zaterdag 30 oktober 2010

Pfffffff..........


Ben met alles met de comp klaar, behalve met her-installeren. Comp naar winkel, oude harde schijf overzetten (gratis! Nieuwstraat Zuidhorn), herinrichten gedaan, spul oude harde schijf, backup... Pffff...........

Gisteren wel enorm lekker gegeten.



(Tot morgen nog geen Photoshop dus)

Fruits de mer ontdooien indien nodig.
Kriel met notenolie in de oven.
Olijfolie, ui, knof.
Kleine verse chorizo'tjes bakken (AH iig), uit.
Fruits idem (ik deed het in de oven, door de olie gehusseld natuurlijk, zie foto, maar dit lijkt me nog net ietsje beter).
Stukje paddoblokje, cayenne, rozemarijn, witte wijn, vocht ontdooide fruits de mer, paprikapoeder.
Gedroogde tomaat uit de olie kleingesneden erbij en idem zwarte olijven, droge soort.
Rode paprika kleingesneden door de kriel en ff in de oven.
Kleingesneden chorizo erdoor en de fruits en de paddoblokje-troep.
Serveer met fruitjes erover.
Like wow man. Beetje cajun, beetje gumbo...



Recept
Gepaneerde mosselen, Mexico
Maak mosselragoût: kook mosselen; maak een roux; maak er een dikke saus van met hete melk, gezeefd kookwater mosselen, witte wijn, laurier, tijm, foelie, kruidnagel, peper en zout.
Roer daar stukjes gekookte mossel door.
Laat goed koelen en vul er mosselschelpen mee.
Paneer en frituur, of bak op z'n kop in de pan.

Door de heisa deze dagen gemist: ongepubliceerd recept bewerken / publiceren, en gedicht. Vandaag dus.
Had Kipje rozijn (Gerard Reve) al klaar, maar ja, dat publiceerde ik al. Search op rozijn. Maak het wel binnenkort.

Kastagne-ijs
Kreeg ik ooit in Bordeaux, ze wilden niet zeggen hoe, hoop geëxperimenteer zomer 2007, gelukt.
250 gram ongezoete kastanjepuree, 100 gram rietsuiker, 1 ei, 225 cc volle melk, 100 cc room.
Alles in een bak en dan met de mixer op lage snelheid of stijve garde goed mengen.
Goed koelen.
In de ijsmachine.
Tegen het eind (dit soort ijs wordt vrij abrupt een klont die nergens meer mee mengt of je moet gaan kneden) een scheut Armagnac erdoor.
In de vriezer.
“In de vriezer”: echte vriezer, niet dat vakje van de koelkast.



Tirade 1959

Vanavond ga ik wat klungelen met bakbanaan, wortel en ei. Geen idee.

Gedicht

Huilend hebben ze me gevonden
in een hoek van een kerk,
in de ruïne van mijn leven

Om jou verander ik niet;
omdat ik een goede zigeuner ben
ging ik recht door het leven,
recht naar mijn ongeluk.

Ik heb haar verloren, dronken gezien,
teveel! Een dansende tafel.
Ik zag haar vanuit mijn ziel,
dronken, verloren,
water op dor land,
ze antwoordde, huilend,
aj...

Het graf van een moeder,
het graf met een kind.
Ik heb het koud!
Ik heb honger!
Moedertje sta op!

Een Saeta van Manitas de Plata



Morgen, misschien overmorgen, ook iets erg lekkers bedacht.
Heb van die kleine oranje paprika'tjes. Vullen met verse kaas gemengd met die Zwitserse strooikaas (Geska) en nog wat vulling (stukkies ui bv). En dan, tsja, en dan...

Mail

Links van B.
Planten dus.
Köhres hier (alle links hier in een nieuw venster).
Orchideeën / Orchids hier en hier en hier en hier.

D. nu.
Hoi Maarten,
Nou ja...ik werd helemaal week van heimwee van die reizigerspalm. Mooi! Hebben we hier niet.
Ik vind koya tofu trouwens best lekker, van een heel ander kaliber dan zelfgemaaktze zachte tofu die je door een beslag haalt en heeeeeeeeeeeeeel even frituurt, maar toch: lekker! Heb je enig idee hoe je dat zelf kunt maken, koya tofu? Of kan dat alleen gevriesdroogd worden? De zon is hier genadeloos en met een luchtvochtigheid van 10% kom je een eind denk ik. Maar ja....tofu en blote buitenlucht gaan niet goed -en zeker niet lang- samen.


Tsja. Ik ga niet vertellen waar je woont, maar wat noordelijker dan je zit, daar moet je prima kunnen vriesdrogen (want dat is het). En het gaat om dag op nacht verandering.
Als je niet begrijpt welk gebied ik bedoel, mail me dan. Ennuh, buitenlucht = netje eromheen.

De ware reden dat ik schrijf: ik moet even weten of er echt nog kweeperen te koop zijn in Nederland? En zo ja: waar koop je die in Groningen e.o.? (voor een dierbare kweepeergeleiverslaafde in Nederland, we hebben ze hier in de tuin, maar ze zijn nog amper groter dan een walnoot. Lente!)

Kweeperen: ik denk vanaf volgende week op de markt, maar nu al bij de "Turk" (Tunesiër in Folkingestraat; niet goedkoop, zeg maar gerust dat alles wat hij heeft op de markt de helft kost. Winkel wordt gefrequenteerd door "dure soort gezonde vrouwtjes").
Heb trouwens zaad ook.

Heb je ook een adresje voor kweepeergelei of -jam? Zoniet, dan moet ze dat zelf maar koken.

Nee, althans afgezien van de Spaanse winkels in Amsterdam dan.

Oja en vraag 2: heb je nog leuke ideeën voor mispels behalve mispeljam en mispellikeur? Er komen kilo's aan.

"Appel"taart en dat soort dingen. Net als van Japanse kwee.



Groeten van trás os montes,
D


Trás os montes"?? Dat ligt in Noordoost Portugal. Daar woont Komrij...

(Wordt vervolgd)