woensdag 20 januari 2010

Oei!


C (1 hoor! niet 2)
Sorry Maarten, toch even zeuren, puntjes op de i. Die foto op je blog van varenkool, is gewoon boerenkool. Het spijt me, ik weet het heeel zeker, heb 'm zelf (al jaren) in de tuin. De verwarring komt wrsch omdat cavolo nero op 2 manieren wordt "vertaald" in het nederlands: palmkool en varenkool. Dat zijn dus twee woorden voor dezelfde plant. Couve galega ken ik niet, ziet er indrukwekkend uit.

Twee woorden voor dezelfde plant? Dus cavolo nero = boerenkool? Of begrijp ik je verkeerd?
Vergat overigens te melden, puntjes op de i, ja toch nee toch, dat die Galicische / Portugese couve, dat je dat als kOOvuh uitspreekt. Portugees is een moeilijke, wat uitspraak betreft, taal. OU met klemtoon is oe, zonder is o; O met klemtoon is o, zonder is oe. De Duero, dorou in Portugal, geen enkele klemtoon, spreek je uit als doero.



Vreselijk; nou zit al een hele tijd, die ik aan andere zaken moet besteden, naar Victor Borge te kijken. We hadden vroeger een LP van hem, die hebben we en famille grijs gedraaid. Behalve dat ie ontzettend leuk is, natuurleuk zou Kees van Kooten zeggen, is ie ook een verdomd goeie pianist. Dus er valt op alle fronten te genieten.
Dank voor het soissons-gerecht, al was het niet voor mij bedoeld. Ik ga het toch maken. Het zijn bijna de lekkerste bonen.

Ja, en probeer ze ook eens te kopen in een Griekse winkel!



Dan nog een vraag die zich vandaag opdrong. Stond in het Gemeente Museum Den Haag naar die drie schilders te kijken (bien étonnés de se trouver ensemble, nou ja, niet helemaal natuurlijk). Herinnerde me bij een foto van het kasteel dat Picasso aan het eind van zijn leven kocht (en waar hij ook werd begraven) ineens dat jouw Marquise bovenaan je blog dezelfde naam heeft: Vauvenarges. Wie is die dame toch?
Tsja, de vrouw van de markies van, lijkt me, iets anders weet ik er niet van, behalve die uitspraak dan. Ooit, bij Karel van het Reve, vond ik iets over die markies, wat ik me niet meer herinner. Search the blog of Google...
Over die vrouw vind ik niks. Hij hier (alle links hier in een nieuw venster) en hier.
Uh, je vindt dus veel missers op VauvenargUes. Ja, of is het toch met U?



Recept
Vijgensaus
Bak stukjes stevige vijg kort in iets boter met iets olijfolie.
Doe er wat gevogeltebouillon bij en laat een minuut of 10 stoven op laag vuur.
Pureer en proef op zout en peper.
Serveer bij gevogelte of kalfsvlees.



In de kroeg hadden we het over dit. Those were the days hier.

Recept
Vinaigrette met sojasaus
Klop met een garde door elkaar: 125 cc goede olijfolie, een lepel Japanse sojasaus en anderhalve lepel sherry-azijn.



Herzag gisteren de Havelaar. Kousbroek vond het maar niks, ik kijk er met plezier naar. Niks op YouTube over te vinden want de search is enorm vervuild met eerlijke koffie en bananen en zo.



Havelaar voer trouwens van Sumatra naar Java op een Boeginese schoener, waar ik ook wel eens op heb gevaren. Boeginezen zijn een zeevarend volk uit zuid Celebes / Sulawesi, en schoeners zijn zeilschepen met de hoogste mast vóór de tweede mast.



Weer wat geleerd...