donderdag 10 mei 2018

Tom Keldermuis revisited



Crépinettes maken
Gehaktballetjes en varkensnet (buikvlies)


Ik schreef hier (alle links hier in een nieuw venster) over dat boek "Het roer om" van die Keldermuis

Ik zou er nog op terugkomen

Bij deze!


Een gevierd journalist, die het roer omgooit en kok wordt, die daar een boek over schrijft, en die in dat boek zorgvuldig weglaat dat ie als kok mislukt is

Laatste zin: "Ik ben een ander mens geworden! Ik raad het iedereen aan!"

Tweede pagina: "waardoor het blad [HP/De Tijd] tweewekelijks zou gaan verschijnen en daarmee ook nog zijn actuele karakter zou verliezen, nota bene de enige bestaansreden van een actueel opinieblad."

En nou is ie hoofdredacteur van het maandblad HP/De Tijd...

Kwaak! Kwaak! Kwaak!



Ik steek er een hand voor in het vuur
Over Crépinettes heeft deze superkok nog nooit never ever gehoord


Categorie Niks van begrepen

"Ik vond mijzelf namelijk een goede kok"

Dat de animositeit tussen bediening en keuken ligt aan het achterover drukken van de fooien door de bediening
Nee, luister goed
Als het eten niet goed is dan krijgt de bediening de schuld

"geb.aardappel"
Klets
"geb.aard" schrijf je dat
(En de aap begreep in eerste instantie niet wat "geb.aardappel" betekent!)

"gnocchi, ravioli, friet, spinazie, kabeljauw, cannelloni, aubergine, pommes Dauphine (dauphine, ja), aspergesoep": "De helft van de geroepen termen kende ik nog niet eens" schrijft onze superkok

"twee voorgerechten: dan ook twee nagerechten"

"voor raviolideeg heb je harde tarwe nodig"
Harde tarwe gebruik je voor pasta die je droogt
Ooit wel eens van gedroogde ravioli gehoord, superchef?
(Eén uitzondering: heel kleine manti, maar dat is Turks)

"met een speciaal raviolivormpje de ravioli's uitdrukken"
Ja, als je ravioli maakt net als tante Truus...


Categorie lulmaarraak

"erwtensoep te snel opgewarmd waardoor die zuur geworden was"
Lees "erwtensoep te langzaam afgekoeld waardoor die zuur geworden was"

"prefab maaltijden urenlang in stoomovens plaatsen"

"Zeebaars is het lekkerst als het duurzaam aan de lijn wordt gevangen"

"Poussin par d'œuf vert"
Kuiken door van ei groen

In Tantris ("een van de duurste restaurants ter wereld") moeten de koks weken de afwas doen
Die kunnen geen afwasser vinden? Flikker op

"seizoensgebonden smaakcombinaties zoals rode kool-appel-jenever"

"ik had zin in paddestoelen en truffel, dus kocht ik kastanjechampignons en shiitake"
God wat een aap...




Categorie culinaire lulpraat

Dat gegrilde paprika's uit een pot een stuk duurder zijn dan "het zelf te doen"
Dat is Holland!
Kaspaprika's grillen ipv. openluchtpaprika's uit Zuid-Europa in een pot kopen
Nooit never ever ook maar één seconde aan "smaak" denken...

Vadouvanroom
"30 gram vadouvan"
Drie gram is al te veel ja!

"maroninoten", de rare gek

"Neem Roquefort (of truffel)"

"een half varken portioneren"
Uitbenen, ja

"verjus (azijn van onrijpe druiven)"
Niks azijn; sap

Schol, rauwe ham, ui, gebakken aardappelen, en dan komt het: met Sauce mignonette
Dat slaat dus echt als een tang op een varken...

Ballota ham
Bellota ja


Categorie We Blazen In Elkaars Reet!

Je struikelt over de Ronald Hoepels
"kwam een filmpje bij me maken"

Je struikelt over de FoodTubes
"een fantastische website"

Je struikelt over de Harold Hamersmaaks
(medeplichtig aan die FoodTubes)

Redzepi
"Hoewel ik de oester nauwelijks proefde, was het een heerlijk hapje"
Smak van Dinter zeg maar

"Ik had Ronald Hoepel gevraagd, die prompt een filmpje schoot voor zijn site Foodtube.nl"

"Marqt, ook zo'n nieuw en razendsnel populair geworden concept"




Categorie "Ik ben zo zielig"

Hij klaagt steen en been over lage inkomsten

Maar zie!

"Ik vloog met KLM business class"
"dineren in Tantris, een van de beste restaurants ter wereld"
"met de taxi naar het Bayerische Hof"
"onze luxueuze suite"
"proeverij van acht gangen met bijpassende wijn"
"nieuw RWC horloge gekocht bij Wempe"
"in avondkleding"
"limodienst (nieuwste BMW 7 serie)"
"mijn als wijnkelder ingerichte zolder waar de duurste duurder is dan een fles Petrus"
"de nieuwste MacBook Pro aangeschaft"


Categorie Ik ben een culinaire lul

"het koken van groenten -wat wij in vaktermen blancheren noemen-"

"twee of drie keer terug naar de winkel voor een vergeten ingrediënt"

"nierbroodjes maken van de nieren"
(En dan ook nog varkensnier gebruiken, de culinaire ster...)

Enorm opgeven over zijn kennis van goede wijnen, maar hij rookt wel, de apelul

"laks" (lachs)
"zander" (sandre)

"tarbot met eigeel"

"kaas vóór het zoete dessert"
Goh!

"Kadaifideeg waarmee ook baklava wordt gemaakt"





"Chef-kok René Redzepi ziet zijn vrouw en kinderen hooguit 10 minuten per dag"

Is dat dan dus een enorme lul of is dat geen enorme lul?




Op 11-5-2018 om 9:02 schreef HPdeTijd Redactie:
Heerlijk! Heb me doodgelachen! Uiterst geestig!
Groet,
Tom Kellerhuis


Op 11-5-2018 om 21:47 schreef Maarten van Thiel:
"Azijn van onrijpe druiven" hahahahaha!

Op 12-5-2018 om 11:18 schreef HPdeTijd Redactie:

Jaja, nou weet ik het wel!

Hahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Bouletten in Leffe brun
Met pruneaux en aardappel