zaterdag 23 juni 2012

Eergisteren, de kranten en nog zo wat



*Eerst maar eergisteren.
Witte kool, tofu, dunne Chinese mie, kippenbouillon.
Week de mie een minuut of 20 in heet water. Zie de foto. Afgieten en koken met zout. Afgieten en koudspoelen.
Tofu in plakken, door de bloem en goudbruin bakken. Uit de pan.
Pindaolie, gemberwortel, sjalot, lombok, knof... Witte kool...
Komijn (iets fijngewreven), kardamon (zaadjes uit de peulen halen natuurlijk), daoen salam (fijngewreven)...
Witte wijn, kippenbouillon...
Proef, en gebruik miso als zout. Bedenk daarbij dat er ook nog de tofu bijkomt.
Tofu erdoor in stukkies, mie erdoor... Herproef op zout.


*Een mooi 17e eeuws stilleven hier (alle links hier in een nieuw venster). Die donkere kaas, daar heb ik het al eens over gehad. Die vind je ook in de buurt van Zaragoza. In dat dorp waar Goya werd geboren bijvoorbeeld.

Ik ben nog steeds op zoek naar dat 17e eeuwse stilleven met dezelfde kaas (iets groener), maar waarop het brood is aangesneden. Zodat je ziet dat het van dat uiterst-fijne-gaatjesbrood is, wat je óók in die Spaanse streek vindt.
Ideaal voor knoflook- en ook uiensoep.


Gebakken tofu-plakken, gesneden

*Zag op de markt in Groningen scheermessen. Maar ja, die kan ik wegflikkeren tegen de tijd dat ik ermee thuis ben...
Zag ook pagot, witte visjes. Niets over te vinden, dus dat zal wel weer fout geschreven geweest zijn.

*Telegraaf, gebakken forel. "Bak ze ongeveer 10 minuten per kant". Gooi ze daarna weg, zou ik zeggen...

*Uitgeverij Minestone, België, schijnt mooie culi-boeken uit te geven. Zie hier.


Chinese mie, witte kool, tofu

*Telegraaf weer. Augurkenfabriek. Augurken naar binnen en "Tien minuten later stonden de eerste potjes al klaar". God wat een klets...

*Dat brood van gisteren, dat bleek inderdaad heel erg lekker.

*Begeleid bederf, dank PJ. Zie The art of fermentation hier.

*Brugge tot slot van het culi deel vandaag, Telegraaf weer. Brugge culi.
Diverse zaken werden als uniek afgedaan.
Schmalz, nou dat is gewoon reuzel.
Varkenstongetjes (dat heet varkenstong), kan je hier ook kopen hoor. Ja, niet bij de Sleurslager, maar bij de echte.
Varkensmaag, tsja, dat zie je hier weinig ja. In Duitsland wel, Saumagen. Varkens-haggis zeg maar. Zie foto.
"Echte bloedworst": hoezo "echte"?
Kippenmagen en hartjes "iets wat je volgens mij in Nederland niet meer ziet". Ander brilletje aanschaffen misschien.


*Gisteren donderdag, dus ongepubliceerd recept.
Kip met karnemelk USA (en Barneveld, maar daar zonder Tabasco)
Doe karnemelk in een bak, kruid met Tabasco (of in Barneveld peper) en zout.
Doe er stukken kip met vel in; kip moet onder staan. Laat een uur of 10 op een koele plek staan, en roer af en toe om.
Laat op kamertemperatuur komen en laat dan goed uitlekken.
Haal door bloem en frituur ze. Haal alleen dat door de bloem wat je direct gaat frituren.

*En vandaag vrijdag gedicht.
Kees Stip, Op een kreeft.

Er was te Rotterdam een kreeft,
Die steeds 'ik hebt' zei voor: 'ik heeft'.
'En dit', zo zegt een Amsterdammer,
'is daarom zo bijzonder jammer
omdat het toont welk wanbegrip
men daar voor werkwoordvormen hib'.


*Dit vergat ik nog. Ananas-aardbeien. Shit-naam, maar werkelijk heerlijk licht zurig spul.

*Films tot slot. Keek ze niet af hoor!
Van God los. Slappe shit.
The Fog. Slap aftreksel.
I am legend. Stuitend slappe shit.
The house of Sand. Mooi gefilmd, maar het verhaal is niet te volgen. Niet echt slecht of zo, maar mijn brein staat niet open genoeg denk ik.
Dacht trouwens aan die Japanse cult film, Vrouw in het zand of zoiets.

O, en Jezus, wat was die calzone vanavond lekker. Goh... Zie morgen...