dinsdag 19 oktober 2010

Gisteren


begon ik met "geen culinaire hoogstandjes vandaag" want ik vergat dus de helft van de boodschappen.
Vandaag dan wel? Ach... Ik denk dat er over vandaag weinig te vertellen is. Blokjes gefrituurde tahoe, pinda-cocossaus (zoals bij sateh udang), taogé, naan (van laatst; nog stuk in de vriezer). Dat moet ik gewoon af en toe eten, die tahoe met pindasaus. net als die aardappelen met chorizo en paprika uit de oven, of zuurkoolstamp of erwtensoep met ketjap en sambal...

Wel een mooie nieuwe orchidee gescored, een Cambria. Zie onder.
Kan je blijkbaar makkelijk mee kruisen en dan krijg je Beallara's. Ziet er niet uit. Hier (alle links hier in een nieuw venster).



Recept
Iets simpels
Eindelijk
Gehaktbal
(Bal gehakt! Hier. En hier.)
Half om half
En dat moet ook precies hoh zijn; zoniet dan moet dat aangegeven zijn. Het vetgehalte mag niet meer dan 35% zijn, en bij mager gehakt 20%.
Klassiek
Maak het gehakt aan met peper en zout, werk er ei door en maak het weer stevig genoeg om er ballen van te kunnen draaien met paneermeel.
Bak rondom snel bruin, doe water in de pan (jus!) en laat de ballen, regelmatig draaiend en met een deksel op de pan garen op halfhoog vuur.
Belgisch en ook Engels
In varkensnet gebakken. Zie morgen.
Zweeds (Ikea!), köttbullar.
Doe wat suiker en/of nootmuskaat door het gehakt.
Gebruik eventueel 1/3 runds, 1/3 kalfs en 1/3 varkensgehakt.
In ieder geval: gebruik in plaats van paneermeel oud witbrood, geweekt in melk en uitgeknepen.
Astrid Lundgren
Gebruik meer eigeel dan eiwit, en gebruik room in plaats van melk.
Serveer met cranberry-saus.
Spaans, Noord Afrikaans, Midden Oosters
Neem half rundergehakt, half lams.
Amerikaans
Met gekookt ei erdoor, en dikwijls ook kaas.
Enzovoorts



Beloofde een tijd geleden fondue recepten. Kaasfondue dan dus. Geen bourguignon, geen Chinese met bouillon en vis (of was dat Mongoolse?), geen fruit met chocoladesaus.
Elke dag eentje. Niet dat ik er enorm veel heb, maar wel mooie.
Kaasfondue iha
Mocht je een caquelon in Zwitserland kopen, dan hierbij een tip.
Als je om een caquelón vraagt, dan sta je voor paal, wat mij overkwam; vraag om een kAklon.
Wrijf de caquelon in met knoflook.
Maak in een sauspan twee kopjes droge witte wijn warm en los daar 500 gram geraspte kaas in op, liefst half om half Gruyère en een andere Zwitserse kaas (ik gebruik graag Appenzeller maar die moet dan wel goed rijp zijn en niet van die witte bleekzieke zooi).
Dat mengt niet goed, en daarom roeren we er Kirsch door, maximaal 1/4 kopje, met daarin flink maizena.
Als de fondue goed warm is proeven op peper en zout.
Dikwijls wordt versgeraspt nootmuskaat toegevoegd, soms citroensap.

Vond op de site van Les amis du Fromage (wel in het Engels hoor; kaasrecepten; hier.) onderstaande nationalistisch-Zwitserse foto.



Was ff aan het kijken naar saus voor sateh oedang, vond -wat ik niet bedoel- toemissaus hier (M! Ik ben je kookboekenfoto kwijt!), vond dit hier (pikante garnalen), maar niet mijn pinda-kokossaus. Nou ja, dat verzinnen we dan toch?!

Guns! Kuns! Hier.
Hodgekin. Ik vind er weinig aan, maar Marijnissen dweept ermee.

Zag Woody Allen, Deconstructing Harry. Mooi!



Aangekomen, C1!
Waar staat die lupine ergens ongeveer?

Citaat

O, wacht even. Eerst nog een heel mooi Frans gezegde voor JP.
Mentir, c'est un métier. Mais démentir, c'est tout un art.
Liegen is een beroep, maar ontkennen is een kunst.

Citaat
Schopenhauer
De koelheid en miskenning, waarmee men mij ontving, had mij wellicht over alles wat ik ooit heb nagestreefd en ook over mijzelf in verwarring kunnen brengen. maar gelukkig hoorde ik tegelijkertijd hoe de bazuinen van de roem het volstrekt waardeloze, het evident slechte en zinledige als voortreffelijk, ja als toppunt van menselijke wijsheid verkondigen en toen was ik meteen weer gerustgesteld.
Weinig veranderd dus en we kunnen als intellectueel rustig gaan slapen, ondanks Wilders, de Leeuw of woestijnjurken. Welk laatste woord overigens door mij is gemunt in NRC, en ondertussen enigszins populair. Tot en met en reactie in de Hofland column hier.
Originele woestijnjurk hier.



Schopenhauer en Hegel. Vlnr natuurlijk. En bien étonnés ook...
Kant > Hegel > Marx...