donderdag 3 januari 2013

Mosselen, paling, bloedworst



Gisteren meer dan 600 man hier. In deze tijd van het jaar. Hoe is het mogelijk.
En de week rond de kerst gemiddeld 900+/dag...

Gisteren

Mosselen in Palm, friet, sla, mayo

Maïsolie, gele ui, knof, soepgroenten, laurier, witte peperbolletjes...
Wat koelen, Palm erbij, verder koelen, af en toe roerend.

De friet nu, weer een ander verhaal.
Iets bloemig kokende, én gebakken in blanc de bœuf.
Maar: eerst de friet kort koken, nauwelijks meer dan aan de kook laten komen (wel langzaam), in water met zout. Daarna worden ze (afgekoeld; niet stapelen bij het koelen!) voorgebakken en later afgebakken. Dat heet triple cooked fries.

Maak vinaigrette.
Ik koos voor Japanse graanazijn en pompoenpittenolie (waarvan De Dikke beweert dat het groen is met een zweem rood; nou, dat is gewoon donkerrood hoor). Gebruik relatief veel azijn.
Heel fijne smaak!


Lekker spul!

Bak de friet voor (130).
Mosselen in de pan en op hoog vuur. Roeren!
Mosselen zowat open: pan opzij en de friet afbakken (185).

Deze friet was weer mooier, maar alleen een heel klein beetje. Dus, dús: het is de moeite waard.
Zacht romig interieur maar toch nog ietsiepietsie beet. Mooi hoor!

Vandaag posten

er hier vier mensen!

Rode boekje
Ja, daar werd tot onpasselijk worden toe uit geciteerd, en ter compensatie krijgen we van jou culinaire citaten waar je eventueel bijna maar niet helemaal onpasselijk van wordt.
Weggelopen bij Foodlog. Nou, dat kan ik me maar al te goed voorstellen! Foodlog = Syrië.
Welkom!
En mooi. Ik ben een Fisher fan. En ik ontdekte dat The Art of Eating wel een compilatie is, maar niet haar volledige werk. Je hebt ook The cooking of provincial France.

Marieke
Ierland, huifkar. Ik in Drenthe. En in Ierland bij Limmerick zat je vrijdagmiddags altijd achter een enorme rij van die dingen met je auto. Niet voorbij te komen als ze allemaal terugkeerden.
En ja Jezus, die NRC Next tiepe. Broekbaard. Maar dan heb je het ook wel over de grootste culinaire mongool van heel Nederland...
En mooie muziek. Die countertenor Scholl is niet de eerste de beste...

Loek
Kan je me zo'n blokje sturen? En heb jij paddo- en lamsblokjes?
Oesters: klets. Oester leeft, niks aan de hand. Oester dood: niet eten.
En die bloedworst friet ei, dat is een bekende Spaanse combi. Ja, lekker hoor, maar dan met ui-bloedworst, niet met rijst-bloedworst. (Beide verse bloedworst.)


In dat witte bakje mayo.
Mooie zelfgemaakte gele mayo, maar dat lampje slaat de kleur dood.

Culinaria

Van de mosselen die over waren en van het Palm-kookwater maakte ik vandaag ragoût.
Je wil niet weten hoe lekker dat is.
Gaat in de vriezer, of ik eet het morgenavond na Groningen. Geen idee. Heb ook de kip van de kippenbouillon die ik vandaag maakte voor vanavond (met courget en gedroogde, zwarte tofu).

Ik kreeg de kokswereld.nl nieuwsbrief. Geen weblink, de domoren, want dat maak je gewoon altijd ivm de tig verschillende gedragingen van de tig verschillende email programma's, dus ik kan het niet laten zien.
Maar niks verloren hoor.
Horeca-beurzen overzicht, en de klootkop van Kleuter Woutwijk.
O ja, en "Wil je ons volgen op Facebook?" Hé, doemenelol!

