donderdag 14 februari 2013

Sprot, aioli, paardenvlees



Dit is sprot uit Letland. Riga sprot.
Ziet er niet uit want het flikkerde in ene uit dat blik, hoewel ze daar toch erg compact in zaten.
Veel kleiner dan de andere gerookte sprot die ik ken (Kieler bocht, Elbe mond) en veel steviger.
Aparte smaak. Echt iets voor door pasta en niet om zo te eten.

Gisteren

Sprot, pasta, paprika
Gebruik stevige pasta en een soort iets kleiner dan die sprot. Ik gebruikte castellani.

Sprot uitlekken.
Pasta koken, afgieten, koudspoelen, EV olijfolie.
Simpele olijfolie, ui, knof...
Laurier, vers gemalen korianderzaad...
Witte wijn...
Proef en breng op smaak met groene jalapeño Louisiana saus.
Bak de paprika apart, en alles door mekaar en opwarmen.
Heerlijk hoor!


Culinaria

Loek
Ik was bij Aldi vandaag, en die soeppakken, dat was een december actie.

Rode Boekje
Ja! Albi! Daar at ik dat! Heerlijk!
At er ook entrecôte met bloedworstsaus en daarin gestoofde aubergine...

Was ook bij AH.
Hebben jullie die heerlijke paardenvlees lasagne niet meer??

Heb je ze wéér met dat Valentijn Visdiner en nou is het een wedstrijd zie hier (alle links hier in een nieuw venster).

Culiblogs via NRC
Arabs all over hier (alle links hier in een nieuw venster). Ach... Toeters en bellen.
Italië hier. Niet zo kijk-mij-eens doen over dat pizzarecept want zo staat het precies in het superkrantje. Nog een keer Italië hier. Leuke plaatjes en that's it.
Krap bij Cas hier. Dat schiet op!
Dude Foods hier. Flauwekul.


Dit hadden ze bij Aldi in de aanbieding.
Dat groen wekt de indruk van keramisch, maar dat is niet zo. Het zijn matig-stalen messen met een anti-adhesie coating.
Die grote kan misschien af en toe nuttig zijn, als je iets plakkends moet snijden waar toch wat kracht bij nodig is, en waarvoor je met het trancheermes niet genoeg kracht kunt zetten (of beter: niet op de juiste manier). Komt -gelukkig voor dit mes- weinig voor in mijn keuken.
Dat kleintje ga ik uitproberen, maar ik voorspel al dat het flut is.
Die kartel mikte ik in de gereedschapkist.

Ongepubliceerd recept
want het is donderdag.
Vorige week ivm griep overgeslagen, maar nu twee.

Mayonaise met morita (Mexico)
Morita is gerookt chilipoeder, gemalen Morita peper, een soort gemalen chipotle.
Gebruik gerookt paprikapoeder en wat cayennepeper (of hier Louisiana chipotle saus, chipotle "Tabasco").
Breng olijfolie-mayonaise op smaak met morita, citroensap en wat zout.

Garnalen met chorizo en spek (Mexico)
Leg een grote garnaal op een geblancheerd dun plakje ontbijtspek, eventueel een half plakje.
Bestrooi met niet teveel stukjes zeer fijn gesneden chorizo. Of leg op het spek een heel dun plakje chorizo.
Bak in de oven.
Serveer met gefrituurde en goed uitgelekte platte peterselie, citroen en mayonaise met morita.
En flink boerenbrood.
(En veel Desperados...)


Dat nam ik nog van Aldi mee.
Brown sauce.
Nooit van gehoord.
Smaakt erg zoet-zuur, en ook iets scherp tegelijkertijd.
Maar ook "Engels", = Worcestershirig, HP achtig...
Zie hier.
O, bij bonen en tosti, tsja. Dat gaan we proberen.
(Wel leuk dat ze dit soort acties hebben; ze hadden ook mint sauce en -heerlijke- onion chutney.)

Kreeg jaaroverzicht AOW, en als ik "de algemene heffingskorting niet volledig benut" had dan moest ik op de website van de belastingdienst kijken.
Niets te vinden natuurlijk. Bel op en die konden het ook niet vinden. Mag ik u nóg een keer in de wachtstand zetten?
Later bleek dat dat alleen geldt als je een verdienende partner of zoiets hebt.
Waarom staat dat er niet bij?