vrijdag 25 april 2014

Culinair gelul



Vandaag foto's van inkopen in Duitsland, gisteren

Als je daar een fles wijn van € 4,50 koopt, dan kan je er blind op varen dat het prima spul is
Als je bij AH een fles van € 4,50 koopt dan kan je er bijna blind op varen dat het uilenzeik is
Pas wel op met Duitse rode wijn, dat ie trocken i

Die Schwarzriesling, dat is hetzelfde als Pinot meunier, een champagnedruif, en dat was te proeven, verdomd
En die Regent, dat is een blauwe moezel-druif, vergelijkbaar met Merlot


Scharfe Braut

Dat at ik in de Combi super in Bunde,
(Combi: er zit een bakker in, een slager...)
Erg lekker.
Soort frikadel, mooi sappig lekker mager vlees, pikant, heel fraai krokante huls.
Erg lekkere eiersaus met rauwe ui erbij.
€ 2,40, met een mooi stuk brood erbij, en omringd door veel en uiterst vriendelijk en zeer professioneel werkend personeel.
Kom daar in Culilulloland eens om...



Eindelijk gevonden!
Lettertjes-macaroni, voor een meisje wat lezen leert
(soep eten schiet er niet mee op...)
Er zitten trouwens ook cijfers in; dat herinner ik mij niet van vroeger van hier
(Heb ik dat verdrongen?)


Bier BBQ Saus

Dat recept stond in een blaadje wat ik in die Combi kreeg.
Ook diverse asperge recepten, waar ik later op terug kom.
Uhh, wat een goeie recepten, wat een originele recepten.
Daarbij vergeleken zinkt Allerhande in het culiclown moeras weg...

Ui fijn snijden.
Ui door 1 deel tomatenketchup, 1 deel chilisaus, 1,5 deel pils, wat sherryazijn, sap en geraspte schil naar smaak van limoen, en chilipoeder naar smaak (ik denk dat er bedoeld is cayennepeper).
Knof persen en erdoor.

Aan de kook en op een plaatje en zonder deksel een klein half uur laten sudderen / inkoken.

Kan warm of koud geserveerd worden.



Distel-olie
Dat is saffloer-olie
Vreemd: een hoog oliezuurgehalte schijnt gezond te zijn, terwijl dat juist duidt op de afwezigheid van onverzadigd vet.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster)



Producten

Ik hervond bij AH die Spaanse koeken.
Met olijfolie, anijs en ajonjolí [AchonchoolIE, sesam].
Heerlijk!
Ze noemen ze ook wel matze (wat het in feite is) maar zo heet het niet.
Hoe wel? Tsja...
Maar heerlijk is het.
Iemand die het hier drie jaar geleden proefde had een madeleines-ervaring.


Bij Jumbo kocht ik een Duitse rode wijn (nóg een!).
Nahe (dat is de streek) Dornfelder (dat is de druif).
Heel vol, prima spul!



Dat was lekker! Waw!
Licht gerookte haring
Fantastisch!
"Matjes milde Filets mit feine Rauchnote"


Kocht vandaag een Mont d'Or.
Zie hier.
Zó eet je die...


Zag blaaspijp pasta.
Pasta candele.
Had geen plek in mijn tas meer.
Zie hier.
Een halve meter lang ja!
O wacht, zie hier.


Shit!
Nou begrijp ik waarom die Kips leverworst zo lekker is!
Daar zit plofvarken in!



Weißwurst, Beierse kalfsworst
Op zondagmorgen in de kroeg, met süßer Senf en veel bier


Pers en zo

De Vieze Man, Joel Broekbaard, over broccoli stronken.

Maris schrijft "Een groot gedeelte van de stronk wordt vaak weggegooid. Persoonlijk vind ik de stronk minstens zo lekker, en wat textuur betreft zelfs lekkerder, dan de roosjes.”
Vreugdespruit over dit onderwerp "Gooi trouwens nooit de steel van broccoli weg. Persoonlijk vind ik de steel misschien wel het smakelijkste deel van een broccolistronk.”

"wat textuur betreft zelfs lekkerder", dat is natuurlijk gelul van de bovenste plank.
Wat doe je ermee? Bakken, koken, stoven? Daar hangt dat natuurlijk wel van af.
En hoe kan je de structuur van iets massiefs wat een tijdje moet stoven vergelijken met iets heel luchtigs wat kort moet blancheren?
Wat een gezwatel...

En ik heb vijf jaar geleden op dit blog vegetarische lasagne met broccoli-stengel beschreven, Minestrone met broccolistengel, een variant op bloemkoolsoep met bier met broccoli(stengel)...
Godgod, de culiclowns worden wakker om aan het bed van De Dikke te komen dansen (met veren in hun kont)(zie je ze al? Joel en Janneke?)...
Maar ja, tsja, ff te laat vrees ik...


En een NRC kwaker hier.
Alsof dat godverdomme de wereld gaat veranderen...
De blaaskaak.



Wat zou dat toch zijn?
Dat de gnocchi in Duitsland de helft kosten dan wat ze bij AH kosten, maar wel 10 keer zo lekker zijn?


Planning

* Kip van de Vegetarische Slager (lekker hoor; Jumbo), kookbanaan uit de oven, sugar snaps, Turkse paprika-pasta

* Weißwurst, gebakken aardappelen, verse appelmoes, süßer Senf

* Saus van rookkaas met Bristol cream, gnocchi, asperges

* Gepocheerd ei, mini-cantharellen, Spätzle, room

* Bouchées met zalm en asperge, en met tausi (zie hier), een bliojkbaar enorm lekkere combinatie



Ja!
Zoete kaas uit Noorwegen!
Koe / geit, en met karnemelk!
Heerlijk!