dinsdag 15 januari 2019

Producten




En commentaar



Duits zuurdesembrood

Hierboven, idem van AH, en Eifeler van Jumbo


Oberlander AH heeft weinig smaak, en is niet mooi van smaak

Idem van Jumbo is het mooist

Eifeler van Jumbo is ietsje zoetig

Vroeger vond je nog een derde soort, maar die is er niet meer (ik bedoel niet dat donkerbruine, rogge-achtige)




Fermented bean curd


Je gebruikt het om, als je het goed doet, Char siu te maken, dat rode Chinese varkensvlees, wat in de praktijk met kleurstof gemaakt wordt; zie hier (alle links hier openen in een nieuw venster)

Of je gebruikt het, als je het goed doet, om Yentafo te maken, zie hier

Of je gebruikt het, als je het goed doet, om Zhajiangmian te maken, zie hier

Allemaal rood spul, en zie hieronder waarom
Dat is geen kleurstof, dat is een schimmel, familie van Moederkoorn waarvan je Sint-Jansziekte krijgt; dan ga je dansen




Drie soorten Light soy heb ik nu


Zie hieronder

Vlnr

Chinese: fris zout

Koreaanse: neigt naar de Chinese, maar ietsje zoeter

Vietnamese ("Thin soy"): zouter; trekt wat naar Fish sauce




Ik maakte een sepia schoon

Ook wel katvis


Niet de eerste keer, maar het is wel lang geleden

Enorm veel inkt zit erin
Het vlekt en plakt (nou ja, moeilijk afspoelbaar) enorm

Ze gebruiken in Baskenland de inkt van de katvis voor het maken van Txipiroiak tintan, inktvis in inktsaus
Ik bedoel: voor bij pijlinktvis gebruiken ze dus sepia inkt




Sesamolie


Ik heb nu ook Koreaanse

De linkse

Trekt naar sesamolie van gebrande sesam (Terra Sana verkoopt dat)

Voller maar toch ook droger dan Chinese