woensdag 6 oktober 2010

Vanallus maar weer eens


Kijk! Las in dat Groninger kookboek uit 1926 over lijsters met lardeerspek, "Wat was lijster ook weer in het Frans" dacht ik, en las in La Cuisine Familiale kort daarna over grives (dus). Met spekjes, zoals ik in Frankrijk deed, "à la bonne femme", maar ook met jeneverbessen.



Vanavond wat aan de buurvrouw beloofd was. Heel langzaam in boter gebakken partjes stoofpeer, daarnaast ui - knof - gember - paprika - ketjap (nou ja, light soy) - rookworst. Jammie!

Zag De Eerste Wereldoorlog, de DVD dan dus, aflevering 2, disk 1. Erg mooi. Een kleine opmerking: je ziet, ook in aflevering 1, af en toe wat voorbij komen wat je al eerder hebt gezien.



Gisteren.
Filei (zie boven; opgerolde plakjes pasta; mijn favoriete pasta), tomaat, Baskische schapenkaas (Aldi). Lekker man...
Filei dat is uit de Abruzze als ik me niet vergis. O nee! Calabrië. En je hebt ook een kleinere soort, uit Sardinië. Niet twee- maar driedubbelgevouwen, en van ribbeltjes voorzien, rigate.
Pasta koken, afgieten, koud spoelen, olijfolie.



Ovenschotel, olijfolie, tomatenparten (goede tomaten, wel te verstaan), sjalot, knof, iets lombok.
Groene kruiden, rock salt.



Oven.
Pasta op de tomaat, stripjes kaas er over, ietsje gebroken karwijzaad, oven.



Nieuwe comp vandaag. HD 500 gig. En ik gebruik minder dan 60...
Maar goed, hoop gedoe wennen aan Windows 7, dus ik heb de oude voorlopig nog in gebruik.

Recept
Gazpacho
Neem één deel goed rijpe tomaat op vijf delen groene paprika en vijf delen komkommer (beter: verse augurk) en pureer dit met knoflook en ui naar smaak.
Leng aan met tomatensap tot de gewenste dikte en breng op smaak met witte wijnazijn, komijn, suiker, peper en zout.
Serveer met blokjes komkommer, ui en rode en groene paprika.

Hard gewerkt aan een culturele Bordeaux reis voor een reisbureau. Ik als gids. Al was het alleen maar om regelmatig en volledig verzorgd in Bordeaux rond te kunnen lopen!
Voor alle duidelijkheid: de klanten zullen uiterst tevreden zijn, verdomd.

Citaat
De mens kan alleen met zijn gelijke leven, maar op langere termijn kan niemand het lijden dat iemand gelijk aan hem is.
Goethe.



Mooi, dat Goethe trouwde met een meid, die al veel langer zijn "Bettschatz" was.

En dat ze beiden een beetje aan de drank waren... Mooi toch!