woensdag 26 februari 2014

Culi allemaal



Foto's vandaag: winkels en zo in Lotharingen
Dit is iets om zo'n Zwarte Piet actievoerder te sturen
Of nee: naar dat wijf van Unesco of Unicef of wat was het!


Alles Culi


Producten


(Zie ook de sectie Links)


Eerst maar AH

Die hadden "heel originele pasta", onder andere Treccia. Zie treccia (vlecht) hier (alle links hier in een nieuw venster).
Dubbele helix zeg maar. Maar die treccia van AH dat zijn helemaal geen treccia. Dat is een soort casarecce of strascinati; zo'n (meestal Sardijns) opgerold plakje. Zie hier. Ook gedraaid (meestal niet trouwens, zie hier) maar een enkel plakje, niet twee.

Kocht er -per ongeluk- Carpaccio worst. Gatverdamme...

Italiaanse week.
Culatello: erg lekker, zie elders.
Pancetta. Mooi vol van smaak (ongebakken). Gebakken: minder vet dan ontbijtspek, mooier krokant.

Ze adverteerden trouwens met Puur en Eerlijk Biologische Dierenvoeding.
Welke afgedwaalde gek zou dat nou kopen?
Waarschijnlijk die type van Wakker Dier, want die ziet er wel naar uit dat ze zeven poezen heeft...
Of nee! Natuurlijk niet! Die voedt die beesten vegetarisch op!
(Zou AH dat al hebben? Vegetarische diervoeding? Morgen ga ik kijken)



Le Potager, dat is een moestuin
Voor spul voor le potage, le potée
Wortels, uien, prei, knollen, aardappelen...


Verdere producten

Ik vergeleek bouillon van Oxo (België) met die van Viandox (wat ik in Frankrijk kocht).
Oxo is veel beter drinkbaar, maar Viandox is veel beter bruikbaar in gerechten, ipv bouillonblokjes.
Soms is het gebruik van dat spul of van Marmite ernorm aan te raden. In groentebouillon...

Kocht in een Portugese supermarkt in Luxemburg een fles Bairrada 2010, Azul Portugal.
Heel erg lekker. Zit het nu te drinken.

Kocht Rigato Vecchio, een erg onbekende Italiaanse kaas.
Ook weer erg lekker.
Een vrij "droge" vrij brokkelige kaas met een, zeg maar, niet-droge ietsje vettige pecorino-smaak, of beter pecorino-effect, beter kan ik het niet omschrijven.
Notig en heel fraai.
Je vindt die kaas hier.

In een Franse krant een artikel over een vrouw die in Val-d'Ajol, fameus om zijn andouille, kaas maakt, Tomme, met andouille er in.
Probeerde het te kopen, maar nee.
Zie hier.



Gekonfijt spul
Midden onder ongesneden sukade

Planning

* Fumée (soort casselerrib uit Lotharingen, ik gaf er al een plaatje van), gebakken aardappelen, sperzie, Belse piccalilly erbij, dat leek me wel wat

* Dried beancurd, ook wel black tofu (zie hier), rijst, paprika, hoisin erbij, dat leek me wel lekker

* Brandade de morue (zie hier; met die meegebrachte bakkeljauw wangen), aardappelen dus, en venkel, dat lijkt me wel wat.

* Gratiné Savoyard, niet met aardappelen want dat hoort met Crozets (zie, ik meldde dat al, dat is boekweit pasta, hier), en met Reblochon (her-melking oftewel middag-melkse kaas). En met spruitjes, dat lijkt me heerlijk.

* Omelet-reepjes, flageolets, witte ui uit de oven in spek gewikkeld. Dat lijkt me super!



Bretzels, zoals ze ook in de cafés staan


Pers


Volkskrant, interview elke week met een stel, over geld. Wat ze eten.
"Zelfgemaakte peterselie-citroenpesto met gestoofde vis op een bedje van daslooktagliatelle"
Maar "Bij de Lidl kopen we alles waarbij je het verschil niet proeft, zoals bloem en pasta", het ongelofelijke kwakhoofd...


Frans blad, recept Ducasse, "Runderwang zeven uur".
Hij laat ze 24 uur marineren (rode wijn etc.), prima, maar met tomaat erbij. Bah.
Je moet ze eerst bruinen in druivenpit-olie. Maar waarom? Wat voegt dat toe? Of is het dat je die olie enorm kan verhitten? Of dat ie geen smaak afgeeft? Zeg dat dan.
Ik ga het maken, en ik ga 3 met 7 uur vergelijken.


Elsevier, Hahn

Mung bonen > tauge: "een week spruiten". Man, die zijn al na drie dagen aan het rotten...
Hij combineert ze met tomaten. Mwah...
Idee dressing tauge-salade is OK: limoen, soy, olie, wasabi of sambal.
(Mijn favoriete tauge recept: heel kort geblancheerd, met mosterd dressing en zacht gekookte eieren.)
En, Hahn, denk niet dat je alle problemen oplost door wat te oud spul even in kokend water te dompelen ("Dan zijn de eventueel schadelijke bacteriën dood"). Giftige afbraakproducten van bacteriën blijven net zo giftig dan.

En over uien had hij het. Besprak ik dat niet al? Ik schrijf zoveel...
Ja, uien halen alles op!
En foie gras met getoaste brioche. Ja! At ik in Luik. Heerlijk. In Nancy met getoaste kruidkoek. Minder.



Links


NRC Video's

Een over wang, dus dat komt mooi uit.
Zie hier.
Op de centjes letten: nou, die wangen kosten tegenwoordig ook richting bief.
Hij snijdt ze slecht af; snijdt er in.
"de kaakbeen"
Waar runder kopvlees voor wordt gebruikt weet hij niet. Simpel: ossenworst.
Mijn recept: lang laag stoven in witbier.

Vitello tonnato hier.
Hij bakt het vlees eerst op de vetkant. Compleet fout! Dat geeft warmte-stuwing naar boven, naar de kale kant, waar je dan vleessappen naar buiten drukt oftewel verliest...
En de zijkanten ook kort dichtschroeien, ja!
En hij weet niet dat bliktonijn een compleet andere vis is dan "verse tonijn"... Bliktonijn dat is skipjack, bonito, en daarmee (vers dan) hoor je vitello tonnato te maken.
Gottegot, de Hochstappler...



Schaapskop
Jammie!
Met flink olijfolie, knof en grof zeezout...


Verdere links

Belse varkensvleesproducten hier.

Heel aardig tijdschrift (het gaat maar een klein beetje over De Dikke hoor) hier.
Dank P.

Sociale goede culinaire doelen hier.
Nog zoiets hier.

Frans bakkerij'tje hier.
Niet dat ze dat veiligheidsrooster normaliter dichtdoen hoor.
Nog een hier.
Uit ervaring weet ik dat het allemaal zeer authentiek is.

Wat we eten hier.
Dank H.

On-line delicatessen hier.

Aardig Amsterdams restaurant?
Zie hier.
Of het wat is, dat gaan we S vragen.
Interessant Antwerps restaurant hier.



Een Pithivier
En o ja: Metz: uitspraak "mes"