woensdag 23 januari 2013

tofoe, hopscheuten, sambal



Het ziet er niet uit...
Alien braaksel na lezen BodieBoost...

Maar lekker dat het was...
Griezelig...

Gisteren

Linzen, paddo's, tofu

Week gedroogde Chinese paddestoelen (die ze altijd shiitake noemen maar die dat niet zijn; die dikke, dat is Po ku) in heet water, steeltjes naar boven. Af en toe even onder duwen.

Kook tofu-brokken kort in wat water met wat tamari. Afgieten.
(Vroeger had je grove bruine die naar hondenbrokken stonken, maar die kleine wittige van tegenwoordig zijn werkelijk prima.)

Pinda-olie, sjalot, knof, gemberwortel...
Stukken hoeden kastanjechampignons erbij en wokken.
Witte wijn, korma (heel frisse kerriepasta; AH)... Proef.
Gedroogde paddo's in stukjes en zonder steel erbij.
Linzen erin opwarmen en wat later de tofu.

(Die Bonduelle peulvruchten zijn nogal droog tegenwoordig, maar voor wat die linzen betreft is dat geen enkel bezwaar in dit gerecht, integendeel.)

Enorm lekker, verdomd!


(Geloof het of geloof het niet,
maar net hierboven staat echt "50 tinten rood".)

(Trouwens, het perspectief van die stuurstang klopt niet)
(En die wielkasten zitten veel te dicht naar mekaar)

Culinaria

Vanavond zou ik schorseneren gaan maken, maar het was veel te laat eer ik aan dit blog en koken en zo toe kwam. Zwaar InDesign werk. En in de vriezer had ik nog een dubbele tortilla met paddo's en zo. Weer paddo's, nou ja.
En vanwege die schorseneren kwam ik via zie morgen hier terecht (alle links hier in een nieuw venster).
Die man heeft mooi praten met z'n hopscheuten. Hier kan je het nergens krijgen en verder is het peperduur. Hopelijk krijg ik meer info. Maar het is wel de allerlekkerste groente...

Ik kreeg Foodlog weer eens een keer over de vloer, zie hier.
Goh, interessant joh!
(Het deed me denken Hoe zou het met Foodwatch gaan? Nou, zie hier. Goh, interessant joh!)


Dit is die snowboot van de belastingdienst in Groningen.
Daar willen ze € 2.000 van me hebben omdat ik in 2009 in Frankrijk ziektegeld heb ontvangen.
Flikker op!
Zet een normaal pand neer wat minder kost!
Dat geld was netto ja!
Daar heb ik in Frankrijk al belasting over betaald, stelletje zwakzinnige gekken...

Kocht sambal kemangi.
Kemangi, dat is citroen-basilicicum, misschien wel hetzelfde als Thaise basilicum, geen idee.
Geen plaatje want het ziet er exact uit als gewone basilicum.
Zie wel hier. En Thaise hier.

De Slaperige Plofkip hier.

De Pers

Die Noorse kaas, die bruine, daar heb ik het al wel eens over gehad. Zie hier.
Brunost heet het. Meestal koe + schaap, hoewel geiten ook wel mee mogen.
Die lichtere, dat is de iets zoete, en die donkere, dat is de zoete. In tegenstelling tot die lichte zit daar ook karnemelkpoeder in, en meer suiker.
Vet en suiker dus (Schippersgezegde, als ze de zaligheid bedoelen: Suiker en vet / En 's middags naar bed)
Maar goed. Zie hier. (Geen "geitenkaas", ja!)

Volkskeuken, dinsdag.
Appel-rozijnencake. In het kader van koek-en-zopie.
"Voordeel is dat daar ook koek-en-zopie is en je kunt er piesen. Nadelen zijn dat die koek-en-zopie hoog van prijs en armoedig van smaak is, de wc vies is en er nog huiswerk moet worden gemaakt".

Ook in de VK, dat een HomoCooker las ik, maar nee, HomeCooker, alleen een uitkomst is voor als je echt niet kan koken. Een "electrische pan waarin je kunt koken, stoven, stomen en braden", shit dus. En jawel: Jammie Olivier staat er natuurlijk hijgend naast.
"Er kan niets misgaan".
Nou, smakelijk eten zou ik zeggen...

(Uhh, waarom zou je trouwens voor € 100+ zo'n homokoker kopen, als je kant en klaar maaltijden kan kopen??)

In NRC Next (abonnement is afgelopen maar ik krijg het nog steeds) een verhaal over standkabeljauw, en skei, trekkende kabeljauw.
Nou, een ding: dat standkabeljauw minder lekker is, dat is zwaar gelul.
Ik schreef daar al eerder over (Google op "standkabeljauw" en ik sta bovenaan. Natuurlijk.)
Weer (zie de vorige dagen) hebben we het over "iets anders". Dat kan je niet vergelijken. Standkabeljauw heeft een fantastische kelpsmaak.


Dit is Hooghoudt, op de Grote Markt in Groningen.
Waar ik laatst die uitstekende Flammenkuche at.
Je ziet: met die shit telefoon van mij heb ik die app,
die ze laatst voor een miljard hebben verkocht, helemaal niet nodig!
Dat gaat bij mij vanzelf!