vrijdag 1 januari 2010

Allereerst:


Een gelukkig nieuw jaar!

Post van NN.
Vanavond je uien"carpaccio" gemaakt. Woest lekker. Maar wie heeft die achterlijke deftigdoenerij-naam verzonnen? Dat kùn jij haast niet geweest zijn.
Alleen ben ik ongelooflijk stom tewerk gegaan, denk ik. Ik las "uienringen" dus ik heb grote uien in plakken gesneden, en die in ringen uit elkaar gehaald. Nou, ik heb wat staan schelden op mezelf achter het fornuis - stupid woman. Want al die losse uienringen be-oliën is geen sinecure. Daarna schold ik mezelf dan weer de huid vol dat ik te knijterig was om die ringen opzij te zetten en gewoon opnieuw te beginnen. Daar kom je dan achter terwijl je al halverwege bent. Hoe kan een mens zo godsnakend stom zijn? afijn, t'is beurd.

Ik bedoelde toch echt ringen. En volgens mij heb ik dit recept verzonnen, of althans ontwikkeld uit iets anders. En ach, die naam vind ik niet deftigdoenerig...
Ik denk dus dat jij bedoelt (en wil je me aub de uitslag laten weten): snij die uien in PLAKKEN en bedruppel die met olie (is ineens 'n eitje). Daarna bezouten & peperen (gaat ook veel makkelijker), zelfs de vinaigrette laat zich eenvoudiger over die plakken verspreiden. Wie weet, bedoel jij zelfs dat je de plakken in hun geheel op de sla drapeert, nix meer mee doen als het ware? Wil het graag weten, want ik wil het deze week nog eens maken. Moet voor vrienden koken in een vreemde keuken, en dit is makkelijk in half-affe toestand mee te nemen.
Ringen dus, nogmaals, maar misschien is jouw idee niet slecht...



Ik heb gisteren dus gekookt voor een groep, zie verderop, en ben ruim vóór 12 uur naar huis gegaan en heb die fles wijn hierboven leeggedronken. Viel wat tegen. Iets zurigjes.
Zowel de wijn hierboven als hieronder (vanavond zelfde verhaal als gisteren) zijn wijnen die in de Wijnalmanak 2009 staan onder De beste wijnen onder de vijf euro.
Beide wijnen komen trouwens uit de Sud Ouest, daar waar ik zat. En beide van Super de Boer.



Saint Mont. Nooit van gehoord.
Hier (alle links hier in een nieuw venster).
Rond gouden zegel links boven: handgeoogst.

Kookte dus wat simpels.
Olijfolie, uien, knof, pepertjes.
Wat kencur / kentjoer (gehakt), wat geplet korianderzaad, wat light soy.
Groene paprika, ..., tuinbonen, ..., haring uit blik.
Fototoestel vergeten.

Vrijdag Ascleps foto's.



Tromotriche longii

Recept
Uiensoep met slakken. Mrs. Fishers onion soup. Ongelofelijk lekker.
Hoe ik aan het recept kom weet ik niet; in The art of Eating van mevrouw Fisher staat het in ieder geval niet.
Dat is overigens het beste kookboek ooit geschreven, en waarvan Auden ook nog zegt dat het het mooiste Engelse proza is van deze eeuw.
Maak uiensoep, die goed warm klaar moet staan.
In wat boter gehalveerde gekookte slakken kort aanbakken.
Blokjes tomaat erbij zonder prut, wat verse tijm, wat peper en wat zout.
Na even roerend bakken flamberen met Pernod en er de uiensoep over gieten.
Omroeren en serveren.
Seach the blog op Auden; mooi verhaal.



Trichocaulon clavatum, weer zo'n preudo-steen

Oh, kijk. Ik had van het eten van gisteren wat over / meegenomen.

Ging eerste deel koken voor vanavond maar misverstand: koken is morgen. Gelukkig dus dat ik die hap had.



Er kwam iemand langs, samen die fles Saint Mont leeggemaakt.
Stevig maar moet wel erg goed op temperatuur zijn.

Hadden het over Franse literatuur. Ik vertel van die ziektewet in Frankrijk en de halve bibliotheek van het dorp, al die grote 19e eeuwers, Balzac, Flaubert, Zola... Ik zeg het is ongelofelijk; Germinal (Zola); hoe je zoveel ellende in één boek samen kunt proppen, dat is ongelofelijk. Hij zegt wat dacht je van Thérèse Raquin? Ja, inderdaad...



Dit is die moeder (althans in een Italiaanse toneel-versie) die, verlamd in een stoel gezeten, wetend dat die vrouw en die kerel haar zoon vermoord hebben, ziet hoe ze elkaar willen doden en dan maar alletwee vergif innemen.
Dat soort dingen.
En wat dacht je van Madame Bovary...



Dit is uit It's my life, a study of female suicides in 19th century literature. Nou, dan kan je in Frankrijk terecht...

Recept
Uiensoep en verdomd, de mijne is fameus
In een braadpan in boter en/of olijfolie een grote hoeveelheid dunne uienringen langdurig laten stoven op laag vuur met ietsje suiker.
Regelmatig roeren.
Bloem erdoor en drie minuten op het vuur laten staan, af en toe omroerend.
Soep van maken met een derde warme groentenbouillon, een derde warm water en een derde witte wijn.
Op smaak brengen met madera, zout of beter Marmite/Oxo/Viandox en peper.
Serveer met knoflook-croutons erin, of schep in koppen, leg er schijfjes oud stokbrood op, daarop geraspte kaas en gratineer onder de gril of salamander.
Sommigen doe er de uienschillen bij; geen idee.



Was dat niet Bocuse, die uiensoep met truffel en zo'n vel bladerdeeg over de kop, wat dan omhoogblaast?