woensdag 2 januari 2019

Gekookt!





Yentafo kroketten


Zie verse Lan Zhou pasta met Yentafo hier (ff scrollen, en trouwens: alle links hier openen in een nieuw venster)

En van die pasta had ik teveel, dus hop! Kroketten

Pasta uitlekken, kleinsnijden

Boter, bloem...

Witte wijn, uitlekspul, proef, extra yentafo erbij?

Mengen, proeven, koelen

Vormen, paneren etc.

("U schrijft nooit hoe iets smaakt" -"Uhh, als het smerig smaakt publiceer ik het niet, corrigeer ik het recept, en maak ik het net zo lang opnieuw tot het goed smaakt; en als het dan prima smaakt dan publiceer ik het, maar ik zeg niks van dat prima smaken want ik ga ervan uit dat men weet dat als ik hier iets publiceer, dat dat dan dus uitstekend smaakt") (zo)




Preitjes met truffel en mayo


Al eerder bericht: prei, enkel het wit, heel lang heel zachtjes stoven in kippenbouillon

Rokken eraf tot je het met een tafelmes kunt snijden als boter

Serveren met truffelmayo

Maar nu deed ik het anders

Stoven met wat schijfjes gedroogde wintertruffel erbij (€ 4.200,- kilo)

Ik gebruikte trouwens mini preitjes, en pepte de bouillon eerst op met de afsnijsels ervan

In de bouillon afkoelen
(Bouillon fantastisch voor soep of saus!)

Goede mayo erbij
(Ik ga dit nog testen met mayo van eendenvet en met shisho zout!)

Ik heb ze geserveerd met mini venkeltjes




Lychee jam


Een kilo vuil = 400 gram schoon

Pellen boven een bak waar dan het sap in valt
Gepelde in andere bak

Gepelde boven de eerste bak ontpitten, ook weer vanwege dat sap
(Over de lengte snijden tot net op de pit; pit eruit pellen)

Gepeld spul in derde bak

Sap tweede bak in eerste
Sap eerste bak in derde door een fijne zeef

Fruit derde bak mengen met geleisuiker (zie de aanwijzingen; gebruik 10% méér suiker)

Een paar uur laten staan en regelmatig omroeren

Langzaam aan de kook
Prak ietsje

Proef; er zal citroensap bij moeten

Het wordt oranjegeel, dat hoort zo




Peren-roomijs


Dit recept is voor een grote ijsmachine zoals ik het heb gedaan in een restaurant
Voor een huis-tuin-keuken machine neem 50%

Experimenteer met half zoete half frisse peer
Enkel frisse peer (dat heb je dikwijls)? Half frisse, en half uit blik (gebruik het sap uit het blik deels ipv het water, en gebruik minder suiker; proef!)

900 gram peer schoon
285 cc water (jaja, het is een oud Amerikaans recept)
Kaneelstokje
Halve geraspte citroenschil
Heel citroensap
170 gram fijne kristalsuiker

Snel de peer zacht koken
Kaneel eruit
Blenden

Meng met 570 cc room
Koel, koeling

Proef op suiker, citroensap...

Draai er ijs van

Serveren met slagroom




Perenvla

Een uitvinding!


Recept als hierboven

Maar iets meer room, en klop op de hoeveelheid hierboven vier ei-gelen door die extra room (100 cc of zo)

Au bain Marie roerend laten dikken

Serveren met slagroom





God wat een land

20 miljoen autoschade ex Scheveningen

En die Krikke...

"Schijt u in uw broek?" -"Nee hoor! Nee nee! We gaan het terdege onderzoeken!"

God God wat een nergens voor verantwoordelijk achterbaks tuig...