Ik zal al heel lang te denken, wat was toch die lekkere frisse sambal van Conimex, die je af en toe ergens vond, maar niet bij de, zoals ze in Frankrijk zeggen, Grote Oppervlakken. Ik kocht die altijd bij die kleine super vlakbij de IJtunnel, daar waar die naar beneden gaat. Dat supertje waar altijd Majoor Bosshardt kwam. Zie hier (alle links hier in een nieuw venster). Zie ook hier trouwens.
In ene schoot het me te binnen. Sambal tjampoer. Zie hier.
Nog maar eens contact met Conimex. Dat had ik al over kerrie djawa, maar dat leverde op dat ze "enkel aan de groothandel leveren". Ga ik nu vragen welke supers het leveren. Ik mag toch wel weten waar ik hun spul kan kopen??

Nog even mosselen.
Er zit, nieuw soort verpakking, tegenwoordig altijd vloeistof in, maar bij AH was die tenminste blank, en bij Poiesz altijd zwart.
Maar bij beide is meer dan de helft van de mosselen op apegapen. Niet bedorven, maar wel dood.


Dat kocht ik vandaag nog.
Niet naar de prijs kijken.
De kwaliteit zal ik weten te melden.

Planning

* Gebakken boerenkool met ketjap, gramigne, zachtgekookt ei.
* Fazanteborst met wat rookspek, kastanjepuree, spruitjes.
* Homemade pizza, iets tomaat, jonge nagelkaas, paprika.
* Schol op zout gebakken, bimi, Rösti (home made natuurlijk). Uhh, hoe heet nou ook alweer dat spul wat op Rösti lijkt maar wat "los" is, geen plak zeg maar? Of was misschien Rösti vroeger altijd zo los, en is het tegenwoordig een soort Reibekuchen? Met het verschil dan wel dat Reibekuchen uit de frituur komt en die Rösti uit de pan.
* Tofu, shiitake in mirin, lontong. Met "sushi ginger", maar ik maak dat zelf. Gari.

Ongepubliceerd recept,

want het is donderdag.

Käsesuppe, daar had ik het laatst over.
Bak HOH gehakt aan in wat olie en roer het rul.
P/z, en ook in heel dunne reepjes of ringetjes gesneden ui erbij. Idem knof. Ff aanbraden.
Flink groentebouillon erbij en een scheut witte wijn (Duits of Elzas), en het aanbaksel losroeren.
Kaas grof in de soep raspen; denk aan Emmentaler, Gruyère, Tilsit, Appenzeller. Denk aan combinaties zoals voor kaasfondu.
De kaas lost wat op, maar niet volledig. Roer wat soep aan met maïzena en bind daarmee de soep. Eventueel net als bij kaasfondu met wat Kirsch of zo. Bind niet té dik!
Proef weer op p/z en eventueel wat cayennepeper en zeker wat nootmuskaat.
Serveer met heel mooi boerenbrood.
In de soep kan je ook champignons verwerken, of aardappel...


Muziek

Bij Radio 4 heb je deze week de Arbo Perd (of hoe schrijf je dat) week.
Normaliter gooien ze je al dood met die gemankeerde Jezuïet, maar deze week...
Die lui hebben aandelen in dat paard, verdomd!
(Uhh, dit stuurde ik naar die geborneerde fiepen van die zender!)

Kreeg een CD, relatiegeschenk, Liszt, Lang Lang.
Sorry mensen.
Lang Lang, de gemankeerde -deze keer- componist.
Wat een geschmier! Van het Ave Maria maakt hij een Chopin pastiche.
En ik vind Liszt al sowieso niks omdat het me te cerebraal is.

Uhh, het is niet altijd geschmier hoor.
Het is ook af en toe wel gedoe: Pang! Pang! Pompom! Pangpong!

Uhh, wat moet je trouwens in Nederland doen, op het vlak van beledigen en platschelden van culi kwakers bedoel ik, om ze ook maar een enkele keer jou te laten aanvallen en public?

[Maarten. Die mensen doen dat niet omdat jij dan enkel meer publiciteit krijgt.]

Shit...