maandag 25 januari 2010

Tsjonge en zo


In die Trouw van gisteren (exemplaar 20.000 trouwens) tot mijn grote verbazing onze burgemeester (grijs tiepe met potloodventersjas) Fennema. Die had een boek geschreven over een Zuidhornse(?) beroemde fotograaf.
Zie / search morgen of overmorgen (af en toe komt het er pas later op te staan) op de Trouw site hier (alle links hier in een nieuw venster). Search op Fennema.
Fennema is trouwens ex burgemeester van Schier en daar blijkbaar weggepest. Groot gelijk.



Mijn foto van Schier...

Recept
Vissoep, de ultime
Tong- en/of tarbot-graten en -vellen met flink grof gehakt selderijblad licht aanbraden in olijfolie op laag vuur, regelmatig omscheppend.
Grof gehakte ui en peterselie erbij, idem wat champignon, een halve goed rijpe tomaat, gedroogde mandarijnschil, een stuk citroen, eventueel knoflook, en kruiden met dillezaad, venkelzaad, tijm, laurier, kruidnagel, foelie, wat witte peperkorrels of een cayenne-pepertje en piment.
Weer even laten aanbraden op laag vuur, regelmatig omscheppend.
Flink koud water erbij en een flinke scheut droge witte wijn.
Schaaldieren en schelpdieren erbij, en grof gehakte stevige vis (geen fijne witte vis of platvis; rode tonijn en poon en zo).
Langzaam aan de kook laten komen en er dan grof gehakte witte vis bij doen (schelvis, wijting...), een stuk kombu (Reformwinkel of zo) en eventueel wat geraspte gedroogde tonijn (Japanse winkel).
Weer aan de kook laten komen en op zacht vuur een half uur tot drie kwartier laten trekken.
Afgieten en inkoken tot de vissmaak voldoende sterk is.
Op smaak brengen met rouille (koop een blikje bij de betere visboer), cognac, peper, zout en tomatenpuree.
De bouillon aan de kook brengen en er stukjes vis en zeevruchten in gaar koken.

"Vissoep moet de vierkantswortel uit de vis getrokken hebben" (Josep Plá; Plá zie eind bericht)



Plá

Gisteren, dat eet ik eens in de twee of drie maanden. Verslavend.
Olie, ui, knof. Ik heb het ongetwijfeld al eens verteld. Sambal, blik erwtensoep, ketjap manis.
Like waw man...

Gisteren begon in de kroeg iemand dit te zingen. Prachtig!.

Alle mensen opgelet!
Een ding, geldt ook voor de filmpjes lager hier: in het weekend is YouTube overbezet dus als het niet lekker streamt, kom dan twee dagen later terug.

Ik weet nu hoe je niet-gevonden boeken cq. DVD's buiten het noorden kan opsporen. Morgen aan de slag met dingen als De Vlaschaard (Streuvels)(die fout was in de oorlog), Interieur (de filmversie van de toneelversie van het boek Omtrent Deedee), Buñuel, Le Boucher, Hector, Marcellino pan e vino (jaja, tranen), La grande bouffe, Ran (Hamlet, Japans), Freaks, Citizen Kane, Pantserkruiser Potjemkin (beide aangeraden aan te schaffen aan de bieb), Ladri di biciclette, Der Blechtrommel, Lili Marleen, The French connection, Los santos inocentes, The Knack, The street fighter, Lawrence of Arabia, Von Ryen's Express, Le salaire de la peur, Aguirre la Colére de Dieu, Dr. Zjivago, Eat drink man woman, Easy rider, Silence of the lambs.



Los santos inocentes, de heilige onschuldigen.
Hier.

De Vlaschaard hier.

Buñuel, Un chien Andalou, hier. Mist het stukje waarin die kapper zijn klant een oog uit snijdt.
Is het dit?. Lijkt me niet. Was m.i. een kerel, die van dat oog.

En welke film was dat ook weer, dat gemijterde geraamte van die bisschop in het water?

Marcellino hier.

La Grande Bouffe hier.

Ran hier.

Citizen Kane hier.

Potemkin (potjèmkin eigenlijk, net als Brjèznjèv)
hier.

Fietsendieven hier.

Lili Marleen (beter niet te vinden; andere genoemde films vond ik niet of echt slecht, dit gaat nog) hier.

