donderdag 17 april 2014

Culinaria en zo



Nog een verjaardagscadeau
Dank H en T!


Culinaire varia


Diversen
dus eerst maar

Gisteren een collecte aan de deur voor de handbalvereniging, nou ja, suikerbrood-verkoop.
Vandaag voor het eerst geroosterd suikerbrood gegeten.
Lekker!
Het moet goed geroosterd zijn, dus ietsje bitter, vanwege het bitter-zoet contrast.

NRC Next post van Janneke Vreugdeboon.
Afgelopen weekeinde stoofde ik twee paar runderwangen in een mengsel van sherry en kalfsfond en maakte er een romige bloemkoolpuree bij
Gadverdamme!

Die riceflakes, die flapjes die oprollen als je ze kookt, die ik niet kon vinden (ik vond wel geplette rijst, ook wel lekker spul in saus en soep, zie hier, alle links hier in een nieuw venster), heb ik nu wel gevonden. Zie hier en gekookt hier.
En in een schotel zie hier.

NRC video Le Garage (ik zou er nog niet dood gevonden willen worden) zie hier.
Ik heb het niet afgekeken, al die nichten die elkaar in de kont staan te blazen, doemenelol.
Een varkenskop die het over sampagne heeft, een chefkok die het over selij fan ui heeft, gekwaak van 10+ ex chefkoks...
"Geen dag is hetzelfde", kortom een ketstent dus.
"pionier van de horeca", flikker op.
Ik zat ooit op het wad, in het donker, kwam ie binnen op kanaal 14 met een angstige piepstem, dat ie op een zandbank zat.
Hij ligt met die Lemster Aak in Enkhuizen. Daar noemen ze hem Braakbekke.

Laatst dronk ik ergens zinfandel.
Bij de eerste slok herinnerde ik me ooit voorgenomen te hebben dat nooit never meer te drinken, maar ja, te laat...
Gadverdamme en peperduur ook nog...

In Groningen heb je Le Souk, een Tunesiër, een soort Noord-Afrikaanse Turkse winkel zeg maar.
Waar allemaal vage kruidenvrouwtjes en schele sociologen en zo rondscharrelen "omdat je dat spul alleen daar vindt" (gelul) en "omdat het er zo goedkoop is" (gelul).
Iemand voor me kocht hazelnootolie van La Tourangelle. € 9,95. Ik kijk thuis, idem van Basarz (niet bepaald een goedkope tent, zeg maar gerust fors duur)(maar wel erg goed), € 6,95.
Ik keek enkele dagen later nog eens rond in Le Souk, hennep-olie zelfde merk € 9,95. Ik kijk thuis, biologische (ook 250 cc) van de bepaald niet goedkope groene winkel, € 3,95...



Dank P


Planning

* Pizza met Primosale (of Primo sale; Siciliaanse heel jonge Pecorino) en kerstomaat uit blik (Italiaanse, erg lekker)
Primosale zie hier
Dat was trouwens gisteren en enorm lekker, met zwarte olijven, gedroogde tomaat, verse basilicum...

* Paella met garnalen en doperwten
En saffraan en gedroogde ñora
Ñora zie hier

* Rode linzen met tomatensaus en zachtekookt ei
En ook nog verse appelmoes ernaast en mostarda

* Lamsnier met maderasaus, pommes duchesse, kastanjechampignons
Lamsnier Commissaire Maigret

* India'se sojaballetjes met soba en tauge
Soba zie hier



Dirkjan


En nog zo wat

Trein. Omroepbericht.
Deze trein naar Leeuwarden heeft als eindbestemming Groningen

You brought two too many
Hier
Do you feel lucky, punk?
hier
Make my day
hier

Zag Paris Texas
Erg mooi, maar dat JJ Cale er de pompbediende in speelt, dat is gelul
Er komt zelfs helemaal geen pompbediende in voor

Ik werk nog met enige regelmaat aan een ander blog
Zie hier
Ga naar 2009 > September en zie al de entries



Dirkjan