donderdag 30 mei 2013

Quinoa, uiensoep, slakken



Quinoa en uiensoep

Gepocheerd ei, quinoa, paprika

Kook de Quinoa (zie boven) in groentebouillon.

Pinda-olie, ui, knof, gemberwortel, lombok...
Korma erdoor (AH, bij de curry pasta's) en tahin (of wat pindakaas)...
Na even bakken wat droge sherry erdoor, niet superdroog; ik gebruikte Pale sherry.
Puntpaprika-stukjes erdoor en blokjes verse kokos...


Quinoa erdoor en eieren erop breken; deksel op de pan.

Die Quinoa, ik at het de eerste keer, is erg lekker. Mooie notensmaak. Ze zeggen dat je het wat moet roosteren voor een mooie notensmaak. Nergens voor nodig als je een fijne smaak hebt. Het heeft van zichzelf een subtiele notensmaak.

Ik had het ingeschaald op "bulgur, spelt en gierst en zo" maar nee hoor. Heerlijk.


Uiensoep met rijstvlokken en kaas

Ik had gisteren erg weinig tijd, trok een blik uiensoep open (Unox) en vond het heel erg waterig. Van structuur bedoel ik. Van smaak ook trouwens, maar enkel ietsje.

Boter, forsch knof... lombok en komijn... wat witte wijn en roeren en koud laten worden.

Die soep erbij... flink rijstvlokken erbij... proeven: perfect, op de madera na.
Kom, scheut madera, kaas, magnetron.


Dit vergat ik nog van dagen geleden.
Had flink wat van die gestoofde aardappelblokjes gemaakt en over gehouden.
Ui, knof, puntpaprika, aardappelblokjes, wat witte wijn...
Na even Taggia olijven erdoor en kaas erover en jammie!

Culinaria

Las in een NRC recept over venkel; dat ze er steranijs bij gebruikten.
Hoe kan je zo stom zijn, anijs + anijs...

C. maakte me opmerkzaam op het feit dat ik laatst, bij dat zeurverhaal in de VK over de Franse keuken, een klein stukje oversloeg. Een "(Zie het kader)" stukje.
"Slakken en kikkers".
"Het eten van slakken [...] en ingewanden lijkt een kenmerk te zijn van de Franse keuken".
Wat een gelul, Jezus...
En Spanje, Portugal of Italië of Griekenland of de Balkan? En heel Midden- en Zuid Amerika eet slakken en ingewanden...
Of China?
En dat kikkers en slakken op vastendagen gegeten mochten worden dus dat daarom in Frankrijk... Jawel hoor, onnozelaar. Dat is het enige katholieke land ter wereld...
Trouwens alleen die term al, "ingewanden"...
Die eikel vreet het zelf natuurlijk niet...


Puzzel.
10 voor Taal.
"Welke sterk ruikende kruiderij wordt veel in uitheemse gerechten verwerkt?"
Dat was knoflook godsammekraake...
Wat zijn dat voor opgewarmde veenlijken daar?

"Nee hoor! Dat is nog goed hoor! Dat bederft niet! Dat is vegetarisch!"

Over vego gesproken.
Tivall Talk hier (alle links hier in een nieuw venster).
Quorn hier.
Valess hier.


In de VK een artikel over / interview met "kookgoeroe" Michael Pollan.

Lees het goed!
Het houdt niet op met het gelul over prehistorisch eten, de voedselindustrie en noem maar op. Zie Foodlog, zeg maar.
Modieus gekwaak.

Maar een ding is zeker: koken kan de man zelfs niet in de verte...


Links

Aardappel-wafeltjes, pommes gaufres, snijden met een mandoline, daar had ik het in een kookwinkel over.
Nee dat kon niet.
Zie hier.

En elders had ik het over lucifer-friet, pommes paille (zie hier; pommes alumettes, luciger aardappel-lucifers zijn dikker), en daar "nestjes" van maken.
En over nestjes van die pommes gaufres.
Je vindt het allemaal in La Methode, zie hier.
Nestje zie hier.

En in dat boek staat een heel verstandig verhaal.
Als je friet bakt, dan moet je die na het snijden goed afspoelen en droogdeppen, om het zetmeel aan de buitenkant kwijt te raken en om aldus krokantere frieten te bekomen.
En bij die nestjes zit je dan in dubio.
Spoelen = krokanter resultaat, maar minder cohesie tussen de onderdelen, oftewel uit mekaar flikkerende nestjes.
En niet spoelen, enfin, u begrijpt het al...


 Planning

* Zwezerik, Oostenrijks, met paddo's en kalfsbouillon. En met aardappelkroketten.

* Die "kip" van de vegetarische slager van laatst, met mung bonen (die stonden eerder gepland, ik vergat ze te weken en toen schoof ik die quinoa erin) en courget.

* Visfilets, gestoomd met groene pesto ertussen (deed ik laatst met rode), maïs en snijbonen.
Ik denk pangasius want dat  is neutraal en dan is het effect beter te beoordelen.

* Tomatensaus, olijven erdoor, yufka (die heel platte Bulgaarse pasta) in de saus koken, jonge komijnekaas erover raspen.

* Een "wortelcarré" van AH. Dat móet ik voor jullie proeven...
Met shiitake gohan, shiitake-rijst. Want daar smaakt wortel bij. Zie hier!