zaterdag 12 januari 2013

Octopus, visrecepten, bonen



Culinaria

Petit Tourtain. Zie hierboven.
Dat kaasje kocht ik gisteren, en dat is lang geleden dat ik dat at!
Lekker, stevig smakend kaasje. Partjes snijden van die lobjes, en rugkorst er af want dan gaat het ietsje té richting ammoniak.
De kaas komt volgens een site uit "Saint Albray bij Pau", en volgens een andere uit de Jurançon (en volgens mij ligt Saint Albray in de Jurançon....). En op Wiki staat ie niet.
Koemelk, daarover is iedereen het eens.
Het is in ieder geval een vrij zeldzame kaassoort, namelijk met een "gemengde korst". Je laat witschimmel ontstaan, maar je wast ook met zout voor roodschimmel.
Vreemd dat erg veel websites, waar deze kaas wordt genoemd, Scandinavisch zijn.

Terrine van octopus hier (alle links hier in een nieuw venster).
"Uit zee" dat is gelul, en dat voorgegaard zal best, maar daar krijg je het niet mals mee. Diepvries!
Trouwens dat voorgegaard kan je "op de markt" niet krijgen.
En hij kookt het met de kop, en gebruikt ook de kop, gadverdamme.


Gisteren, laat terug van Groningen, werd er niet gekookt, maar dat hád ik al wel gedaan donderdag.
Beanz met cantharellen, bimi en kaas.
Olijfolie, rode ui, knof, ietsje lombok...
Restje bimi, restje trechtercantharellen...
Blik heinZ beanZ erbij en wat chipotle saus.
Gisterenavond opgepiept met geraspte kaas erover.
Jammie!!!

Trof ergens een link naar visrecepten, o ja, op een viskraam, zie hier.

De Pers

Twee keer Volkskrant.

"Runderblokjes voor stoofvlees goed afspoelen en goed uitlekken (dat voorkomt schuimvorming)". O, maar dan weet je niet hoe je dat moet aanbakken. Dan flikker je dus alles hup in ene in de pan...
O nee, nog erger! Bulgaarse stoofschotel. Braadpan, laag groenten, laag vlees (zonder aanbakken!), laag aardappelblokjes, water, sudderen. "Hoe verkloot ik goed runderstoofvlees".

Duif met kool nu. Groene kool, spitskool én boerenkool. Nou, dat zou ik niet doen.
Ze werken met tamme duif, maar dat hoeft natuurlijk niet. Mijn poelier had gisteren geschoten houtduif.
Puree met gebakken ui erdoor. Altijd prima.
"een scheutje Cabernet-Sauvignonazijn", blabla.


Herma van Bolhuis, De Korenbeurs, en Huis de Beurs ernaast.
Dank PJ.

Varia

Over dit hier las ik vandaag. Niet meer van deze tijd.
(Juffrouw waarom is uw poes zo blauw? Ik kom uit Soeriname, menier...)

En ik las ook over Silvesterkläuse.
Zie hier. En zie, uhh hoor moet ik zeggen, hier.
Bij deze hier kan je goed zien dat dat, wat ze op hun hoofd hebben "de wereld" is. Mooi hoor...

Las vandaag ook ergens "Waar geen geld is, daar zijn geen Zwitsers".
Deed me denken aan "Wat dacht je? Dat ze dat geld verdiend hebben met koekoeksklokken? Hahahahahahahaha!"

Mooie architectuur hier.

Juan Ramón Jiménez

nog eens.


Arias tristes

Entre el velo de la lluvia                                                                   
Que pone gris el paisaje,                                                                 
Pasan las vacas, volviendo                                                             
De la dulzura del valle.                                                                    

Las tristes esquilas suenan                                                             
Alejadas, y la tarde                                                                          
Va cayendo tristemente                                                                   
Sin estrellas ni cantares.                                                                 

La campiña se ha quedado                                                             
Fría y sola con sus árboles;                                                             
Por las perdidas veredas                                                                 
Hoy no volverá ya nadie.                                                                 

Voy a cerrar mi ventana                                                                  
Porque si pierdo en el valle                                                             
Mi corazón, quizás quiera                                                               
Morirse con el paisaje.


Op het gevaar af dat ik mijn vertaling al eens publiceerde hier, maar hoe dan ook: met kleine aanpassingen nu.

In de sluier van de regen
Die het landschap grijs kleurt
Lopen de koeien, terugkerend
Van hun zoete vallei.

Hun treurige bellen klinken
In de verte, en de avond
Valt met triestheid,
Zonder sterren of gezang.

De wei'tje is koud achtergebleven,
Alleen met haar bomen.
Over de verlaten paden
Keert vanavond niemand meer.

Laat ik mijn raam maar sluiten
Want als ik mijn hart verlies
Aan het dal, zal het misschien
Met het landschap willen sterven.

Dat laatste couplet is ijzersterk...