maandag 7 april 2014

Culinaria



Diversen dus


En we beginnen met
diverse diversen


Boven: uitstekende Surinaamse bami, dank zij de perfecte kruiden, zie de volgende foto.
Links een AH "Biologische wortelcarré" waarin ook tofu. Prima te eten.
Op de verpakking staat dat je het in margarine of in olie moet bakken, dus ik heb meteen klantenservice een mailtje gestuurd, waarom of dat niet in boter mag.

Trouwens over AH gesproken: in dat Azië nummer van Allerhande stond een recept voor rendang ("Indonesische rendang", goh) zonder peper(s)...
En "Foeyonghai": omelet bakken met doperwten erdoor, tomatensaus en rijst erbij. Waar slaat dat nou op?
En die dikke paasfolder, bijna 100 pagina's: helemaal niks wat me wat leek stond er in.

Hier (alle links hier in een nieuw venster), bij dat verhaal van die verstopte eieren, heb ik nog wat bijgezet. Vlak boven het laatste deel.

Kreeft koken zie hier.
Je raakt met dat doormidden snijden wel veel lekker vocht kwijt. Ik knip / pulk ze van onderen open ipv snijden.




Planning

Deze zit al achter de kiezen:

* Een dikke schouderkarbonade met rijst, sperziebonen en kerrie

* Pasta friuta met pecorino dauno en eikenbladsla

* Tortilla de patatas met puntpaprika en spekjes; mosterdsaus

* Zoutevis, sugar snaps, kookbanaan uit de oven; sriracha

* Die bami van hierboven



Hard gewerkt tot laat, eten laten komen
Shoarma kaas speciaal, erg goed alles
Komt van een Afghaan


En met deze begin ik vanavond:

* Gebakken stoofpeertjes, grove Veluwse rookworst, rijst, ketjap, sambal

* Spaghetti all'amatriciana met guanciale en pecorino en tomaat

* Tau kwa (die stevige tofu) met petsjel (die Surinaams-Javaanse pindasaus) en snijbonen

* Zalm met tausi (zwarte boontjes-saus), udon (die dikke Japanse pasta) en paprika

* Omelet met witte uien, en habas (gedroogde tuinbonen, paardebonen, mollebonen)




P

Ik kom net terug uit de Alpujarra (Cadiar) en daar zitten de zigeuners nog wel eens op het pleintje naast ons gitaar te spelen en te zingen.

Lang weekend met Ryanair vanuit Eindhoven, kost een drol, en dan vanuit Malaga 2 uur met de auto de bergen in.
Met de bus doe je er een dag over.


Goed gegeten, patrijs, forel, eend en varkenspoot (knietje met knieschijfje; kon meteen uitleggen wat die knieblessure van mij nou precies inhield).

Mooie ham uit Trevelez, dat is het volgende dorp.

Groet,


P




De Pers


Janneke Vreugdenhil

Raapstelenpasta. Kies voor dit gerecht een kleine pastasoort. Orecchiette, oortjespasta, past hier goed, al is het maar omdat ik mij voor het recept liet inspireren door de Pugliese klassieker pasta con cime di rape e salsiccia.

Zeg nou gewoon dat je het gewoon hebt overgeschreven, Jezus. Ziehier.

In mijn boodschappentas bevonden zich toevallig ook een paar grove braadworsten. Ik had ze gekocht zonder specifiek doel, gewoon omdat ze er zo lekker bij lagen in de vitrine van de slager.

Truus...

En het is trouwens con le cime di rape




Smac van Dinter

De Janneke Vreugdeloos van de Volkskrant...

Reist links en rechts etend stad en land af, een niet aflatende stroon culinaire teksten producerend, maar verstand van zaken, ho maar.
Veganistische restaurants in Berlijn, wow, daar zat ik op te wachten!

Gehijg en geblaas over Nitro cocktail en Crème van biet, Vanille-ijs met truffel en olijfolie...

Een aan tafel uitgevoerd stuntje waarvoor we zelf citroenmelisse, dragon en roze pepers [dat zijn geen pepers] moeten pletten in een vijzel waarin vloeibare stikstof wordt geschonken, flikker op!

En zo vijf keer met week in de Volkskrant, maar weten wat de super klassieker spaghetti alle vongole is, nee, geen idee...
"Schaaldieren", goh.
In het Nederlands heet dat Venusschelpen, tiepo.

Quinoa is eigenlijk een zaad [hoezo eigenlijk?] maar wordt gegegten als rijst.
En is rijst geen zaad dan?




Bram Hahn

Met Sylvia Witteman en mijzelf een van de drie in Nederland die niet enorm uit hun nek gaan staat te lullen zodra het in de pers of op de TV of op internet over culi gaat.
Elsevier.

Dat boek van die Jansen van Bouillon, daar had ik het al over. De Supermarkt leugen.
Dat je je laat belazeren in de supermarkt. Ik schreef het al: die Jansen wel ja...
Prima kritiek op dit gezwatel.

Ook een prima verhaal over THT en TGT data.
(Ik hoorde laatst nog een verhaal van een student die spul uit de super in de vriezer had gegooid, en dat huisgenoten dat hadden weggeflikkerd omdat "het over datum was".)
Twee kleine toevoegingen.
Die aardappelschillen moet je natuurlijk wel bio nemen. Daar zit anti-spruitmiddel op als je pech hebt.
En die THT datum is gebaseerd op slechte opslag-omstandigheden; te warm en zo. Als je een blik in een koele kast zet kan je het vijf jaar na THT nog prima eten. 10 jaar...

Prima verhaal ook over hoe je saffraan moet gebruiken.