zaterdag 4 mei 2013

Varkenswang, wijn, bier



Varkenswang, vuil.
Er hangt een soort zij-spier naast, die kan je ook gebruiken, maar de schoonmaak daarvan is wel "werk".

Varkenswang

Varkenswang met wortel gestoofd in Leffe

Maak de wangen schoon (alleen dik taai spul eraf snijden; zie de volgende foto) en braad ze rondom bruin in boter.
Uit de pan.

Boter, ui, knof, wortel...
Zwarte peperbolletjes, laurier, kippenbouillonblokje...

Ik splitste het op dit moment in tweeën, omdat ik, ter vergelijking, de ene helft met bruine Leffe ging maken (zoals op m'n verjaardag en toen was het op voordat ik had geproefd), en de andere helft met blonde Leffe + wat appelstroop, Bels recept. Echte appelstroop, geen suikerbietentroep. Maestrichter stroop dus. De rest is zooi.
Bier erin dus en die wangen.
Laat ze niet te lang stoven; als ze beginnen in te klinken ben je al wat te ver. (Ideaal: vacumeren en zó garen op 60° of zo...)

Serveer met friet en mayo.

Met die bruine Leffe was het perfect met een licht natuurlijk zoetje.
Die blonde smaakte duidelijk aangestuurd zoet. Niet té, maar toch.
Maar daar is weer het voordeel van dat je kan kiezen waarmee je het zoet.
Dat ga ik zeker eens een keer uitproberen met die Johannesbroodsiroop.


Varkenswang schoon.

Spaanse friet

Zie de foto een stuk verderop. Dat is een sartén, hoewel daar tegenwoordig meestal een koekenpan mee wordt aangeduid.
Redelijke laag olijfolie, geen extra vergine maar wel wat betere dan "mild".
Rauwe friet gebruiken.
Vrij lang bakken op niet te hoog vuur, vrij laag vuur zelfs, tot ze ietsje beginnen te bruinen.

Het was allemaal weer vies lekker...

Culinaria

Rode Boekje (mooi gepland, dat stukje over Anne Frank) had het over een hooikist.
Die hadden we vroeger thuis ook een.
Zie hier (alle links hier in een nieuw venster). Op die pan komt nog een rond hooikussentje, voordat die kist dicht gaat.
Je kan trouwens ook een pan, met spul wat nog lang moet doorgaren dan natuurlijk, op iets vuurvasts in bed zetten, en dan kussens eromheen enzovoorts.
Lees hier, maar het is geen hooi wat erin zit maar hooigevulde kussens.


Varkenswang, aangebraden
Zie de spier opbollen.

Heel interessante (eindelijk!) NRC video over messen hier.

Ik was weer wat bier aan het proeven waarmee ik ga koken.
Opvallend steeds dat de drinksmaak een heel andere kan zijn dan de kooksmaak.
Leffe brune kookt heerlijk, maar ik vind het niet lekker drinken.

Proefde De Koninck.
Te moutige nasmaak, maar voor mosselen met bleekselderij lijkt me dat heel goed.

Proefde Moinette brune. Zie foto verderop.
Ach, wel te drinken. Tussen Koninck en Rodenbach zeg maar.
Voor kip met mosterd en room ongetwijfeld prima.

Het lekkerste bier tot nu toe vind ik Rodenbach, en verdomd het goedkoopste ook nog.
Heel vroeger dronk ik dat ook trouwens.

En nou heb ik dus drie bieren die ik graag drink, Rodenbach, Gueuze en Guinness, en geen enkele kroeg schenkt die...


Varkenswang stoven...

Bulgarije nogmaals

Opende vanavond die Bulgaarse wijn, zie enkele dagen geleden. Terra Tangra, Jumbo.
Merlot, Cabernet Sauvignon en Mavrud.
Wat een kracht! In het lijstje gezet voor drie exemplaren, en voor orgaanvlees ("maar geen zwezerik!") en pikante gerechten (want een iets frissige nasmaak).

Zie die mavrud hier. (Bij Wiki altijd de Engelse versie kiezen, niet de Nederlandse.)
Weinig opbrengst, kleine druiven, laat rijp... Maar karakter! Tannine! Kruidig! (wat allemaal klopt). Kan heel oud worden!

Tsja.

Zie trouwens de Bulgaarse keuken hier.
En daar vind je die platte worst van laatst terug, als Lukanka,
Ik kijk op die worst hier en wat zie ik? Луканка.
Kijk, dat bedoel ik nou.

