vrijdag 12 januari 2018

De feestdagen revisited




Ja, ik kocht weer eens een fles Bénédictine
Lekker hoor!


Al jaren verzamel ik de specials die winkelketens en groothandels rond de kerst verspreiden

Daar ga ik eens wat mee doen, maar ja...

Wat ik wel ga doen is ze nu even achteraf doorbladeren, opnieuw doorbladeren




Lidl


Die hebben er twee, Kerst en Nieuwjaar
En altijd goed en interessant spul

Worstenbrood in kerst[boom]vorm, sneeuwmanbroodjes

Champagne voor een tientje tegen nieuwjaar, die met de Kerst nog 15 kostte...

Vreemd dat de lekkere dingen die ik er kocht er niet in staan
Gerookte tonijn en idem heilbot, ganzenborst...




Hanos


Ze suggereren oesters met champagne te gratineren

Rode Martinisorbet, kweenie...

Brickdeeg, daar moet ik ook eens mee gaan werken

Een aardig artikel over groenten sous vide
Daar ga ik mee aan de slag

Hertenwang!
Er ligt al een hertenkop voor me klaar bij de Wilde Slager
(Vrouwtje zei hij; mannetjes komen aan de muur)

Kreeft met Gruyère, flikker op
En de kaviaar uit China is de duurste...

Ze hadden heel mooie stukken Iberisch varkensvlees, maar ja, in mijn planning was geen plaats meer
Plaatvlees, lendekap, nek zonder been, wangen, nekkap...

Wat kocht ik er trouwens?
Kaviaar, verse langoustines, Txakoli...




Aldi


(Hé, ik ben de krantjes van Sligro en Makro kwijt...)

Aldi valt me elk jaar meer tegen, ik bedoel: steeds minder mooie opvallende dingen

Ik moet wel zeggen dat ik er uitstekende coquilles kocht, wel erg variabel van formaat
Ik zag er de grootste ooit én de kleinste

Hun Costière de Nîmes is erg mooi
Dat was werkelijk het enige opvallende in hun kerstfolder


Ik luister momenteel naar Mangiare; wat een proleten allemaal;  kursans (croissants), venwasserie (viennoiserie), bertanje (Bretagne), pennoressens (Pain au raisins), goelwasse (Gauloise), "de halve maandvorm", eksprimenteren
En een enorme lul van een bakker van een bakkersinstituut die Godverdomme met diepvries en rijskasten werkt...
"Selderijzout is een erg ouderwets product"
"Hij bakt de groenten eerst in olie aan voordat hij ze in de soep doet", goh!
Dat is allemaal erg Nederland, met voorop de bekende culinair presentatrice Petra Mossel die niet weet hoe je croissant uitspreekt...




Jumbo


A! De stervormige pasteibakjes zijn terug!

O, en ze hebben nu ook die Marmiton Confit de cuisses de canard
50 cent goedkoper dan AH ook nog

Niks specials in die folder verder, maar een goeie winkel is het wel




Poiesz

(Een winkel van de Superunie)


Vegter's rolletjes
Ja, daar kan je leuke dingen mee ding

Verder ook weer niks speciaals



AH tot slot


Twee dikke pillen, de Allerhande (al terdege neergesabeld door Sylvia Witteman dus die behandel ik niet) en "Ons complete feestassortiment"

Pesto limone
Dat is voor de lui die te stom zijn om een citroen in huis te hebben

"Lagoniza" ipv longaniza

Rilettes maar dan mager...

Ook kerstboomworstenbrood maar 40 cent duurder dan Lidl

Hertenrack in porties van 670 gram
Dus gefokt