vrijdag 27 september 2013

Gegeten



Tas

De vrouw van de bakker verbaasde zich dat ik nog steeds rondliep met de tas die ik in 2008 van haar kreeg. Ik zeg IJzersterk spul...

Die tas, een weitas, dat ging zo.
Die bakker nodigde me eens uit om mee op jacht te gaan. Lees: stropen.
Daar had ik geen zin in want ik weet precies hoe dat gaat. Van 6 tot 9 in de kroeg, tot 11 uur eten, tot 3 uur 's morgens zuipen en dan gaan jagen.

Nou, zo was het dus precies gegaan, met een bijzonderheid: dat ie met z'n zatte kloten in z'n voet had geschoten.
Vrouw pakt geweer af ("Pa verkoop dat geweer maar"), en toen ik eens naar Bordeaux ging en zoals altijd vroeg of ze wat nodig hadden (ze wonen zelf in een gat, de andere kant op) vroeg ze waarom ik naar Bordeaux ging. Voor een nieuwe tas. Nou, dat was niet nodig, ze had er nog een voor me.
Met in het vakje erin een Laguiole weimes!

Een keer ben ik met die lui wezen gaan zuipen in dat gat, nou, dan weet je het wel.
Ben trouwens toen enorm bezopen geworden van de Lilith of hoe heet het. Zo'n kruidenwijn.
(Ik weet het weer. Lillet. Zie hier. Link in nieuw venster.)


Gekookt

Personeels-eten

* Mique
Zie inclusief het recept hier.
Geen nieuw venster want het is op deze site, dus terug naar hier met de terug-knop.

* Gehaktballen in varkensnet daarna, crépinettes, in Leffe Brune.
Luikse bouletten.

Crépinettes zie hier (alle links hier in een nieuw venster behalve als anders aangegeven). Maar je kan bijvoorbeeld ook lamskoteletten over het plat opensnijden, vullen met een paddestoelenfarce, en die dan in varkensnet inpakken.

Kleine crépinettes maakte ik een paar dagen geleden, voor op reuzen-creuses (bolle oesters) die de oven in gingen.
En een paar maanden geleden maakte ik thuis vis in crépinette (nog nooit vertoond?). Ik meen iets simpels. Blokjes koolvis? Was erg lekker. (Ja, koolvis. Zie hier. Geen nieuw venster want we blijven thuis.)


Tourneren
Bladerdeeg maken

* Morue (zoutevis, bacalao) gisteren, met heel kleine witte bonen (Haricots Coco; zie hier in een nieuw venster weer vanaf hier), tomatensaus, zwarte olijven, rosé door de saus.

Het beroemdste gerecht met morue is Brandade. Zie hier.
Een Youtube hier.
Recept hier.

Je kan voor zoutevis, voor bacalao, natuurlijk naar de Spaanse of Portugese (bacalhau, bakkaljOUw) winkel gaan maar bij de Surinaamse toko of bij de Surinaamse groenten op de markt is het even goed en een stuk goedkoper.
Trouwens zelfs mijn Jumbo heeft het (tussen de jalapeño en de ebi, gedroogde garnalen).

Vooraf een salade appel crab.
Met dunne mayo.

Na zie hieronder.
Iets verpieterde pruimentaart, en gebakjes waaraan niks te zien is. Dan moet je extra oppassen.


Mijn eigen eten

Een keer naar de Auberge gegaan.

* Anguille persillée, paling in het groen zeg maar, wat ik liever had willen eten toen laatst, met die enorme côte de bœuf (die bij nader inzien volgens mij eigenlijk côte à l'os moet heten).
Heerlijk.

* Gegrilde zeebaars.
Werd me getoond voordat ie op de gril ging. "Niks diepvries!" en dat was ook zo, dat voel je aan de stevigheid van het vlees. En vers! Heldere oogopslag, rode kieuwen, dat stevige vlees, frisse zeelucht.
Met verse kruiden, heerlijk.
Met pommes paille (lucifer-frietjes) en gebakken courget, ik bedoel een halve uit de oven, goed idee.

Ik zag trouwens dat ze Lieu (denk denk, o ja, pollak) met dingetjes erbij in filo op het dagmenu hadden staan 's middags.
Met riz cantonais ernaast, een vaag soort nasi; rijst met doppers en wat gekookte ham (vlees met vis!, een van mijn interessegebieden). Ik denk dat het een afgeleide is van Risi bisi, waarin ze trouwens pancetta gebruiken. Zie hier.

Mooie Loirewijn erbij.

Crème brûlée na.


Dit was het brood bij het personeelseten van gisteren of zo
Misbaksels altijd
Kijkend naar de stagier: Je kan wel zien wie er aan de oven stond...

Een keer in de afgelopen twee dagen voor mezelf gekookt.

* Provencaalse tomaten uit de oven (cœur de bœuf, ossenhart noemden ze het, maar volgens mij is dat veel minder geribbeld, zie onder).

Dagelijks nu een groentemarktje achter het gemeentehuis, naast de lagere school.
Ga er dagelijks spul ook voor op de broodjes kopen, en als er wat interessants is fruit voor de patissier. Of bestellingen van hem; aardbeien, peren, kiwi...

* In tomatensaus gepocheerde eieren, op sneden boerenbrood (boulot; zie hier) gegratineerd met Emmentaler.
Heerlijk.

Maakte in de afgelopen dagen voor de winkel die kletskopjes, pepernoten, kruidkoek, noem maar op. Borstplaat...
Foto's komen.

Maakte trouwens ook vlinders. Dat ze dat niet kenden!
Ook wel palmiers, en bij ons ook wel kaneelvlinders.
Zie hier.
Super makkelijk.
Recept  hier.


Loek

Ik moet echt nadenken hoor, of er hier zeikers zijn.

Er is hier een of andere groot-huisbaas die een enorme zijkerd schijnt te zijn, maar ja, daarvan zie ik alleen af en toe zijn zure kop als ie zijn dagelijkse zoutarme ficelle (heel dun stokbroodje) komt halen.

En je hebt Gérard, die in zo'n uiterst polychroom wielrennerspak elke morgen twee boulots komt halen, die hij in zijn eentje opvreet.
En die dikwijls 's avonds er nog een komt halen (terwijl het een uiterst schriel mannetje is).
Céline (winkel) vind hem een zeikert. Maar ja, ík heb niks met die tiepe van doen...

En ik bezorgde vroeger af en toe in een winkeltje bij een viezig wijffie met een enge herdershond die zuur rook en altijd en eeuwig te zeiken had over de rekening.
Maar ja, die is van de trap gevallen...

En je had opgeschoten jeugd die 's zondagsmiddags met enorm lawaai door het dorp crossten.
Maar ja, daarvan zijn er twee onder een brandweerwagen gekomen en sindsdien schijnt het 's zondags rustig te zijn (ik kwam er pas maandag aan).

Ik zou het niet weten Loek, alhoewel ze er zeker zullen zijn.

En ik ben niet zozeer verliefd op daar, ik hoor daar thuis zeg maar; ik functioneer daar beter, dat is wat anders.
Dat geldt ook wel voor enkele plekken in Spanje, maar hier ontmoet je veel meer mensen waarvan je niet denkt Als ie maar niet tegen me begint te praten...

En ik heb er niet alleen gewoond en ik spreek niet alleen de taal, ik heb er gewerkt ook.
Dat scheelt heel erg veel.


Tsja...

Vandaag bij de visboer twee kleine zeeduivels / hengelvis / hozemoos.
Mét kop, voor perfecte visfond.