zaterdag 26 maart 2016

Winkelen




Hanos, Wilde Slager, Marktslager...


Hanos zie hier (alle links hier in een nieuw venster)
De Wilde Slager zie hier
De Marktslager zie hier

Over het assortiment van Hanos zal ik me niet uitlaten (het enige wat ik niet kon vinden was kaviaar), de Wilde Slager heeft fantastisch spul wat je nergens anders vindt, en de Marktslagetr heeft "alles". Vandaag kocht ik er varkensblaas. Voor? Zie hier



Hierboven Bottarga di tonno, gepekelde gedroogde kuit van rode tonijn
€ 85,-/kilo

Veel zouter dan de mij wel bekende Spaanse variant huevá, en veel zouter ook dan de Italiaanse variant van harder, Bottarga di muggine.

Gaan we over pasta raspen!

Die van tonijn is volgens veel culinaire blaaskaken een "inferieure soort". A] is het iets totaal anders, en B] zal het wel niet voor niks zijn dat voor die tonijn drie keer zoveel wordt betaald.


In Spanje heb je ook "rauwe ham van tonijn", Mojama.




Bresaola


Gedroogd Italiaans rundvlees

Vergelijk met Cecina (van rundvlees dan dus, want het wordt tot en met van vos gemaakt) of met Bündnerfleisch, maar dit spul is veel fijner, zachter, subtieler...

Een prachtige smaak die langzaam als ware het verlegen omhoog komt...


(Bij Hanos kocht ik ook nog Portugese wijn, Azeitão, gedroogde zeekraal ("is als zout"), Sélestane mosterd en een lang redelijk stijf paletmes.)




Ganda ham


Al jaren naar gezocht, steeds als in België (het is Gentse ham) het vergeten...

Prachtig spul!

Het zoete van San Daniele mét het zoutje van de eigen smaak, prachtig

Nóg lekkerder dan San Daniele zeg maar gerust

Mooier dan Parma

(O, uhh, ik bespreek de zaken in de volgorde waarin we ze op de komende hammenproeverij gaan eten!)




Speck


Alto Adige, Zuid Tirol, Italiaans Tirol, land van Ötzi


Het mooie is dat het een stevige smaak heeft, maar toch op een zeg maar bescheiden manier, een nette manier...

Stevig, maar ook mooi gebalanceerd




Warm gerookte filet van Grauwe gans


Dat kwam dus van de Wilde Slager

Mooie "brede" smaak

Iets rokerig naast een gevogelte-vlezigheid, met een hint naar rundvlees (Jezus, ik lijk wel zo'n wijn-lul...)

Ik kocht er ook rauwe filet van Brandgans
(Als je daar om gans vraagt, dan moet je specifiëren of je brandgans, grauwe gans of soepgans bedoelt)(Soepgans: verwilderde tamme gans)

Brandgans schijnt zachter van textuur te zijn dan Grauwe gans




Wild zwijn salami


Nou, noem het maar gewoon worst

Wel heel mooi zachte, "verse" worst

Uitstekende mooi gebalanceerde wildsmaak, ook al omdat er ook wat varkensvlees door zit



Wat? Vreemd dat alles "erg lekker" is?

Nee hoor, ik kan gewoon erg goed inkopen...



Louis Coulon
Heeft George Washington tot overgave gedwongen



Bericht van P


Maarten,Ik zit tegenwoordig op Linkedin

NOOIT DOEN!

Krijg je dit soort gezeik:
Content Management
SEO Copywriter
Kwaliteit Ontvouwen in Organisaties
Teambuilding, Bedrijfsuitjes (van Kesbeke) en Workshops
Human Resources (maak me gek)
Senior Urban Planner at Gemeente Apeldoorn
Ondersteuning in Verenigingsmanagement (die heeft gewoon een krantenwijk)
Coach en Organisator van Wandelevenementen met een Bezinningsaspect
Owner / strateeg at Emotion kommunikatie buro
Coöperatieve ontwikkelaar en IT
Presentatiecoach (zal je vader zijn)

Ik bedoel maar
P
afdelingshoofd

(En dit wordt dus niks)