zondag 3 oktober 2010

Mendoan, eindelijk




Schreef gisteren al dat het erg lekker was. Nogmaals bedankt voor de tip, M. Overigens schrijf je geen recept voor serundeng teri te kunnen vinden. Uhh, ik denk dat dat een waanidee van mij was.
Maar goed, ik heb de mendoan foto's, dus daar komt ie.
Tempeh in de lengte in tweeën en die helften in dunne plakjes.
Kokosboter oplossen in wat water (ik gebruikte kokos uit een pakje, vloeibare bedoel ik natuurlijk).



Met rijstmeel iets dik maken en mooi dik (beslag) maken met tarwebloem.
Stukkies bieslook erdoor, geperste knof, geraspte kencur, fijngebroken korianderzaad, wat zout (maar ik deed er na het frituren wat mushroom soy over).
Tempeh door het beslag en frituren.

Daarnaast maakte ik een soort risotto met paprika.
Arachideolie, ui, ietsje knof, lombok.
Rijst meebakken (rauwe rijst!).
Wat verkruimelde daun salam erdoor.
Medium sherry en wat water, rijst garen.
Halverwege paprika erbij.



Een enkel eenzaam mendoan'tje

Zag Sicko van Moore. Ongelofelijk allemaal. Een vrouw van 22 met baarmoederhalskanker. Werd niet vergoed (VS) want "Dat is niet normaal".

Nu, met dank aan Foodlog, mijn grote vrienden die zo enorm goed vanalles weten over koken en zo, hier (alle links hier in een nieuw venster), wat links.
De Smaak van Nederland hier.
Wat de rest betreft: ook een heel aardig overzicht van soorten websites, shit incluis, en design ervan.
Youth Food Movement hier.
ZTRDG hier.
Bijma-Meekel hier.
Be-leaf hier.
Hottie Sambal hier.
Tesselse kaas hier.
Koppert Cress hier.
De heel erge kwaker Mister Kitchen hier.
Honingtomaten hier.
Koopman's boeren kaas hier.
Ambachtelijke snacks hier.
Pfffffffffffffffffff................



Indonesische paprika-risotto zeg maar.

Spaanse les 6 hier.

Vanavond
Iets met die gele biet van laatst, in combinatie met lente-ui of bos-ui of hoe zeg je dat. En daarnaast iets moois met een stuk verse zalm. Sausje of zo. Geen idee nog.

Link van M. over street food in Jakarta, Mendoan! Hier. Je ziet dat het beslag inderdaad erg dik is en de plakjes erg dun (hij trekt er ook een kapot). Maar die plakken zijn wel erg groot. Over het plat gesneden?

Nog een. Helemaal zelfde verhaal. Hier. Aardig trouwens: ze separeert de goedgelukte plakken van de "stukjes", welke laatste ze natuurlijk zelf eten...

Nogmaals dank M!



Cecina, berg-gedroogd vlees, hier in voorbereiding, ter compensatie van al die tempeh...
Zelfde soort spul als Bündnerfleisch, alleen wordt Bündnerfleisch enkel van rund gemaakt en cecina in Spanje van "alles" behalve varken. Wel van wild zwijn. En in Huesca bijvoorbeeld van Choto, van Baskisch Txoto, gecastreerd ram. Maar ik meende dat ik dat al meldde.

Citaat
Simek interviewt kardinaal Willebrands, lang geleden.
"Kookèn die zoestèrs voor oe Hollaandse pot?" Hij knikt. "En Italiaans?" [Hij woonde juist daarvóór in Rome] -"Nee, gelukkig niet. Want dat kunnen ze niet."

De Vinexjager hier.
U mag er van denken wat u wil.
Ik denk dat als iemand rondkwaakt dat je rivierkreeft met een fuik of een petfles-achtige fuik vangt, dat je dan een kletsmajoor bent.
Rivierkreeft pak je gewoon met de hand uit hun holletjes.

Ennuh die gele biet koken duurde zo ongelofelijk lang dat ik op wat anders overschakelde. In boter gebakken zalm met mierikswortelsaus. Kijk.