dinsdag 12 februari 2013

Gepocheerd ei, pizza, knödel



Gisteren

Weer enorm laat, cursus nog niet af (vanavond idem), had nog van die gerookte bloedworst en die zuurkool (nog steeds trouwens!), en maakte van de aardappelen, die ik óók nog had, Kartoffel Knödel, Kartoffel Klösse. Eigenlijk een groot soort gnocchi, maar er gaat altijd ei door, en ipv bloem gaat er dikwijls aardappelbloem door of grof maïsmeel of tarwegries.

Ei erdoor werken, bloem of wat dan ook erdoor werken, en pas op dat je geen niet-plakkend deeg krijgt. Net als met quenelles moet het nog behoorlijk plakken, want anders wordt het droge harde troep.
P/z erdoor, in Duitsland oregano ook wel.
Ballen, in kokend zout water. Ze komen niet drijven als ze goed zijn, zoals de kleinere gnocchi, en ze moeten méér garen, dus het vuur niet al te hoog.
Ervaring óf proeven, vrees ik.


Smaakte uitstekend bij die zuurkool en die bloedworst, maar ja, dat is klassiek...

Ik at het wel in Tsjechië (Karlovy Vary, Karlsberg, prachtig) en in Oost Duitsland, en daar waren dat altijd grauwige ballen. Geen ei erin mag ik aannemen. Ja, in Oost Duitsland waren het ook nog blauwig-grauwe ballen want van water uit de kraan = chloor.

In het Nederlands heet het noedels, niet te verwarren met Nudeln, wat pasta is.

Culinaria

Kocht, en at, Saint Morgon. Lang geleden lijkt me.
Mooi subtiel als ie goed is tenminste. Niet als ie van Président is.
Vond "Saint Morgon is een sfeervol verpakt gewassen korstkaasje", flikker op, en vond het hier (alle links hier in een nieuw venster).


Lekker hoor!
Ja, daar zorg ik wel voor!-)))
De damp slaat er weer af!
(Jus ontbreekt op de foto...)

Amerikaanse recepten weer.
Garnalen met knof en anijs hier.
Bief met kruidensaus hier.
Wafelbakmachine-test hier.
Oester eten hier Loek!

En zie trouwens hier.

Dit hier en die links hierboven, dat is America Cookin'.
Nou, ik doe het liever op mijn manier.

Ik kookte trouwens gisteren weer eens lang en op laag vuur in iets gezouten water restjes uitgedroogde worst en idem spek. Altijd lekker op brood. Wel úren sudderen.
En in dat water pocheerde ik eieren. Heerlijk. En wat dies meer zij: dat ging perfect en niks slierten of vastplakken of weet ik wat.
Waarschijnlijk omdat het zo'n klein pannetje was (zie je niet zozeer maar geloof me: kleinere pannetjes bestaan niet. Maar goed: idee!

O ja, vanavond weer erg laat dus, heel erg laat, pizza weer, quatro formaggi maar dan wel opgeleukt met rode ui, knof en zwarte olijven. En met rode olie erover geserveerd.


Varia

Krijg ik in 2009 in Frankrijk driekwart jaar een lullige netto-netto ziektegeld uitkering, gelukkig dat ik er niet afhankelijk van was!, moest ik daar in Nederland 2000+ belasting over betalen. Flikker op!
Sinds 2010 speelt die zaak en vandaag bleek ik al 1.500 kwijtgescholden te zijn.
Nou die 500 nog.
Die lui kennen me, maar nog niet goed genoeg...

O ja, gisterenavond moest ik in ene (niks erachter zoeken want het stond in een 10 Voor Taal puzzel) aan dat programma Herenleed denken.
Was wel fraai.

Zie hier.

Of zie hier.