donderdag 24 maart 2016

Heerlijk etentje



De ingrediënten van die fideuà


Hertcarpaccio, Fideuà, Yassa, kaasje, grapefruit met sherry


Diegerookte  hertcarpaccio hadden we al enige tijd geleden

Aldi
Uitstekend spul.
Niet te dun gesneden, lekker vlezig
Staat bij de gerookte zalm en zo


Voorgerecht
Pimientos del piquillo, gevuld met fideuà

Fideuà is paella maar dan met pasta
Verder precies hetzelfde

Ik maakte het ivm een van de gasten met spelt-macaroni (Aldi; prima spul); het hoort met dit hier (alle links hier in een nieuw venster), Fideus
En dus niet, wat je op internet ziet, met dunne spaghetti

Ik beperkte me wat de toevoegingen betreft tot garnalen en chorizo (en ui en knof en peper)

Olijfolie, garnalen, uit de pan, chorizo-plakjes, uit de pan

Ui, knof, pasta bakken...

Bouillon...

Als de pasta gaar is, de garnalen en de chorizo terug

Pot gegrilde paprika'tjes uitlekken, vullen met dat spul, ovenschotel, geraspte Gruyère, oven
(Aldi, maar enkel soms, en dan koop ik vier potten; 10 keer beter dan idem van AH)

Wow man wat lekker...

(Ik had ook wat van het lekvocht van de paprika's door de bouillon gedaan; prima, maar niet te veel!)'




Yassa

Kippenbouten 12 uur in limoensap (twee of drie limoenen per bout), met daardoor Dijon mosterd en zwarte peper en wat zout
Regelmatig keren
Ik gebruikte drumsticks; dan wel het vel als ware het een broekje wat "uittrekken"

Afgieten, marinade opvangen

Kippenbouten droog deppen en in flink boter rondom aanbraden, uit de pan

In de boter dikke uienringen husselend aanbakken

Marinade erbij, minstens een uur stoven
Het zuur verdwijnt, de limoensmaak blijft
(uhh, gebruik je limoen, dan blijft het lekker zuur; gebruik je citroen dan ontzuurt het bijna totaal; gebruik eventueel een mix)

Rijst koken
Moet wat plakkerig zijn want we eten met de vingers

Kip gaar stoven bij de uien

Groene olijven bij de kip




Kaasje, natuurlijk

Sainte Maure de Touraine

Zit een stokje in, een rietje, om de kaas te draineren, en dat gebeurt rechtop waardoor het kaasje wat taps wordt

Korst van dennenhout-as




De Moscovische tulband tot slot, die was niet echt gelukt ivm eigeel in het eiwit

Dat doen we opnieuw

Ennuhh, we maakten wat anders!

Rode grapefruit met mooie Oloroso uit de oven...
Heerlijk!




O, en ik vergeet nog wat

Ik stoofde ("braiseerde") een hele stronk bleekselderij

Recept Werumeus Buning

Heerlijk!