dinsdag 19 januari 2010

Werkelijk vanallus


Zat in de kroeg te luisteren naar M., T. en T. Die gaan een wild zwijn klaarmaken.
Van de achterbouten hebben ze gerookte beenham laten maken en de koteletten gaan ze met sinaasappelsaus maken. Les een en twee van de cursus "Hoe breng ik de wildsmaak om zeep".



En dan dat gelul. "Een wild zwijn schiet je met een kogel". "Wat raar dat die ene schouder aan splinters is". Ja, geschoten met een loodprop, een stopkogel. Een gewone kogel gaat er dwars doorheen.
In zuid Europa, op het platteland, schieten ze met illegale zware hagel (drie tot vijf ballen in een patroon) omdat hun lopen klappen als je er zo'n prop mee afvuurt...



Als ik in het donker terugreed naar m'n dorp, 65 bochten de berg op, dan was het wel eens schrikken als je vlak na een bocht vlak voor een troep hogere grond zoekend vee stond. Ja, of Guardia Civil, dat kon ook. Een keer stond ik voor ze, net na een bocht waar ik dwars doorheengekomen was. O, dat is die holandes, rij maar door!

Recept
Biefstuk van wild zwijn met peer
Bak niet te dunne plakken van stevige peren kort aan in flink boter.
Doe er suiker bij, wat water en gemberpoeder.
Laat op hoog vuur droogkoken en zo dus carameliseren; schep regelmatig om.
Bak de biefstuk snel aan beide zijden bruin.
Maak jus door met droge witte wijn de aanbaksels los te schrapen.
Serveer met de peren.



Gisteren die soissons, die grote witte bonen. Zo simpel en zo lekker.



Opgedragen aan die vegetariër, ter compensatie van dat wild zwijn. Die vegetariër die lovend over mijn tempeh en zo recepten in NRC koken blog schrijft.



Bonen weken, koken.
Olijfolie, ui, knof, soepgroenten.



Laurier, geplet koriander en komijn, paprikapoeder.
Witte wijn, Worcestershire, wat groene Tabasco.



Fijngedrukte zwarte olijven erdoor, bonen erdoor.
Ovenschotel, geraspte oude kaas etc.
Met kappertjes en augurk.



Recept
Gestoofd wild zwijn
Bak stukken vlees rondom bruin in boter.
Voeg rode wijn toe, schraap de aanbaksels los en stoof gaar met jeneverbessen, tijm, laurier, peterselie en iets foelie en kruidnagel.
Serveer bijvoorbeeld met schorseneren.



Post C2, -2.
Iets anders: ook af en toe even gegrinnekt over de nieuwe filmpjes die iemand op You Tube zet. An anthology of British Humor. Not all of it Jewish. Hij maakt zo nu en dan een opname van Martin Lovett, die een korte mop vertelt. Hij neemt het principieel in één keer op, het mag niet nog eens. Martin speelt ook een keer God save the Queen op de piano, dwars door alle toonsoorten heen. Ik kan het nu veel beter! kraaide hij laatst maar Erik Pezarro, de maker, bleef standvastig en heeft het niet opnieuw opgenomen. Martin L. is, bij the way, de cellist en inmiddels laatste overlevende van het legendarische Amadeus kwartet. Vier kanonnen, en hij was er een van. Tik maar in: Martin Lovett, en dan komen de filmpjes. Doorlinken ga ik voorlopig niet leren, maar jij redt jezelf wel.
OK, ik ga kijken. En dank, ook voor gisteren.
God save the Queen hier (alle links hier in een nieuw venster). Deed me direkt denken aan Victor Borge.
Hier, geniaal.

Voor alle Lovett jokes zie YouTube.
En nou een hele goeie jewish joke.
Lopen twee joden door een stad, de ene heeft een bochel. Zegt die andere tegen die bochel "Zie je dat gebouw daar? Dat is de schul waar ik vroeger naar toe ging, vroeger, toen ik nog jood was". Zegt die bochel "Vroeger, toen ik nog jood was, toen had ik een bochel".



Recept
Lever van wild zwijn in Malaga
Bak de hele, schoongemaakte lever aan beide zijden kort aan op hoog vuur in flink boter.
Giet het merendeel van de boter af en giet Malaga in de pan tot de lever iets meer dan half onder staat.
Zout en peper de bovenzijde van de lever.
Breng aan de kook en schraap de aanbaksels los.
Draai de lever en zout en peper de andere kant.
Laat met een deksel op de pan en op half-hoog vuur de lever garen en draai deze af en toe.

Borge Chopin hier.



O ja, aardig verhaal, althans discussie, gisteren op NRCNext blog (hier; vandaag; niet toen).

Vandaag één voor geroosterd brood met bonen, gestoofde kool en ansjovis. In Italië zouden ze voor zoiets cavolo nero gebruiken, palmkool. Hoewel hij af en toe op biomarkten begint op te duiken, is deze koolsoort hier moeilijk te krijgen. (Janneke)

Palmkool groeit prima op de noordgroningse klei, maar bij mij is ie ook al op, hoor! Ik heb nog wel boerenkool, dus ik ga het proberen. Ook ik heb de pudding van marjoleine gemaakt van afgelopen vrijdag, heerlijk! (Kirsten)



Palmkool, maar je hebt veel verschil. Maar een prima idee van Janneke om boerenkool te gebruiken.

Even een vraag, een rare vraag, uit midden Groningen.
Sommige soorten couve (Portugal, noordwest Spanje) lijken erg op palmkool. Nou is het rare van couve dat je er groen van gaat poepen. Is dat met palmkool ook? Kan me dat van de cavolo nero niet herinneren.
(Ik)



Cavolo nero

Maarten- onlangs kreeg ik palmkool gestoofd met spek als bijgerecht (bij fazant, goede combinatie). De volgende dag had ik het antwoord op je vraag: ja dus. Het duurde heel even voor ik me realiseerde wat daar de veroorzaker van geweest was… (Sjaan)



Couve galega, Galicische kool. Maar een ding: je hebt ook soorten die precies hetzelfde zijn als palm en nero.
Enorm lekker gerecht trouwens uit noordwest Spanje, die kool met gepekelde varkensschenkel, lacón con grelos. Ook wel met gepekelde kaak.



Recept
Zure zult (van wild zwijn zie aan het einde)
Laat een halve varkenskop zonder de wammen, hersenen maar met de tong, en een halve kalfskop zonder de hersenen of tong, een halve dag in koud water liggen.
Keer af en toe.
Doe de koppen in een pan met kokend water met diverse dingen zoals die aan vleesbouillon worden toegevoegd en kook ze twee uur.
Laat enigszins afkoelen, haal het vlees van de botten en hak het fijn.
Breng op smaak met nootmuskaat, peper, zout en azijn, en werk er stukjes zure augurk door.
Doe in goed schone potjes, dek af met reuzel als het helemaal is afgekoeld en bewaar op een koele plek.
Serveer op krentebrood, ter variatie.
Van wild zwijn: kook de zult van twee halve koppen, zonder de hersenen en met de tong, en met een flink stuk doorregen spek.
Gebruik weinig azijn.



Herzag gisterenavond Mississippi Burning. Hier. Waw.
What's got four eyes and still cannot see? Mississippi.