dinsdag 9 december 2014

Dialoog



Zwarte sojaboon Hokkaido


Dag

Ik zoek die Japanse zwarte erwten, die op vulkanische grond worden geteeld.
U hebt die niet, lijkt me.
Weet u waar zou ik die zou kunnen vinden?

Ik denk dat u zwarte soyabonen zoekt. Wij hebben ze niet maar kunnen voor u proberen te bestellen of u zou het kunnen zoeken in toko's die veel Japanse producten verkopen

Nee, ik bedoel geen bonen, ik bedoel (kogelronde) erwten.

Deze misschien hier (laadt super traag en alle links hier in een nieuw venster)?

Nee, dat is zwarte sojaboon, kuromame.

Ik heb het even laten zien omdat erwten en bonen vaak doorelkaar gehaald worden. Heeft u misschien een afbeelding ?



Aduki Hokkaido


Ik krijg net wat te horen van een ander.
Het zijn inderdaad zwarte sojabonen, excuses, maar geteeld op vulkanische grond op Hokkaido. Daardoor zijn ze kogeldond ondanks dat het bonen zijn, en hoogglanzend.

Aha, net als de hokkaido adukibonen. Aan zwarte soyabonen kunnen we wel komen maar die van Hokkaido moet ik navragen.

Afbeelding Hokkaido zwarte sojabonen, inderdaad net zo rond als Hokkaido aduki, bijgaand.
Ik kan ze kopen / bestellen bij een Japanse winkel in Amstelveen.
Dank voor de moeite.

Wat ik ook zoek zijn crowder peas. Die zitten heel strak (crowded!) op elkaar in de peul en daardoor hebben ze allemaal deukjes. Als je op het web zoekt vind je van alles, maar niet de echte. Het is lokaal spul in South Carolina. Ik heb ze ooit gehad, hier gezaaid maar dat werd nul. De mensen van wie ik ze kreeg hebben nootmuskaat in de tuin, dus dat is dan wel ff een ander klimaat.
Bijgaand twee foto's van iets waarvan ik wel een beetje (ik heb niet veel) kan missen, mochten jullie iemand weten die ermee aan de slag wil. Beide Noord Chili.



Oer-mais


Leuke bonen die Christmas beans, en de mais, het is in Amerika wat meer variatie dan hier in Europa. Die crowded peas doet me denken aan kreukerwten of schokkers maar als ze een warm klimaat nodig hebben dan zullen ze het wel niet zijn.
Succes in ieder geval met de soyabonen en de met het zoeken naar de crowded peas.

Ja, in de verte lijkt dat op grauwe erwten, maar daar is het gekreukelde een in-droog-effect. Bij crowder peas hebben ze het vers al, door het ruimtegebrek.

[Aan de Japanse winkel]
I am looking for two Japanese things.
A rectangular pan to make sushi tamago.
And black Japanese peas grown on volcanic soil.
Maybe you sell this.

We have the pan to make tamago-yaki.
We don't know about the black peas on volcanic soil, if you are talking about adzuki beans, we have that.



Christmas Lima

Thanks for your reply.
I was talking about (just learned today!) black soy beans (not peas), grown on Hokkaido, sorry for the confusion.
If you have those I would like to order (Netherlands).
Do you sell adzuki from Hokkaido?
I would like to order.
All Hokkaido beans (volcanic soil) are very round like peas, not elongated like beans.
Also I would like to order the pan.
How much would it all be together and how do I pay in advance?

[We spraken af dat ik langs zou komen.]



Kreukerwten, schokkers, grauwe erwt


De Gezonde Apotheker (van die bonen) zie hier.

Japanse winkel Iseya zie hier.


Tip

Deze week AH aanbieding Château Pey de Faure
Bordeaux 2012
Heel mooi, zacht maar toch vol, en het prikt in de nasmaak
Dat is nou echt "Bordeaux", "ça pique".

Komt uit Targon
Fantastische Romaanse kerk hebben ze daar...
Zie hier.

(Cultuur!)