vrijdag 22 oktober 2010

Grote klus, dat blog vandaag...


Nieuwe Spaanse les (met recepten!) hier (alle links hier in een nieuw venster). Deel 1, later 2 want volgende week herfstvakantie = geen les.



Morgen klassificatie, overmorgen race Formule 1. Korea. Eerste keer. Voorspeld was dat er te weinig hotelcapaciteit zou zijn, en inderdaad, technici zijn ondergebracht in bordelen. Nou ja, ach...
Inrit pitsstraat blijkt gevaarlijk.
Hamilton, Kobica en Button doen het goed. Webber 1e training slecht, 2e training 1e.
Sauber weer goed. 8e en 10e + 11e b(ben er nog steeds niet achter wat voor raar lettertype we hier hebben. Acht nul: 8 0.

Recept
Gehakt-risotto
Bak ui en knoflook in olijfolie.
Kruid naar smaak, en bak rundergehakt in dezelfde pan rul.
Voeg risotto-rijst toe en bak die ook even aan.
Doe er een scheut witte wijn bij en laat die, roerend, opgenomen worden.
Doe er steeds scheutjes bouillon bij, en laat die roerend door de rijst opgemonen worden, tot de rijst gaar is.
Er kan ook tomatenpuree door.



Inkopen gisteren. Haloumi, kweepeer en hierboven Tianjin kool. Hier. Volgende foto is die kool zelf zeg maar. Familie van Chinese / spitskool.
Alle inkopen op de Spaanse les besproken. In het Spaans...

O, trouwens: ik ga Wilders wraken omdat hij bevooroordeeld is. Toch?

Gisteren in Groningen bij zo'n ouderwetste Chinees gegeten. Nasi Rames. Lekker hoor. Wel erg veel van dat doorgestoofde rundvlees. Volgende keer minder vlees meer groenten. Herinnerde me dat ik met m'n ouders naar een Chinees in Eindhoven ging, ± 1955, en daar kreeg je ipv dat rundvlees walvisvlees. Toen...



(Weer wat mis met blogspot. Maakte deze foto helderder, nieuwe upload, nop.)

Vanavond, want het veranderde wat, penne gegratineerd met Münster (maakte ik ooit in Frankrijk; lekker!) en bimi erbij.

Morgen pannekoek met veel ei, "gevuld" met iets met artisjokhart. Overmorgen want gepland want weekend kip, kweepeer (gebakken partjes) en iets met peultjes. Die had ik al en die sauteerde ik vandaag, ter conservering.

Aardige link hier. Spaans gastronomisch woordenboek.



Snelkook-polenta. 3 minuten ipv 3 kwartier...

Kaasfondue recept
Fondue van blauwschimmelkaas
Maak kaasfondue met 400 gram Emmentaler en 400 blauwschimmelkaas.
Kaasfondue met geitenkaas
Maak een kaasfondue, maar gebruik witte wijn en appelsap.
En geitenkaas natuurlijk, harde soort, naast Emmentaler.
Voeg ook nootmuskaat toe en zoet paprikapoeder.

Had het gisterenavond laat, bij een glas wijn, met iemand die ik op het station tegen kwam, kennis van heel vroeger, over mijn familie.
Ik zeg Ik erfde een mooie kussenkast van m'n oma, tante was daar niet blij mee, smerige streek uitgehaald, kast nooit gezien.
Gaat die tante dood, erf ik die kast. Opnieuw! Dat zijn de Van Thiels... Ik ontmoette ooit iemand, d'r moeder was dienstmeid geweest bij Frans Jozef (die minister, en voorzitter 2e Kamer), ze zei Toen ze al dement was droomde ze er nog over.



Mirin, zoete rijstwijn.
Ga gari maken.
Leg plakjes geschilde gemberwortel een week in mirin.
Serveer (uitgelekt) bij Sushi. Of zo.

Las ergens dat appeltaart lekkerder wordt als je abrikozenjam door de vulling doet. Of als je de appelpartjes weekt in brandewijn.

Vandaag, of gisteren, dat kan ook, was het weer onuitgewerkt en ongepubliceerd recept publiceren, tsjonge.
Bonenpuree-salade
Plakken tomaat snijden.
Witte bonen pureren. Gekookte, maar dat dachten jullie al.
Mengen met gehakte uitgelekte ansjovis uit blik, fijngehakte knoflook, fijngehakte platte peterselie, olijfolie en citroensap.
Turkse slabladen op borden, ook wel Roma sla geheten, die tomaten erop, die puree daarop en bestrooi met ietsje zeer fijn gehakte en uitgelekte pepperoncini uit de pekel.



U begrijpt wat nu gaat volgen.
Het zijn er heel wat, want ik moet ze kwijt vóór de nieuwe lichting morgen.
Oorlogsbuit hier.
Sierk Schröder hier.
Ik weet niet meer over welke tentoonstelling ik hier las. Die Brands trouwens, daar heb ik ooit ruzie mee gehad. In Utrecht.
Nijmeegse tram hier.
Charlotte Salomon hier.
Klein Geluk hier.
Zout en Zilver hier.
Dit weekend nog in Leiden, Hollandse Watermannen: hier.
Grosz hier.
Volkenkunde, ook Leiden hier, en dáár ergens Kleuterspeurspel. Dubbelop dus. Ouders moeten eerst zelf naar die speurtocht speuren...
Sesamstraat hier.
Geschiedenis van het Damesblad hier.

Pfffffff....



Hele zwik info uit Huesca gekregen voor die Spanje-reis met Pasen 2011.

Citaat. Citaten.
Stem niet, lees Goethe (Wichman)
Het plezier dat wij aan muziek ontlenen is afkomstig van tellen (Leibniz)
Navigeren is noodzakelijk, leven niet (Plutarchus)
Wonderen moet je altijd verderop zoeken (Pius II)
Niemand wandelt ongestraft onder de palmen (Goethe)

En dan hebben we vandaag, of was het gisteren of eergisteren of zo, ook nog Gedicht.
Bloem, Insomnia

Denkend aan de dood kan ik niet slapen,
En niet slapend denk ik aan de dood,
En het leven vliet gelijk het vlood,
En elk zijn is tot niet-zijn geschapen.

Hoe onmachtig klinkt het schriel "te wapen",
Waar de levenswil ten strijd mee noodt,
Naast der doodsklaroenen schrille stoot,
Die de grijsaards oproept met de knapen.

Evenals een vrouw, die eens zich gaf,
Baren moet, of ze al dan niet wil baren,
Want het kind is groeiende in haar schoot,

Is elk wezen zwanger van de dood,
En het voorbestemde doel van 't paren
Is niet minder dan de wieg het graf.



Ter compensatie nog maar een recept.
Geitenbout uit de oven
Geitenbout: Marokkaanse slager.
Wrijf de bout in met (in Spanje dan) varkensvet en leg in een ovenschotel (het uiteinde steekt buiten de schotel maar dat is geen probleem), waarin een scheut olijfolie, grofgesneden ui en knoflook en grof gebroken korianderzaad.
Zet in een hete oven totdat de bout goed bruin is; draai en begiet regelmatig.
De bout kan ook op een rooster worden gelegd met daaronder een lekbak waarin de oliedruip etc. en blokjes aardappel.