maandag 30 september 2013

Terugreis



Zo gaar was ik na dat zondagmiddag eten.
Ik drink nooit alcohol overdag...

Die dubbelwandige koffiebekers had ik vier jaar geleden bij de Aldi gekocht.
Acht. En er zijn er nog drie over.

Gisteren

In Bordeaux gegeten dus.

Uit de tram gestapt, langs de Miroir d'Eau gelopen, de Waterspiegel (zie hier; alle links hier in een nieuw venster) maar het was al donker, naar een restaurant waar ik ooit een waanzinnige croque kreeg. Een nooit meer vergeetbare croque. Heel groot en dun, schitterende en vooral heerlijk garnituur, en een prachtig glas Rauzan-Segla erbij. Een grand cru bij een tosti...
Daar wilde ik dus eens eten.
Uiterst links op deze foto hier.

(Trouwens precies boven dat rechtse kindje heb je het Douane museum, het saaiste museum wat ik ooit bezocht, en die dakkapelletjes boven dat fontein-standbeeld dat is het Nederlandse consulaat. Kunnen die niet wat goedkopers zoeken? Die plek kost goud...)(Het zijn trouwens ontzettende zeikerds die je op een uiterst ingewikkelde manier afspraken laten maken om je daarna mede te delen dat die afspraak niet nodig was.)(Heb je een afspraak, moet je toch nog een uur op een wrak stoeltje in een ijskoude gang wachten...)


Trekduiven
Die blauwe theedoek die heb ik hier; daar moet ik ooit iets in ingepakt hebben

Gegeten

Prima. Niet bepaald goedkoop maar de moeite waard. (Ik zeg Die mensen van het Nederlandse consulaat komen zeker ook wel hier? Ja zeker meneer! Ja zeker!)

Kwartel-eitjes met heel licht gerookte zalm en kaviaar
Die kaviaar dat is ook uit de streek. Dat vertelde ik hier al wel eens.
Zie hier.
Voor mij was het even goede kaviaar als die Russische en zo, maar ja, ik eet het niet dagelijks meer tegenwoordig.
Die zalm dat was van een warm gerookte ongepekelde moot gesneden. Half gerookt half rauw. Heerlijk.
Erg lekker allemaal.
Glas Loire wijn, ik ben vergeten wat.

Lamprei in tomatensaus
Dat had ik gevraagd, of dat kon. Want de klassieke lamproie à la Bordelaise vind ik niet te vreten. Met bloed en prei en dan krijg je een soort staalpillensaus.
Maar dat kon dus. gewoon even gebakken en kort in tomatensaus gestoofd. Lamproie à la Portugaise.
Heerlijk. Met rijst want dat hoort zo.
Glas rode Graves. Rode wijn natuurlijk!
Lamprei (uit de Gironde ook nog) zie hier. Geluid uitzetten.

Frans-Baskische schapenkazen
Dat is in de buurt.
Etorki zie hier.
P'tit Basque zie hier. Maar die heb ik ook ooit in Nederland gevonden.
Ossau-Iraty zie hier.
Aldi heeft trouwens ook Frans-Baskische schapenkaas, prima spul, iets van Fromage Basque of zo.
Glas bejaarde Bergerac.


(Dit is allemaal vast voor Werelddierendag)

Maar goed.

Net voor Parijs kreeg ik in de TGV ook te eten, dat was wat minder natuurlijk, maar slecht, nee.
Salade'tje, aardappeltjes met kipje en boontjes en sausje, soort gebakje. Rode wijn (plastic "glas").

Vanavond eten in Lille.
Potjesvleesch en Carbonnade Flammande.

Maar ik kijk wel uit naar weer thuis met tofu en eieren en kaas als proteïne in mijn eten...

En o ja!
Ik schreef laatst dat ik Bayonne ham had gekocht.
Dat was niet helemaal correct, dat was een speciaal soort Bayonne ham, maar ik kon niet meer op de naam komen.
Maar het schoot me te binnen.
Aoste ham.
Gruwelijk lekker...
Zie hier.
(Je hebt ook Aoste ham met kruiden en zo erop; dat bedoel ik niet.)


Een zwarte en een gewone fazant
Twee hanen natuurlijk
(Hennen zijn lekkerder)