dinsdag 26 oktober 2010

Mentawai,




en niet "Mentawi" want dat bestaat niet (in de pers vandaag), althans die orthografie is een foutieve. Ik bedoel: daar was die tsunami, en niet in "Mentawi".
En het is niet "ten zuiden" van Sumatra, maar zuidoost van Centraal Sumatra.
Erg mooi daar op die Mentawai eilanden. Ben er vanuit Nias heengevaren. Tocht bleek "jaren" te duren...



Nacht van de Nacht 2 hier (alle links hier in een nieuw venster).

Mail! Ja! Over Dikker en Thijs...
Pfoe! Het is nog veel erger dan je denkt. In het pand van Dikker & Thijs (Leidsestraat) zit nu de Etos...
Wist ook zo'n anecdote, nu met Philip Mechanicus in de hoofdrol. Kan ik niet meer vragen want die is verdomme ook al dood.
Welterusten
C1


Ja, schande zeg...
Maar die anecdote ("Ober, geef mij maar een bord warm eten") hoorde ik van Peter Vos over Peter van Straaten. Nou ja, het kan allemaal waar zijn zeg maar. Die waren allemaal structureel bezopen. Herinner me Peter Vos, die om een uur of vier 's morgens bezopen te voet van Utrecht naar Amsterdam vertrok...
Bedankt voor het welterusten, maar ik hep nog ff te gaan. (Maar "Het stoutje wat ik heb gedaan / Rekent Jezus mij niet aan".)

Trouwens, mocht je dat Guérand zout vinden, vraag dan meteen naar Fleur de sel.
En wat dacht je van ruiling tegen Himalaya rose rotszout en zwart vulkanisch zout? Beide enorm lekker, werkelijk, en daár kan ik wél aan komen. You name it. En met als toegift geheel gratis Waddenzout!



Groningen vandaag. Inkopen. Hierboven pipali peper, daar hadden we het al eens over, ook wel pippali. Deze is wel heel erg lang, en je hebt een bepaalde kortere soort, die gekweekt wordt om te kunnen gebruiken in molens. AH kwam daar ooit mee, maar geen succes. Hoe dan ook: erg lekker. Is ook een Ayurvedi of hoe heet dat medicijn. Lekker toch?!

Had een bespreking, ging er met de bus "binnendoor" richting Groningen heen. Een tijdje geleden had je de verkiezing van de mooiste Nederlandse plaatsnaam. Dat werd Doodstil. Uhh, dat betekent Dood's til, de brug van Dood, niet dood stil. Maar goed, vandaag was ik in Slaperstil, niet slaper-stil maar slaper's til. Plaatsje heet zo, café ook. Bushalte heet "Nieuwe Klap", en dat klap betekent ook "brug".

Zo leer je nog eens wat, toch?

Weer wat geleerd!



Wasabi, de echte. Want kijk, dit is poeder, en dan is het meestal "Japanse mierikswortel" of zo, en dat is echte. Maar als je pasta, "klaargemaakte" zeg maar koopt, dan is het zowat altijd gember met groene kleurstof.

(Hahahahaha!!! Ik zeg tegen die Chinees Maar wat is het verschil tussen die rode en die grijze Chinese olijven? "Kleulstof meneel". Chinese olijven: ingekookt / gepreserveerd met zout, of met zout en suiker, of enkel met suiker. De zout-suiker variant vind ik de mooiste, al zeggen bezoekers dat het naar drop smaakt. Nou ja, so what?)

Die Poetin, dat is natuurlijk een ongelofelijke enge smeerpijp. Temeer daar hij tegenwoordig ook de repressieve tollerantie heeft ontdekt. Scholieren moeten nu verplicht De Goelag Archipel lezen. "Stalin was erger jongens!"

Kocht trouwens ook sumak. Hier. Erg lekkere zuurmaker, over sla bv.



Gisteren nu. Koya tofu (of dofu) = gedroogde tofu, spitskool en heel dunne Chinese mie.
Eerst maar de koya tofu.
Deze link hier is prima. Alleen wat toevoegingen hier. Zeker dat gewicht gebruiken (bij mij die kom). En ook na het draaien, wat op de website niet duidelijk is. En zeker ook bij het koelen met koud water nog steeds dat gewicht gebruiken, wat op de foto's op de website ook niet duidelijk is. En inderdaad goed koelen met koud water voordat je het begint uit te knijpen!



En vanaf dat moment kan je beter mijn aanwijzingen volgen.
Knijp het goed uit onder lopend water, laat het onder lopend water weer water opzuigen, knijp het dan heel goed uit náást de waterstraal.
Zo drie keer, dat is voldoende.

Iets anders echter is of je het lekker vindt. Het is "sponzig", in zoverre dat bij het er op bijten vloeistoffen los komen. Maar de structuur zélf van het blokje is totaal niet sponzig, als je het goed hebt voorbereid zoals hierboven aangegeven.
Ennuh, je hóeft het niet eten...



Dan die heel dunne mie. Dat zijn van die nestjes, erg lekker maar wel ingewikkeld. Maar toch de moeite waard.
Weken in koud water, losroeren, kort in kokend water, afgieten en koudspoelen, droogzwiepen en kort opbakken. Tsja.

Arachide olie, ui, knof, gemberwortel, spitskool.
Gebroken komijnzaad.
Sambal manis, kippenfond, iets Chinese rijstwijn. Fish sauce als zout.

Koya tofu door de rijstbloem en aan twee kanten goudbruin bakken.
Uit de pan en in blokjes.

Die blokjes bij de spitskool, en serveren met de mie.

Succes...

Ik at er die kleine gedroogde Chinese platvisjes bij; zie foto hieronder rechts onder. Erg erg lekker.



Overigens, ik had dus die hap enorm lekkere kippenbouillon (als ik dat al niet vertelde) en wilde wat soepigs maken daarmee, en kwam hier op ideeën.

Op Foodlog ging het vandaag over een enorm fraai product, Botarga in het Italiaans, gepekelde gedroogde harder-kuit. Frans poutargue. Hier.
Googlede wat (schrijf je dat zo?) en vond een erg aardig blog over "eten en vroeger" zeg maar. Maar ja, jammer maar helaas pindakaas, wel in het Spaans dus.
Hier. Inktvis-eierstokken!
Ik kom later wel eens terug op dat blog, als ik het heb doorgespit.


Citaten

Gerard Reve, over die Hare Krishna's:
Staan ze met een kale kop "Hare Hare" te zingen!

Aert Kuipers:
Wanneer er twee redenen worden gegeven is er meestal een derde.

Michail Zotsjenko:
Het is niet erg als je je begeerten niet bevredigen kunt; het is pas erg als je geen begeerten meer hebt.

Rudy Kousbroek:
De hel, dat is tot in de eeuwigheid moeten luisteren naar Harry Mulisch die zijn verzameld werk voorleest, afgewisseld met uitleg van dat werk door Arnold Heumakers.
Hahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!

Nog eentje van mijzelf, als digestif:
Het is een niet uit te roeien misverstand, dat kunstenaars in de kroeg zitten voor hun lol.



Mentawai