woensdag 27 januari 2010

Vanallus en ijzel


Tjee, dat ik heel in de kroeg ben aangekomen en, ijzel, meer nog, heel teruggekomen ben, dat mag een mirakel heten. Zag op de heenweg drie mensen van hun fiets flikkeren (spoedde me er voorzichtig heen, geen ernstige schade) en op de terugweg twee + twee auto's ponk!

Die design-mongolen die het centrum hebben heringericht hebben dat met oplopende trottoirs gedaan en bolle wegen. Nou, dat liet zich al raden met de sneeuw, en nu met de ijzel... Waw.



Zo'n jas (links), daar geil ik al jaren op. Een zwarte heb ik wel.
Waar ik ook al jaren op nattedroom, dat is zo'n Portugese herdersjas, liefst bruin, zoals ook de studenten in Coimbra dragen. Niemand hier die daar woont of relasies heeft? Kan ook in Lissabon of zuid Portugal. Ik geef er goud voor.



Recept
Vlaai-bodem
Maak een gistdeeg van 20 gram gist, losgeroerd met wat lauwe melk, 250 gram bloem, ietsje zout, 25 gram boter en 25 gram suiker.
Kneed goed door en laat afgedekt rijzen op een warme plek.
Snijd een klein deel van het deeg los (voor de decoratie) en rol de rest zover uit dat, eenmaal in de bakvorm, ook de wanden bedekt zijn.
Prik de bodem in met een vork.



Eten gisteren.
Pinda-olie, bak stukjes Quorn, uit. (Foto's volgen niet persé het productieproces!)



Ui, knof, platgedrukte champignonstelen.
Kruiden: daoen salam, komijn, kerrie (zelf samengesteld).



Harissa.
Fish sauce, wat water.



Schijfjes champignons, even bakken, Quorn.



Ovenschotel invetten, twee tortilla's idem, een in de schotel, spul erop, tweede tortilla erop, aandrukken, oven.



Morgen stoofvlees?



Foto's tnt Once upon a Time.

Zou gisteren Gran Torino zien.



Maar daar kwam niks van.
Vanavond...