maandag 27 augustus 2018

De Kokende Kubieke Meter



Inkopen weer eens

Dried tofu cake
Niet echt dried
Wel gemarineerd in rijstwijn met vijfkruidenpoeder
Eten we vanavond


Retteketet van boven en van onder



Ja, ik was aan het opruimen, en dan komen er lijken boven drijven

Zie trouwens de eerste aflevering over Retteketet hier
(alle links hier openen in een nieuw venster)


Ik herlas de afgelopen dagen De Armen van de Inktvis, een compilatie stukken van Max Pan die ik u kan aanraden. Groot formaat, kleine letter, 600+ pagina's lang je bescheuren over hoe BNers, politici, literaire prijzenjuryleden, kortom onze hard schreeuwende en even hard liegende armen van geest voor lul worden gezet

Dat boek, die pil, vind je vanaf € 3,- op Boekwinkeltjes, want het aantal ongeborneerde intellectuelen in Nederland is natuurlijk nogal klein

Yvette van Boven valt natuurlijk ook in de categorie van kwakende, liegende en bedriegende BNers, om over haar onkunde niet te spreken
De docta ignorantia, oftewel Der Wissenschaft des Nichtwissens...
Maar ja, het Nederlandse publiek...



Gaan we mee experimenteren


Zie hier (alle links hier openen in een nieuw venster) de serie die ik aan haar nep en ignorantie heb gewijd

Aan het eind van elke aflevering een link naar de volgende

Lachen gieren brullen (als je tenminste wél enig verstand hebt, en nog kan koken ook)


Zie ook dit hier; dan weet je met wat voor soort omhooggevallen ordinair plebs je te maken hebt...



Fantastische chipotle saus met licht gerookte, dus niet-gedroogde pepers
Aldi!


Ik loop ff door de knipsels


De laatste is heel recent, en op basis daarvan dacht ik Ik moet toch nog meer van dit gebazel hebben liggen?

"Meloen-tomatengazpacho met rivierkreeft (of geitenkaas)"

Ben je dan een culinair veenlijk of ben je dan geen culinair veenlijk?


Ik heb haar vroeger dikwijls aangevallen op puur jatten van internet
Tegenwoordig schrijft ze dan ook "Ik bladerde door het kookboek..."
Nóg minder moeite


"Papaya smaakt als weke meloen"
Nooit gehoord dat je dat altijd met limoen eet...


"Twee makrelen schoongemaakt (vraag de visboer)"
Het culinaire genie...



Perfect!
Aldi!


"le tête"

"gedroogde knoflook, vers van het land"

"Frikandel wordt overal ter wereld gegeten"


Vlees platrollen op het werkvlak ipv op een plank
En die had een restaurant...
Geen wonder dat dat failliet gegaan is


"Vroeger had je [in de friettent] ook grote frikandellen"
Dat heet gehaktstaaf, culinaire trut, en dat verkopen ze nog steeds


"Frikandel maak je met dezelfde ingrediënten als pâté [niet dat ze het zo schrijft natuurlijk]"
Ja, als je het culinaire verstand van een aapmens hebt wel ja



Gaan we van alles mee maken waar je normaliter amandelspijs in stopt


"Meloengazpacho met geitenkaas en korianderolie"
De culinaire vuvuzela...


Poireaux vinaigrette afmaken met "vermout"
Nooit van Noilly Prat gehoord

Soesjesdeeg maken zonder ei
Soesjes à la Maultasch

Pissaladière (een soort pizza) maken met kookdeeg
Die moet uit een psychiatrisch penitentiaire inrichting ontsnapt zijn...


"Steeds vaker zie ik bij de viswinkel of de luxe supermarkt verse octopus liggen"
Eindelijk een brilletje gekocht!

En dan gaat ze de heel dunne delen tegelijk met de heel dikke in de pan gooien...
"Te lang stoven maakt octopus taai"
De culinaire mongool


"Perzik- en tomatensalade met chorizo en feta"
Zie BBC GoodFood



Peket, Waalse jenever
Heerlijk voor als je kalfsnier op zijn Luiks maakt!



Zo, en dat was het laatste wat ik ooit zal schrijven over dat kokerellende nijlpaard


[Edoch edoch... Zie hier]