dinsdag 26 juni 2012

Risotto met oesters, en eekhoorntjesbrood midden-zomer


Die risotto met oesters eerst maar.
Ja, dat was een blik Chinese oesters, maar verdomd, het idee is goed. Net als die sushi met oester. Gaan we allemaal maken als we weer in Bordeaux zijn (15 ontzagwekkend grote creuses voor € 10...).
En ja, maar dat meldde ik denk ik al: op de markt in Groningen creusen en ook platte, maar ja, dat is dood tegen de tijd dat ik thuis ben.


Ik was niet zo kapot van deze oesters.
Ik maakte een deel van de risotto, in plaats van met die oesters, en welke risotto heel mooi rins was door de ingekookte witte wijn, gegratineerd met oude Goudse. Lekker hoor, ook omdat er lente-ui door zat.
Toch maar het recept, om met verse oesters te maken of om het met schelpjes te maken of met mosselen. Haal in dat geval de schelpen open en laat de inhoud uitlekken in een vergiet. Verder alles hetzelfde.

Lek deze oesters nu, en snij de grote wat kort.
Heet water klaar hebben staan.
Flink boter, knof, half visblokje...
Lente-ui en grove witte peper...
Arborio rijst erin kort wokken, scheutje witte wijn, roeren tot het is weggekookt en dat een paar keer herhalen.
Dan heet water idem, totdat de rijst gaar is.
Oesters erdoor.


M. mailde me. Nav. mijn schrijven "Waar kan je verse aal kopen?"
Nou, de Makro dus. € 20/kilo, schoon.

Hier kan ik dus echt niet, hoe zeg je dat, uhh, hoe is het mogelijk...
Een culischrijver, Menno Stekketee (zo'n naam moet je nooit vertrouwen) die beschrijft vandaag in NRC Next een recept met eekhoorntjesbrood.
Eekhoorntjesbrood midden in de zomer!

Zie je nou wel (of beter: weer) dat het allemaal kletskwakers zijn!

God wat een eikel.
Die schrijft over eekhoorntjesbrood en heeft het hoogstwaarschijnlijk zelfs nooit onder ogen gehad. Recept gejat trouwens.


Twee foto's van (uhh, gemaakt door) een cursist van me

Recepten

Pannetje, Olleta, Alicante
Kook diverse soorten bonen half gaar; gebruik in ieder geval ook kikkererwten.
Voeg dan toe: stukken aardappel, grove stengelstukken van acelga (gebruik paksoy) en kardoen (gebruik eventueel kleine artisjokken).
Kook tot alles gaar is en controleer op p/z.

Papadum
Heel dunne "pannekoeken" van kikkererwten- of linzenmeel. Vergelijk met kroepoek.
Frituur op 180 graden en serveer bij een curry (gebruik stukjes papadum als lepel) of verwerk als een tortilla.

Vond nog een allerlaatste stukje Luik-notitie.
Stationsrestauratie, de dag van mijn vertrek, kopje thee.
Menukaart. Hé, het is LA salade. Ik, 65 jaar, Frans vanaf m'n 8e, dacht tot op deze dag dat het le salade was... O ja, verdomd, natuurlijk ja. Dat het une salade is, dát weet ik wel...
Vergat te melden dat ik gisterenavond Tête de veau at, kalfskop. Maderasaus. Heerlijk...

Ik heb nooit in mijn hele leven ooit ergens zo lekker en zo preiswertig ook nog, en ook zo zonder gedoe van Wordt ik hier niet genaaid? gegeten als in Luik. Verdomd.
Maar ja, je moet wel vlees eten...