu voor Fransozen
Helemaal niet zo comfortig


Wel Engels comfort food:
* Fish and Chips
* Mushy peas

En Bangers and mash!
Zie hier

En nou, vooruit, Chicken tikka masala
Zie hier

En ja, zeker Yorkshire pudding!
Zoek daarvoor op dit blog


En dan hoor je ook nog noemen Lancashire hotpot en Cornish pasty
Dat vind ik geen Comfort food, dat zijn te algemene bereidingswijzen
Het zijn wel lokale zaken (wat het ook geen English Comfort food maakt), maar zaken die elders onder andere namen veelvuldig voorkomen



Rauwe, door olijfolie gehaalde witte ui erop
Voor de pikantheid ervan


In de volgende aflevering bespreek ik Nieuwe Werelden

Dat is een opeenstapeling van invloeden van alle kanten

Eens kijken of er echt Comfort food tussen zit

USA
Clam chowder zou kunnen

Canada
Poutine!

Australië
Pavlova!

Nieuw Zeeland
Meatloaf?



Zie de volgende aflevering hier





Ze vroegen vandaag aan Krol of ie wel wist wat WAO betekent.
Jazeker! Wet op de Algemene Ouderdomsongeschiktheid!