vrijdag 18 januari 2013

稲荷年齢



Inari age 稲荷年齢


[Later heb ik er een beter verhaal over geschreven. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster).]


Bij de betere toko.
Gebakken gemarineerde tofu-plakjes.
Zie hierboven. Enorm lekker!
Heel stevige tofu, in heel dunne plakjes gebakken, en daarna heel zacht geprutteld, misschien kan je beter zeggen gemarineerd, in dashi (bouillon van zeewier en gedroogde tonijn; geen mojama want dat is gepekeld-gedroogde tonijn; dit is echt gedroogde), sojasaus, suiker en mirin (zoete sake).
Dashi ダシ hier.
Kombu 昆布, dat zeewier  hier.
Gedroogde tonijn (katsuobushi, bonito flakes) hier.
Mirin みりん hier.

Als je een Google doet op Inari age, dan zie je dikwijls "tofu-pakketjes" of "-envelopjes" voorbijkomen. Zie hieronder in de tekst.


Kitsune udon キツネうどん

Er zijn drie klassieke manieren om Inari age te gebruiken.

* Je snijd er heel dunne stripjes van en die doe je in een miso-soepje.
Miso-soep 味噌汁 hier. Daar zit dus weer Dashi in, en klik op de Miso link.

* Je maakt een bouillon met verse pasta erin, en grove stukken Inari age. Kitsune udon. Zie de foto hierboven en mijn recept hieronder.

* Of je maakt die pakketjes.
Die plakjes, gebakken wordend, ontwikkelen een iets blazig interieur, en dat kan je met een (bot en ronde "punt") tafelmes tot een "zakje" openpriegelen.
Die van mij niet want die waren te dun; zie de eerste foto, meest linkse exemplaar, klein flapje losgepeuterd, verder Zoek het maar uit ik wor gestoort.
Die pakketjes die vul je met sushi rijst en zo wordt het een bepaald soort sushi, Inari zushi 稲荷寿司, zie hier.



Shiitake しいたけ marineren

Kitsune udon

 キツネうどん, mijn recept.

Meestal lees je dat die Inari age, om er de olie af te krijgen waarin ze worden bewaard, even in kokend water gegooid moeten worden. Nou, ietsje laten uitlekken is meer dan voldoende. En trouwens met dat water gooi je ook smaak weg.


Shiitake zonder steel in niet al te kleine stukken snijden en marineren, regelmatig draaiend, een uurtje minstens, in redelijk wat mirin (en als dat een erg laag alcoholpercentage heeft wat alcohol erbij; kopen bij de apotheek of drogist, en zeggen dat het voor consumptie is want anders krijg je vergif), sake, en wat Chinese light soy (is beter) of Japanse soy; mirin sake soy 3+ op 2- op 1.
Pinda-olie, sjalot, knof, gember, iets lombok...
Groentebouillon erbij... proef.



Dit gebruikte ik als groentebouillon (verdund natuurlijk).
Werkelijk perfect spul, niks te zout, heel mooie smaak.
Uhh, ik goot het bij ui, knof, gember, lombok, dat wel...

Kook pasta in de soep; ik gebruikte Vietnamese rijstpasta.
Als de pasta half gaar is gaan er white en black mushrooms bij.
De zwarte koop je bij de Indonesische toko, koeping tikoes, oor muis, een soort elfenbankje, en de witte bij de Chinese toko.
Haal van de witte het stronkje af en scheur ze iets; bedenk dat ze nauwelijks opzwellen.
Breek de zwarte in nogal kleine stukjes want ze zwellen enorm.
Bedenk ook dat de witte erg krokant worden en de zwarte redelijk geleiïg.

Die shiitake moet je eigenlijk afgieten en grillen of zo.
Niks hoor; gewoon met marinade en al in de soep, samen met de grof gesneden Inari age.

Het was werkelijk enorm lekker...

Zie het maken van die Inari zushi hier
Ik schreef het al: die zijn veel dikker!

Jezus wat een gekloot, maar als je erg melig bent dan kan je enorm lachen met die video. "Wanneer gaat die poedel erin woehahahahahaha!"


Koeping tikoes en white mushroom
Die twee linkse leveren stukken meer op dan die ene grote rechtse... 

Ik vraag me af hoe deze post gaat scoren, want de Google-verwijzing is de titel, en in die titel de titel-woorden, en die zijn hier Japans en die pikt ie niet op lijkt me.
Japans iha natuurlijk wel, maar misschien  niet binnen een Nederlandse context.
Interessant!