The french connection (car chase) hier. Gene Hackman! Met Clint Eastwood de top. Reden waarom Unforgiven, beiden!, mijn topfilm is.
Een van de allerbeste stukken film die ik ken hier.

Lawrence of Arabia hier (doorspoelen naar halverwege).

Le salaire de la peur, het salaris van de angst hier.

Aguirre hier.
Klaus Kinski!



We hadden het al eens over Kinski / Fitzcarraldo...



Zie ook hier; Kinski was gestoord, in de film maar ook daarbuiten; probeerde tijdens de opnamen iemand te vermoorden. Zie ook hier.

Dr. Zjivago oewaw trailer hier.

Eat drink man woman hier.

Easy Rider hier.

Vanavond. Haalde drie DCD's uit de bieb.



Vlnr: ongetwijfeld fantastisch, redelijk, ongetwijfeld zwak.

Plá
Bij mijn laatste verhuizing waren er uit alle hoeken en gaten artikelen te voorschijn gekomen, gescheurd uit kranten en tijdschriften. Dat werd een stapeltje naast mijn bed in mijn nieuwe huis. Soms lees ik er iets van, zoals gisteren. Een interview met Josep Plá, een reeds lang overleden Catalaanse schrijver, auteur van o.a. El cuaderno gris, Het grijze schrift. Of het in het Nederlands is vertaald weet ik niet. Een prachtig boek.

Bij het interview een foto. Plá, in de 70, in zijn -zeg maar- woonkeuken. In het huis waar zijn moeder woonde. "La casa de la Mama". Een stoffig en wankel interieur met een grote haard van het type waarin wordt gekookt. De interviewster krijgt zure wijn, Plá drinkt Dimple. Hij rookt soldatenshag waarvan ik me herinner dat die een jaar of 15 geleden f 1,60 de 120 gram kostte. Maar ja, het was een soort kruimeltabak en binnen de kortste keren zaten er brandgaten in je kleren, in de bekleding van de stoelen en in het vloerkleed. Plá draagt dan ook oude troep, de stoel is een soort schemel en een vloerkleed ontbreekt.

Een paar citaten.
"Toen, met Franco, toen mocht je geen Catalaans meer schrijven. Nou, dan schrijf ik toch Spaans dacht ik. Als je kan schrijven kan je dat ook in het Spaans."
"Nee mevrouw; met cultuur gaat de wereld niet vooruit. Het enige wat je moet doen is onbeweeglijk blijven. De wereld gaat alleen vooruit met dingen zoals het watercloset, de douche, de telefoon. De uitvinder van het watercloset is Jefferson, een ex-president van de Verenigde Staten” [wat niet klopt].
“Nee nee, ik geloof niet dat cultuur iets kan oplossen. De meeste kinderen, hoe ze ook leren, zullen nooit iets weten."
"De vooruitgang van de wetenschap? Dat is iets voor vier katten. Er zijn nu niet méér mensen dan vroeger, die kunnen nadenken."
"Wat ik geloof? Ik geloof helemaal niets, behalve dat de mens een grotesk, stilstaand, exhibitionistisch dier is."
"Je hebt boeren, handelaars en burgers. Iets anders heb je niet. Er bestaat geen enkele fabrikantenfamilie die langer dan drie generaties fabrikant is. Alleen boerenfamilies blijven bestaan."
"De mensen die zich erg belangrijk vinden zijn de meest onwetende. Als ze konden denken zouden ze niet zijn wat ze zijn. Dan zouden ze ´s winters naast het vuur zitten en ´s zomers onder een boom."
"Het is erg makkelijk onbegrijpelijke taal te schrijven." [Karel van het Reve!]

Een en ander overdenkend schoot me te binnen hoe makkelijk in Spanje, in dat land van Wichtigmachers, mensen die werkelijk iets betekenen te benaderen zijn. Baroja, Barandiarain, Oteiza... Drie Basken, dat wel, maar of dat er wat mee te maken heeft weet ik niet. Hoogstens dat je in Baskenland en ook in Catalonië eerder tegen een denkend mens aanloopt dan elders in Spanje. Dat weer overdenkend schoot me een uitspraak van Sammy Eilenberg te binnen, toen we ooit vergeefs hadden geprobeerd de conservator van een of ander museum te spreken. Sammy zei zo ongeveer "Als ze iets weten dan staat de deur altijd open. Maar diegenen die niks weten hebben het altijd heel erg druk."