(En, o ja, zie ook het einde van de post van vandaag, over de Bulgaarse keuken¦¬]


Dit is die Spaanse friet, zie boven.
Ik zie het nog voor me, elke avond in Irun, ± 1970.
Pannetje met de olie er nog in uit de kast, friet bakken, pannetje met de olie terug in de kast...

Links

want ik heb een bestandje met oude links.
Nou ja, links en notities.

"Käsetorte" staat er bijvoorbeeld. Dat wil ik eens gaan maken. Maar ja, al die recepten beginnen met 1 liter kwark of zo...

"Sichimi", dat Japanse kruidenmengsel, dat staat er ook. En "Brioche deeg (manier met twee degen) (ook met Pernod en met rum) (maak pain mousseline)"...

En o ja, deze link hier.
Maar dat vind ik dus drie keer niks.
Die man kijkt defensief, van Ik weet het! Terwijl die niks weet. Die kwaakt dat die Portugese soep, Caldo verde, van boerenkool wordt gemaakt.
Boerenkool in Portugal, de boer...

En er stond ook "mangiare uitzending gemist".
Zie hier dat Mangiare, wat ik een dezer dagen eens goed ga bekijken.
Die Uitzending gemist vond ik nog niet. Wel recepten van meer dan 50 regels lang en dus om direct weg te gooien.

Een link ten slotte die ik moest "controleren" hier.
Wat moest ik aan díe shit nou controleren? Doemenelol...


Tot slot

Een dialoog.
Of De Bulgaarse keuken (2).

Beste Louis Tinner
De volgende vraag is via Boekwinkeltjes.nl aan u gesteld.
Titel: Bulgarian Cuisine Prijs:7,50
Dit is toch een boekje van 60 pagina's? Dan lijkt me € 7,50 veel. Maar misschien heb ik het mis.
Met vriendelijke groet, Maarten van Thiel

Beste heer Van Thiel,
Het prijzen van antiquarische boeken gaat bij ons doorgaans niet per kilo. We houden onder andere rekening met de kwaliteit (qua inhoud en qua staat) en met de gewildheid/schaarste van een titel. Als ik dit boek google,  kom ik het bijvoorbeeld alleen bij ons tegen en een keer in Engeland voor 20 pond.
Mocht u het boek voor onze prijs (is ex. verzendkosten!) willen aanschaffen, dan horen we het graag.

Geachte heer Janssen;
Als ik The Oxford Companion to Food google, dan kom ik andere prijzen tegen dan de € 24,- die ik bij Boekwinkeltjes voor een splinternieuw exemplaar -nog in de krimpfolie- heb betaald.
En wat dacht u van € 14,- enkele dagen geleden, Marktplaats, voor een keurig net exemplaar van The Oxford Companion to American Food and Drink, 700 pagina's.
Of van € 9,95,- bij de Slegte laatst, voor Fast Food, Roadside Restaurants in the Automobile Age, 400 pagina's.
Of Speurders € 9,- voor Das Große Sacher Kochbuch, 600 pagina's.
Nee, niet per kilo inderdaad, maar wel per blijven zoeken.
Ik zet uw mail en mijn antwoord daarop vanavond in mijn blog. Zoek op maarten van thiel koken. (Momenteel slappe tijd; 600+ pageviews/dag...)
Een prettige avond verder. Met spekjes en zo...

Als u er dan ook nog bij wil vermelden dat ik nergens heb gezegd dat u niet verder mag zoeken. U bent geheel vrij om het boek niet bij ons te bestellen. Net zoals wij vrij zijn om onze eigen vraagprijs te bepalen.
En misschien kunt u ook nog vermelden dat er morgen een mooie grote boekenmarkt in Middelburg plaatsvindt. Alwaar we ook kookboeken, in diverse prijsklassen, aanbieden.
Met vriendelijke groet,
Maurice Janssen
Boekhandel Louis Tinner
www.louistinner.nl


Bij deze.
(Uhh, misschien hebt u voor onze lezertjes wel een lijstje met "kookboeken in diverse prijsklassen"! Ik publiceer het graag.)


Witte thee.
Moest ik kopen voor H.
Ik denk Dan koop ik meteen maar goeie.
White Moonlight heet deze.
Over de prijs, Simon Lévelt, zullen we het maar niet hebben...

(Nog net geen moonshiner, die thee.)
(Moonshiner zie hier.)